جمعه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۷۶۷۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

برکت پاسداشتنی زمین/ ۲۹۲ هزار تن گندم خریداری شد

خرمن های زرین حاصله از برداشت گندم در ۱۴۰ هزار هکتار گندمزار، فضای مزارع و روستاهای ایلام را چون اشعه زر خورشید گرم و خواستنی کرده و به موازات ان خرید محصول برداشت شده به نرخ تضمینی رونق بخش معیشت خانوارهای بهره بردار و همچنین اقتصاد استان شده است.

برداشت گندم و خرید تضمینی آن در استان ایلام درحالی ادامه دارد که قرائن از سال پر برکت زمین و  فراروی تولید و برداشت از براوردهای اولیه - ۳۰۰هزار تن -حکایت دارد.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت: تاکنون ۲۹۲ هزار تن گندم توسط مراکز خرید دولتی و خصوصی با نرخ تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.
حشمت زرین جوب  اظهار داشت: از این مقدار گندم ۲۶۴ هزار تن گندم خوراکی دروم و معمولی و ۲۷ هزار تن گندم بذری خریداری شده است.
وی مجموع کل تولید کشاورزان گندم کار استان ایلام را ۳۴۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: بخشی از این مقدار گندم تولید شده برای استفاده کشاورزان و خوراک احشام به عنوان خودمصرفی توسط خود کشاورزان ذخیره سازی می شود.
 کار برداشت و خرید عمده مناطق استان تمام شده و برداشت در برخی مناطق سخت گذر یا برداشت های خود مصرفی کشاورزان ادامه دارد.
 از مجموع ۲۶۴ هزار تن خرید تضمینی گندم ۲۵۶ هزار تن را مراکز خرید دولتی و هشت هزار تن نیز از سوی مراکز خرید خصوصی خریداری شده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایلام نیز اظهار داشت: تاکنون ۹۸ درصد مطالبات گندم کاران به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شده است.
کامران سلیمان پور یادآور شد: چهار هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران استان ایلام پرداخت شده و ۶۰ میلیارد ریال دیگر نیز در روزهای آتی به حساب کشاورزان واریز می شود.
۴۰ مرکز دولتی و خصوصی برای خرید و ذخیره سازی گندم با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در  استان ایلام فعال است.
بخش کشاورزی با ۵۵ هزار خانوار بهره بردار ، معیشت  ۵۰ درصد جمعیت استان ایلام  را تامین می کنند.
 اقلیم مناسب و متنوع استان و منابع مناسب آب پتانسیل  ایلام برای توسعه محصولات مختلف کشاورزی است.
استان ایلام دارای ۶ هزار هکتار اراضی باغی و ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی با کشت عمده غلات و بعد ان کلزا با تولید سالانه ئ۲۰ هزار تن  و ذرت۶۰ هزار است.
گستره مناسب جنگل و مرتع دلایل زمینه ای توسعه بخش کشاورزی ایلام است.
یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از وسعت ۲ میلیون هکتاری استان ایلام را اراضی طبیعی جنگل و مرتع  تشکیل داده که زمینه شکل گیری دیگر زیربخش های کشاورزی چون دامپروری مبتنی بر کوچروی را فراهم کرده است.

(جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها