دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۰۴۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

ایران بهترین مسیر ترانزیت آسیایی است/ ضعف گمرک در انتشار آمار ترانزیت کالا به عراق

حسینی گفت: ایران در سطح آسیا بهترین مسیر ترانزیت است، اما استفاده کافی از آن صورت نمی‌گیرد.

سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق در مراسم رونمایی از نرم افزار مسافر اظهار کرد: ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد گردش مالی توریسم در کل جهان است و هم اکنون ۱۴ درصد اقتصاد جهانی و ۱۰ درصد اشتعال جهانی به توریسم است.
او تاکید کرد: ایران در سطح آسیا بهترین مسیر ترانزیت است، اما استفاده کافی از آن صورت نمی‌گیرد.
این مقام مسئول گفت: بازار عراق هدف خوبی برای ایران است که در صورت سهل انگاری آن را از دست خواهیم داد.
او بیان کرد: در خدمات مستقیم به مصرف کننده کار‌های خوبی انجام دادیم. اگر سازمان‌های دولتی از سیستم‌های بسته خارج شوند قطعا می‌توان موفقیت‌های خوبی در زمینه تجارت اپلیکیشن و استارتاپ‌ها در کشور‌های همسایه رقم زد.
دبیر مشترک اتاق ایران و عراق گفت: ۲۰ میلیون نفر کابر در شبکه فضای مجازی دارد و ۴۵ درصد زیر ۲۵ و ۶۵ درصد زیر ۳۰ سال است. به نظر می‌رسد عراق سال آینده رشد جمعیت خوبی داشته باشد. عراق کشوری است که داراست، اما به خدمات نیز نیازمند است.
او بیان کرد: در بازار بسیاری از کشور تجارت اقلامی نظیر خاویار و زعفران ثمر بخش است، ولی کشوری مثل عراق نیازمند تمام کالا‌های تولیدی کشور ماست.
این مقام مسئول بیان کرد: نزدیکی بیش از حد مردمان ایران به کشور عراق می‌تواند راهی مناسب برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی باشد.
حسینی به تشنجات سال گذشتا ارزی و بخشنامه‌ای دولت اشاره کرد و گفت: با نوسانات ارزی جایگاه برخی از کالا‌ها در بازار عراق متزلزل شد و ما با تلاش‌های بسیار زیادی مجدد اقلامی نظیر رب گوجه فرنگی و لبنیات ایرانی را به بازار عراق بازگرداندیدم.
حسینی اظهار کرد: حضور هر چه بیشتر نرم افزاری در کشور مانند عراق بشدت به صرف ما است. اگر توانستیم راه حلی برای فروش نرم افزاری پیدا کنیم موفق‌تر از فروش فیزیکی است.
او بیان کرد: صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی فرصت بسیار بی نظیری است. بطور مثال عراقی‌ها نرم افزار حسابداری را خریداری می‌کنند، اما روش استفاده از آن را بخوبی نمی‌دانند در نهایت صادرات خدمات و آموزش‌های مهندسی می‌تواند برای کشور ما مفید واقع شود. عراق به علت جنگ از بسیار از خدمات آموزشی عقب افتاده است.
حسینی تاکید کرد: ایران فروشنده خط تولید اقلامی نظیر لبنیات و مواد غذاییبه عراق است. روزانه ۳۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد عراق می‌شود و امیدواریم امسال اُفت سال گدشته را جبران کنیم.
او در پایان گفت: یکی از مشکلات ما این است که گمرک آمار صادرات به عراق را دیر به دیر منتشر می کند و ما نمی توانیم تحلیل کنیم میزان صادراتمان به عراق چقدر است.ما فقط آمار تعداد کامیون ها را داریم که بر اساس آن پیشبینی می کنیم صادراتمان به عراق به دلایلی کمتر از سال ۲۰۱۸ شده است.

(دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸) ۱۴:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها