چهارشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۸۴۹۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

چرا برنج ۱۷ هزار تومانی شمال باید ۳۰ هزار تومان در تهران فروخته شود؟

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان مازندران با باشاره به برداشت برنج و کاهش قیمت این محصول در محل تولید گفت: بهترین برنج کیفی در مازندران ۱۷ هزار تومان نیز خریدار ندارد اما در تهران ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

محمد جواد خاکزاد رئیس نظام صنفی کشاورزی استان مازندران و مشاور رئیس نظام صنفی کشاورزی در نشست خبری درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی98-99 اظهار کرد: اگر نرخ خرید تضمینی گندم دیر اعلام شود میزان تولید این محصول در سال جاری 50 تا 60 درصد کاهش می‌یابد کما اینکه در سال زراعی گذشته نیز 30 درصد کاهش داشت.
وی افزود: فلسفه نرخ تضمینی محصولات کشاورزی برای آن است که کشاورزان از بابت فروش محصولات تولید خود مطمئن باشند و در صورتی که نتوانستند محصول خود را به قیمت بالاتری به فروش برسانند دولت به صورت تضمینی آن را خرید می کند اما در بسیاری از محصولات بازار برای صادرات محصولات کشاورزی به قیمت بالاتری وجود دارد اما دولت مانع آن می شود.
وی با اشاره به کاهش قیمت نرخ برنج در استان مازندران گفت: بهترین برنج در حال حاضر در استان مازندران به 17 هزار تومان رسیده اما این محصول تا به تهران برسد 24 هزار تومان تا 30 هزار تومان قیمت پیدا می‌کند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی استان مازندران گفت: در این شرایط واسطه‌ها با جمع آوری محصول از کشاورزان بعد از فصل برداشت در بازار به فروش می‌رسانند.
وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی همواره به بخش تولید توجه داشته است اما به بخش پس از تولید و لزوم تجهیزات و زیرساخت های نگهداری محصولی مانند برنج توسط خود کشاورزان توجه نداشته است که این امر همواره باعث می‌شود که واسطه‌ها سود بیشتری از فروش محصولات کشاورزی در مقایسه با خود کشاورزان داشته باشند.
وی گفت: برنج ایرانی در کشور‌های عربی همسایه 47 تا 50 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد و لازم است که نرخ محصولات کشاورزی بر اساس واقعیت‌ها تعیین شود و نباید دولت کشاورزان را مکلف کند که حتما محصولات تولید شده خود حتی کالاهای اساسی را در کشور بفروشند و جلوی صادرات آنها را بگیرد.

(چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸) ۱۲:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها