چهارشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۸۳۴۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

رطب‌هایی که فرش نخلستان شدند

شرایط اقلیمی امسال و بادهای داغی که در جنوب و شرق کرمان وزید، باعث شد بخش قابل توجهی از خرمای این دیار قبل از شروع فصل خرماپزان ریزش کند.

 کرمان با تولید ۲۵ درصد خرمای کشور رکورددار سطح زیر کشت خرما در ایران به شمار می‌رود و به طور میانگین سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع مختلف این محصول در مناطق گرمسیر جنوب و شرق این استان تولید می‌شود.
 
۳۰ درصد خرمای جنوب کرمان خسارت دید
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از خسارت ۳۰ درصدی محصول خرما در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: انجام نگرفتن عملیات تلقیح، بارندگی در فصل گردافشانی، وزش تندبادهای داغ و تغییر اقلیم، عوامل اصلی خسارت به محصول خرمای منطقه جنوب کرمان است. 
 
سعید برخوری افزود: بر اثر گرمای ابتدای تابستان و پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی، بخشی از محصول خرمای جنوب کرمان دچار خشکیدگی و ریزش شد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان سطح زیر کشت خرمای این منطقه را ۳۰ هزار و ۷۴۴ هکتار برشمرد و گفت: سال گذشته ۲۰۸ هزار تن خرما در این خطه تولید شد که طبق پیش بینی کارشناسان کشاورزی امسال نیز حدود ۱۹۰ هزار تن محصول به دست خواهد آمد.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته قیمت خرمای مضافتی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و رقم کلوته سه هزار و ۵۰۰ تومان بود که امسال این قیمتها به ۱۰ و ۱۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
 
برخوری با بیان اینکه تعداد چهار میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۰۰ نفر نخل در جنوب کرمان وجود دارد، اظهار داشت: در حالت طبیعی میزان تولید هر نخل ۵۰ کیلوگرم است اما در اثر عارضه خشکیدگی خوشه و بدتلقیحی، آفات و بیماری ها این عدد حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد نوسان خواهد داشت.
 
خسارت ۲۷۰ میلیارد تومانی به خرمای جنوب کرمان
 
مجید سلطانی‌نژاد معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم از خسارت ۲۷۰ میلیارد تومانی به خرمای این منطقه خبر داد و گفت: این میزان خسارت در تاریخ‌های ۳۱ مرداد و یکم شهریور ماه سال جاری در این منطقه ثبت شده است.
 
حدود ۱۰۰ هزار تن خرمای حوزه شمال و شرق استان کرمان از بین رفته است
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز چندی قبل به ایرنا گفت: از مجموع درختان خرمای محدوده شرق و بخشی از شمال کرمان ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، ثمری و بارور است.
 
عباس سعیدی  افزود: پیش بینی می‌کردیم بیش از ۱۸۰ هزار تن خرما از نخیلات شرق کرمان برداشت شود که گرمای بیش از حد و عوامل جوی مانند توفان، سرما و بارندگی باعث شد ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن از خرمای تولیدی این منطقه از بین برود.
 
وی اظهار داشت: خسارت ها در بخش اول مربوط به مشکلات تلقیح خرما بر اثر نوسانات دمایی و بارندگی های بی موقع بود که موجب ناباروری و کاهش شدید خرما در درختان، به ویژه در شرق استان شد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: گرمای حدود ۴۸ تا ۵۰ درجه تابستان در منقطه، عارضه خشکیدگی به ویژه در نوع مضافتی را به همراه داشت که محصول باقی مانده نیز خرمای باکیفیتی نیست.
 
وی با بیان اینکه باید کشاورزان به بحث بیمه محصولات کشاورزی توجه بیشتری داشته باشند تصریح کرد: سعی داریم تا به کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده اند، خسارت حداکثری از طریق صندوق بیمه پرداخت شود.
 
سعیدی افزود: در رابطه با کشاورزان خسارت دیده‌ای که بیمه ندارند نیز مسئولان ستاد بحران استان را به منطقه دعوت کردیم تا از وضعیت موجود دیدن کنند و تصمیمات مقتضی در این رابطه گرفته شود.
 
وی گفت: در آینده باید با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی، راهکارهای جدیدی برای جلوگیری و کاهش خسارات‌های این چینینی برنامه ریزی شود.
 
ستاد مدیریت بحران کشور در موضوع خسارت خرما ورود کند
 
نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی هم به نشست خود با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خسارت های وارده به محصول خرما اشاره کرد و گفت: در این نشست درخواست شد تا ستاد مدیریت بحران کشور به این موضوع ورود کند و نیز پیشنهاد شد بدهی کشاورزان به بانک ها به مدت سه سال تمدید شود و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار گیرد.
 
حبیب الله نیکزادی پناه افزود: مقرر شد پیشنهادی از ستاد بحران به هیات دولت داده شود که مصوبه و اعتبار خاصی از نظر کمک بلاعوض و پرداخت وام و تضمین مطالبات به این منطقه داده شود تا کشاورزان منطقه از هستی ساقط نشوند.
 
وی اظهار داشت: یکی از پیشنهادهای ما به صندوق بیمه پرداخت غرامت کشاورزان به صورت ۱۰۰ درصد بوده است زیرا حدود ۵۰ درصد کشاورزان ما به دلیل نا امیدی که از صندوق بیمه داشته اند امسال محصول خود را بیمه نکرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: طبق قانونی که صندوق بیمه دارد بین کشاورزی که محصول خود را بیمه کرده با شخصی که بیمه نکرده تفاوت چندانی وجود ندارد، زیرا صندوق بیمه برای هر درخت خرما مبلغ ۵۰ هزار تومان پرداخت می کند، در صورتی که حد متوسط محصول هر درخت ۱۰۰ کیلو بوده که با احتساب قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان، هر درخت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خسارت دیده است.
 
نماینده مردم شهرستانهای بم، نرماشیر، فهرج و ریگان در مجلس شورای اسلامی  گفت: به طور متوسط ۷۰ درصد محصول باغ‌های منطقه شرق استان کرمان یعنی حدود ۱۱۰ هزار تن از ۲۲۰ هزار تن محصول خرما از بین رفته و به خرمای درجه چهار تبدیل شده و این خرما فقط برای خوراک دام قابل استفاده است.
 
وی ادامه داد : متاسفانه جدا از عارضه خشکیدگی خرما که باعث خسارت به محصول کشاورزان شده، قسمتی از خرمای ما در هنگام تلقیح به دلیل شرایط آب و هوایی آن زمان به درستی انجام نشد و این عوامل باعث شده به طور متوسط ۷۰ درصد خسارت به نخلستان‌ها وارد شود.
 
خرماداران از دپوی محصول خود در سردخانه ها جلوگیری کنند
 
عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان گفت: خرماداران از دپوی محصول خرمای خود در سردخانه ها جلوگیری کنند چرا که این کار نه تنها موجب افزایش قیمت نمی شود بلکه باعث ضرر و زیان مالی بیشتر خرماداران می شود.
 
بیژن سیستانی با بیان اینکه امسال محصول خرمای باغداران به دست دلالان افتاده است، افزود: دلالان قیمت خرما را به صورت حبابی بالا برده‌اند و این افزایش قیمت، کم استقبالی بازرگانان را به همراه داشته است.
 
وی با بیان اینکه بازارهای هدف خرما، کشورهای هندوستان، افغانستان و عراق است، تصریح کرد: برای صادرات خرما به کشور هندوستان یک ماه، افغانستان ۲۰ و عراق ۱۰ روز زمان نیاز است لذا با توجه به زمان ماه مبارک رمضان در این کشورها اگر خرماداران محصول خود را هر چه زودتر به فروش نرسانند، نمی توانند خرمای خود را به بازرگانان و صادرکنندگان خرما در زمان مورد نیاز آن ها برسانند در نتیجه با انبوهی از خرمای بدون خریدار در کشور مواجه خواهیم شد.
 
سیستانی ادامه داد: با توجه به نیاز محدود داخل کشور و حجم زیاد خرمای دپو شده در سردخانه‌ها، خرماداران متحمل ضرر و زیان مالی می شوند از این رو خرماداران اقدام به فروش خرمای خود کنند.
 
عضو هیات مدیره سردخانه داران جنوب کرمان گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو خرمای مضافتی بین ۱۸ تا ۲۰ و رقم کلوته بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تعین شده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته لذا انتظار می‌رود خرماداران اقدام به فروش محصول خود کنند.
 
وی از اظهار نظر بعضی مسئولان در زمینه قیمت خرما انتقاد کرد و گفت: اعلام قیمت کارشناسی نشده باعث حباب قیمتی و فرار بازرگانان و صادرکنندگان خرما می شود.
 
سیستانی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر خرماداران فروشنده نیستند و این مساله به دلیل حباب افزایش قیمت نسبت به سال گذشته بوده که باعث دپوی خرما در سردخانه ها شده و همه دلال‌ها و افراد عادی تمام سرمایه خود را در زمینه خرید و دپوی خرما به کار گرفته‌اند که بر اساس تجربه می گویم، این فعالیت‌ها با ضرر و زیان همراه خواهد بود.
 
عضو هیات مدیره سردخانه داران جنوب کرمان خواستار برنامه‌ریزی صحیح مسئولان کشوری برای باز نگه داشتن دائم صادرات محصول خرما شد و بیان کرد: مسئولان با بستن یک شبه مرز، تمامی معاملات تجار و صادرکنندگان خرما را برهم زده و باعث بدعهدی و ضرر و زیان تجار می شوند و درواقع این مساله به اعتبار یک صادرکننده، خدشه وارد می‌کند.
 
وی تصریح کرد: مسئولان با وضع تعرفه بر صادرات خرما می‌توانند از افزایش قیمت داخلی خرما و بدعهدی بازرگانان جلوگیری کنند و مرز هم به طور مداوم برای صادرات فعال باشد.
 
سیستانی برای حذف واسطه‌ها و دلال‌ها پیشنهاد وضع محل‌های خرید توسط انجمن خرماداران را مطرح کرد و گفت: با این کار، حباب قیمتی ایجاد نمی شود و خرماهای سرقتی به راحتی خریداری نمی‌شوند.
 
وی از لزوم نصب کارتخوان در سردخانه ها گله کرد و گفت: اگر قرار باشد ۹ درصد ارزش افزوده گرفته شود منجر به ورشکستگی سردخانه‌داران می شود چون بازرگانان هزینه خرمای خریداری شده خود را از یک تریلی که متعلق به چندین نفر بوده را از طریق کارتخوان سردخانه‌دار پرداخت می کند و سردخانه‌دار فقط هزینه نگهداری در سردخانه را برای خود برداشته و مابقی متعلق به صاحبان خرما است لذا مسئولان در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
 
تعداد ۸۵ سردخانه خرما در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان فعال و هزینه نگهداری هر مادرکارتن، ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.
 
هم اکنون سطح زیرکشت خرما در شمال استان کرمان ۳۰ هزار هکتار با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن محصول  و در شهرستانهای جنوبی هم افزون بر ۳۰ هزار هکتار با بیش از  ۲۰۰ هزار تن محصول است اما با توجه به تغییرات اقلیمی امسال، خرمای این منطقه دچار خسارت شد که این مساله نوساناتی در قیمت و میزان عرضه خرما ایجاد کرده است.
 
در شرق استان کرمان هم هر کیلو خرمای مضافتی از 15 تا 25 هزار تومان خرید و فروش می شود.
(چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸) ۱۶:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها