جمعه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۷۶۷۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

اهداف تنظیم بازار با احیای وزارت بازرگانی محقق می‌شود؟ / تولید داخل و خودکفایی اهداف مهم برای ایجاد وزارت بازرگانی

آحاد مردم با مطرح شدن موضوع تفکیک ۲ وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت و بازرگانی، این سوال را می‌پرسند که آیا در صورت تاسیس وزارت بازرگانی اهداف اصلی تنظیم بازار برای واقعی سازی قیمت‌ها محقق می‌شود؟

  قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت بازرگانی وقت در بهمن سال ۹۱ در قالب قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سال ۹۲ از سوی هیئت دولت ابلاغ شد و بر اساس این قانون مقرر شد مسئولیت و اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی و ابزار‌ها و ساختار‌های مورد نیاز برای اجرای این کار به وزارت جهاد منتقل شود که متأسفانه اجرای ناقص این قانون طی سال‌های گذشته بخشی از نابسامانی‌های تنظیم بازار محصولات کشاورزی گلایه‌های مردم را به همراه داشت.
 دولت در سال‌های گذشته نه تنها قانون انتزاع را به طور کامل اجرا نکرد بلکه به صورت چراغ خاموش به دنبال احیای وزارت بازرگانی بود که در پنجم مرداد بنا بر دستورات ویژه مقام معظم رهبری به دولت و خواست رئیس جمهور در تنظیم بازار و حفظ آرامش مردم احیای مجدد وزارت بازرگانی در دستور کار قرار گرفت اگرچه مسئولان وزارت صمت معتقدند که حوزه بازرگانی کشور باید به صورت متمرکز در یک وزارتخانه راهوری تا تصمیمات لازم نسبت به امور بازرگانی اتخاذ شوند، اما در مقابل مسئولان و کارشناسان وزارت جهاد این موضوع را به ضرر تولید داخل و برخلاف سیاست پای اقتصاد مقاومتی می‌دانند و معتقدند احیای وزارت بازرگانی چیزی جز باز شدن دروازه‌های کشور به سوی واردات محصولات و مواد غذایی از دیگر کشور‌ها نیست.

حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از تأثیر احیای مجدد وزارت بازرگانی بر تنظیم بازار اقلام اساسی و سبد مورد نیاز خانوار باخبر شویم.
احیای وزارت بازرگانی منجر به حاشیه رفتن وزارت جهاد می‌شود
مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز احیای مجدد وزارت بازرگانی را در تضاد با شعار سال دانست و گفت: اگرچه مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند که مایحتاج عمومی، امکانات و توانمندی‌های مردم نباید دچار دغدغه شوند، اما مهمترین موضوع را تکیه بر تولید داخل، اهتمام به تولید محصولات کشاورزی و ایجاد شبکه بازرگانی محصولات به دست مصرف کننده می‌دانند.

او افزود: رئیس جمهور و دولت به منظور تنظیم بازار و حفظ آرامش مردم بر ایجاد وزارت بازرگانی تأکید بسیار داشتند و رئیس جمهور با صراحت اعلام کرد با احیای وزارت بازرگانی مشکل تأمین غذای مردم و سبد خانوار ظرف مدت یک هفته مرتفع می‌شود و امیدواریم این وعده همانند دیگر وعده‌های مسئولان نباشد.

اسدی ادامه داد: اگرچه دولت خودکفایی گندم را جزء افتخارات خود می‌داند، اما کمتر از ۱۰ درصد این امر مربوط به دولت است چرا که حمایت دولت تنها به اعطای یک کیسه کود حمایتی در هکتار خلاصه می‌شود.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه احیای وزارت بازرگانی به ضرر بخش کشاورزی و تولید کنندگان داخل تمام می‌شود، بیان کرد: ایجاد وزارتخانه قدرتمند همچون وزارت بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی به حاشیه می‌رود؛ که این امر بر تولید داخل و خوداتکایی محصولات کشاورزی تأثیر سوء می‌گذارد.
ارز به اندازه کافی برای واردات نداریم/ احیای وزارت بازرگانی به معنای تکرار اشتباه گذشته است
علی خانمحمدی مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه احیای مجدد وزارت بازرگانی در رفع مشکلات تنظیم بازار و اقلام اساسی مردم تأثیری ندارد، گفت: با واگذاری اختیارات بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت صمت شاهد گشوده شدن دروازه‌های کشور به روی واردات کالا‌های بی‌کیفیت و ارزان قیمت هستیم.

او افزود: با احیای مجدد وزارت بازرگانی همانند گذشته در مدت زمان کوتاهی مسئولان امر در نظر دارند با واردات کالا‌های بی‌کیفیت بازار اقلام اساسی را تنظیم کنند، اما پس از مدتی به سبب خروج تولیدکنندگان از چرخه تولید و کمبود عرضه با مشکلات قبلی روبرو می‌شویم که این امر به ضرر مصرف کننده و به سود وارد کننده و دلال تمام می‌شود.
خانمحمدی بیان کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی امکان واردات کالا‌های با کیفیت وجود ندارد که در نهایت با استمرار محصولات و کالا‌های بی‌کیفیت ضربه مهلکی به زنجیره تولید وارد خواهد شد.
مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه اهداف تنظیم بازار با احیای وزارت بازرگانی محقق نخواهد شد، بیان کرد: احیای مجدد وزارت بازرگانی بازگشت به گذشته است چرا که این وزارتخانه تمامی هم و غم خود را بر واردات کالا متمرکز می‌کند که این امر به ضرر بخش کشاورزی و تولید داخل تمام می‌شود.
اهداف تنظیم بازار با احیای وزارت بازرگانی محقق نمی‌شود/ واگذاری اختیارات بخش کشاورزی به وزارت صمت بابی برای واردات کالا‌های بی‌کیفیت و ارزان قیمت
وی با اشاره به اینکه احیای وزارت بازرگانی با سیاست اقتصاد مقاومتی و شعار سال در تضاد است، تصریح کرد: با توجه به اینکه با احیای وزارت بازرگانی اهداف تنظیم بازار کالا‌های اساسی مرتفع نمی‌شود از این رو مسئولان امر باید تمهیدات جدی برای این مسئله داشته باشند تا تولید داخل و اقتصاد کشور دچار خسران نشود.
نیازی به واردات مرغ نداریم
برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با توجه به آن که در تولید و تأمین مرغ کشور کمبودی وجود ندارد، اما احیای وزارت بازرگانی همانند گذشته ضربه مهلکی به این صنعت وارد می‌کند.

وی افزود: در چند روز گذشته مسئولان وزارت صمت تولید کنندگان داخل را تهدید کردند چنانچه میزان عرضه را افزایش ندهند اقدام به واردات می‌کنند در حالی که نیازی به واردات نداریم.

چهارآیین ادامه داد: برخورد‌های بحث آمیز و تهدیدآمیز برخی مسئولان دولتی در فضای رسانه‌ای و کاهش انگیزه تولید کنندگان به ادامه تولید تأثیر سویی بر عرضه مرغ در ماه‌های آتی خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه خواب واردات مرغ برای تنظیم بازار تعبیر نخواهد شد، گفت: با وجود آن که مسئولان برای تنظیم بازار شب عید در نظر داشتند ۳۰ هزار تن مرغ وارد کنند، اما تنها ۷۵۰ تن از این میزان وارد شد که به همین خاطر بنده هشدار می‌دهم که استمرار تهدید به واردات مرغ می‌تواند شرایط بازار را در ماه‌های آتی به چاش بکشاند.

در پایان با اشاره به اینکه قیمت مرغ همانند سایر کالا‌ها باید تابع مکانیزم عرضه و تقاضا باشد، تصریح کرد: در مواقعی که در انحصاری در تولید وجود ندارد منطق اقتصادی حکم می‌کند که دولت در قیمت گذاری دخالت نکند چرا که این امر در بهبود شرایط بازار تهدید بهتری خواهد داشت.

(جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸) ۱۲:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها