چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۸۸۲۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

احتمال کاهش ۳۰ درصدی سطح زیر کشت گندم

هاشمی گفت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید اصلاح نشود، بدون تردید سطح زیر کشت محصول نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: در سال‌های گذشته خرید تضمینی گندم تا آبان ادامه داشت، اما امسال براساس هشدار‌های قبلی وزیر جهاد کشاورزی، مراکز خرید تنها تا پایان شهریور گندم تولیدی را از کشاورزان تحویل گرفتند.
وی افزود: براساس سنوات گذشته، کشاورزانی که گندم خود را تا آبان نگه می‌داشتند، هزینه انبارداری به آن‌ها داده می‌شد، امسال بسیاری از کشاورزان به سبب پایین بودن نرخ، مقداری گندم خود را در انبار‌ها نگه داشتند.
هاشمی با اشاره به اینکه کاهش میزان خرید ارتباطی به تولید ندارد، بیان کرد: سال گذشته متوسط بارندگی در سطح کشور ۱۶۵ میلی متر بود، درحالیکه امسال به بالای ۳۳۰ میلی متر رسید، از این رو تمامی عوامل دست به دست یکدیگر داد تا علی رغم وقوع سیل در استان‌های اصلی تولیدکننده، میزان تولید گندم به بالای ۱۴ میلیون تن برسد.
به گفته این مقام مسئول، علی رغم وقوع سیل در خوزستان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید گندم، اما میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت و تنها بحث پایین بودن قیمت باعث شد کشاورزان رغبتی به تحویل گندم به مراکز دولتی نداشته باشند و بخشی از آن را به عنوان نهاده‌های دامی و بذر مورد استفاده قرار دهند.
این مقام مسئول بحث قاچاق گندم را منتفی دانست و گفت: با توجه به کنترل مبادی خروجی و سخت گیری‌های انتقال گندم از یک استان به استان دیگر، موضوع قاچاق به طور کامل منتفی است و تنها پس از تبدیل گندم تولیدی در کارخانه‌های آردسازی، احتمال قاچاق آرد دور از انتظار نیست.
وی از کاهش ۲۵ تا ۳۵ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: با وجود هشدار‌های متعدد مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، مسئولان شورای اقتصاد توجهی به این موضوع نداشتند که در صورت تغییر نیافتن نرخ برای سال زراعی جدید، خودکفایی محصول دچار آسیب می‌شود.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد:  اگر نرخ خرید تضمینی گندم  برای سال زراعی جدید هر چه سریع تر اصلاح مشود، بدون تردید سطح زیر کشت گندم نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می یابد که این امر امنیت غذایی مردم را دچار مخاطره خواهد کرد.

(چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸) ۱۲:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها