شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۷۵۲۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ظرفیت مناسب ذخایر نهاده‌های دامی در کشور/توقف کشتی‌های ایرانی تاثیری بر بازار نهاده‌ها نداشت

رئیس انجمن خوراک دام و طیور گفت: با توجه به رشد ۲ برابری واردات ذرت از ابتدای سال، ذخایر نهاده‌های دامی در کشور مناسب است.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان اشاره به اینکه واردات ذرت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر رشد داشته است، اظهار کرد: هم اکنون ذخایر نهاده‌های دامی در کشور مناسب است و در آینده این احتمال وجود دارد که به سبب مشکلات تخصیص ارز و تامین به موقع، واردات دچار چالش شود.
وی با اشاره به اینکه ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی در ۶۰ سال گذشته بی سابقه است، افزود:  با توجه به آنکه ذخیر استراتژیک و حجم ذرت وارداتی در بنادر کشور در ۶۰ سال گذشته بی سابقه بوده، از این رو باید منتظر ماند و دید که آیا دولت از ذخایر استراتژیک خود استفاده می‌کند یا خیر؟
موافق قدیری با بیان اینکه توقف ۲ کشتی ایران در برزیل تاثیری بر بازار نهاده‌های دامی نداشته است، گفت: توقف این ۲ کشتی تنها به دلیل عدم سوخت رسانی کشور برزیل بوده و هیچ تاثیری بر قیمت ذرت نداشته است.
رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان با اشاره به اینکه ایران مشتری حدود ۳۰ درصد ذرت برزیلی است، بیان کرد: براین اساس برزیلی‌ها بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و به هیچ عنوان نمی‌گذارند ایران ۳۰ درصد نیاز ذرت سالانه خود را که رقمی حدود ۲ میلیارد دلار است، از دیگر کشور‌ها تامین کند.
وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی نسبت به اوایل سال و اواخر سال گذشته تا حدودی تعدیل یافته است، افزود: این در حالی است که مشکلات توزیع نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد، ضمن آنکه دخالت دولت در قیمت گذاری و صدور دستورالعمل‌های متفاوت نمی‌گذارد آرامش بر بازار حاکم شود.
این فعال اقتصادی درباره تاثیر شرایط جنگی بر جو روانی صنعت خوراک دام و طیور گفت: اگرچه بار‌ها گفتیم که دخالت گذاری دولت بر قیمت گذاری محصولات پروتئینی مانع برقراری آرامش بر بازار است، اما این روند همچنان ادامه دارد.
موافق قدیری ادامه داد: با توجه به آنکه بانک مرکزی نمی‌تواند به تعهدات خود در تامین و انتقال ارز به درستی عمل کند، از این رو این امر در افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام شده و در نهایت بازار تاثیر بسزایی دارد، در حالیکه کاری از دستمان بر نمی‌آید.
رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان در پایان با اشاره به اینکه در چند روز گذشته یک میلیون تن نهاده دامی متعلق به پشتیبانی امور دام از بنادر جنوبی کشور ترخیص شد، تصریح کرد: توزیع این مقدار نهاده دامی، بر روند قیمت در بازار تاثیر گذار خواهد بود.

(شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها