دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۲۰۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ایران صاحب دانش فنی تخم چشم‌زده قزل‌آلا شد

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران گفت: کشور ما به دانش فنی و تکنولوژی تخم چشم‌زده و بچه ماهی قزل‌آلای رنگین کمان SPF و سالم دست پیدا کرد که امیدواریم با کمک بخش خصوصی فرایند اصلاح نژادی آن هرچه زودتر انجام شود.

«محمود بهمنی» روز دوشنبه در نشست خبری خود درباره وضعیت تحقیقاتی تخم چشم زده قزل‌آلا افزود: برای دستیابی به این دانش در مرکز تنکابن با کار روی پیش مولدین و تکثیر آن در شرایط امنیتی تخم چشم زده قزل‌آلای رنگین کمان SPF و بچه ماهی سالم تولید شد که رشد این ماهیان از رشد ماهیان معمولی بیشتر است.
 
به گفته وی، این پروژه اواخر مهرماه سال 97 پس از گذشت 36 ماه در استان‌های مازندران و آذربایجان غربی به اتمام رسید و SPF یعنی نسل سوم والدین سالم که جدشان سالم بوده است.
 
وی تصریح کرد: مرکز اصلاح نژاد یاسوج یک مرکز اختصاصی ماهیان سردابی از لحاظ کیفیت و کمیت آب و شرایط آب و هوایی برای ماهیان قزل آلا فعالیت خود را شروع کرد به طوری که ماهیان SPF و نسل اول قزل‌آلا به این مرکز انتقال داده شدند.
 
وی اظهارداشت: امسال با کمک معاونت فناوری ریاست جمهوری مبلغ  2 میلیارد و 700 میلیون تومان برای زیرساخت‌های مرکز اصلاح نژاد یاسوج هزینه شد و در صورت تامین اعتبار تا پایان سالجاری سه میلیارد تومان دیگر برای این مرکز هزینه می‌شود.
 
وی ادامه داد: موسسه تحقیقات علوم شیلات با حمایت ۵۰ درصدی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مشارکت مالی ۲۵ درصدی استانداری مازندران و مشارکت مالی ۲۵ درصدی موسسه طرح تولید ماهیان قزل‌آلا عاری از بیماری یا spf را در مرکز تحقیقات ماهیان سردابی کشور در تنکابن به انجام رساند.
 
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران گفت: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد به شرط همکاری این مرکز تخصصی با بخش خصوصی، مبلغ 10 میلیارد تومان دیگر به این بخش اختصاص یابد.
 
کارگروه رفع مشکل ماهیان سردآبی تشکیل شد
 
بهمنی از تشکیل کارگروه بررسی چالش ها و رفع مشکل صنعت آبزی پروری ماهیان سردآبی خبرداد و افزود: این کارگروه علاوه بر بررسی رفع مشکلات تلاش دارد با ایجاد کلاس‌های آموزشی توسط کارشناسان و تکنسین‌ها این فناوری را به بخش خصوصی انتقال دهد.
 
وی اظهارداشت: در مرحله اول با همکاری سازمان های شیلات ایران و دامپزشکی ۱۲ مزرعه سالم به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی معرفی شد که پس از بررسی ۸ مزرعه رسالم برای روش های بهگزینی مولدین انتخاب شدند که این مولدین از ۶ جمعیت و ۵۱ فامیلی برای ذخایر اولیه تخم چشم‌زده قزل‌آلا هستند.
 
هفته اول مهرماه دوره آموزشی پرورش قزل آلا برگزار می شود
 
بهمنی با بیان این که در دو سال گذشته کارشناسانی از فائو و نروژ دعوت کردیم که طرح ساختاری و برنامه ریزی را ارایه دادند، گفت: برای هفته اول مهرماه امسال نیز یک پروژه مشترک با سازمان شیلات ایران با فائو داریم که کارشناسان خارجی به عنوان مدرس وارد کشور می شوند و ما با مشارکت 15 نفر از بخش خصوصی، سازمان شیلات و موسسه تحقیقات در ان حضور می یابیم.
 
به گفته وی، این دوره اموزشی سه تا چهار روزه خواهد بود.
 
وی ادامه داد: تحقیقات به عنوان محور دانشی توسعه در بحث های توسعه ای بخش کشاورزی حضور دارد، اگر می‌خواهیم مجوزی را برای تولید صادر کنیم علاوه بر دستگاه دیگر باید مجوز فعالیت از سوی این موسسه نیز صادر شود تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.
(دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸) ۱۸:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها