سه شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۶۶۱۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس سرویس عمومی

سهم ایران از صادرات جهانی محصولات گیاهان دارویی ناچیز است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی رئیس جمهوری، ارزش صادرات محصولات تولیدی گیاهان دارویی کشور را سالانه افزون بر 100 میلیون دلار اعلام کرده که نشان می دهد سهم ایران در توسعه و تجارت جهانی این محصول ارزشمند همچنان ناچیز است.

 ارزش صادرات محصولات گیاهان دارویی بر اساس اعلام معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری سالانه رقمی افزون بر ۱۲۴ میلیارد دلار اعلام شده که سهم ایران در این راستا کمتر از سه درصد است.
 
محمد حسن عصاره روز دوشنبه در بازدید از چندین طرح تولیدی و شرکت های دانش بنیان در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: البته سهم ایران از صادرات خام گیاهان دارویی به مراتب بیش از رقم اعلام شده است اما آنچه که رویکرد و هدفگذاری دولت و معاونت علمی رئیس جمهوری است تکیه بر تولید محصولات فناورانه و کاربردی است.
 
وی از گیاهان دارویی با ظرفیت ها و کاربردهای متنوع با عنوان گنجینه های ارزشمند اما پنهان در اقصی نقاط کشورمان یاد کرد و گفت: نباید اجازه داد که این ظرفیت گران بها همچون بسیاری از داشته هایمان با کمترین بهره وری و ارزش افزوده هدر رود.
 
عصاره از تدوین نقشه راه توسعه گیاهان دارویی در کشور متناسب با نیازها، شرایط و ضرورت های بومی هر منطقه خبر داد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های مورد هدف و در اجرای طرح های پایلوت است.
 
کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا به عنوان یکی از مناطق مستعد، با ظرفیت های متننوع اما مغفول مانده در حوزه های گوناگون صنعتی و طرح های فناورانه و دانش بنیان از جمله در زمینه گیاهان دارویی در سال های اخیر مورد توجه و تاکید متولیان امر و معاونت علمی رئیس جمهوری قرار گرفته است.
 
وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در جای جای کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین گنجینه های ناشناخته در این استان بشمار می رود.
 
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است. این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.
 
بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.
 
از این مجموع افزون بر یک هزار و ۲۰۰ گونه آن تنها در منطقه حفاظت شده دناست به گونه ای که به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.
 
عصاره همچنین، تولید، توسعه و صادرات زعفران را به عنوان یک محصول راهبردی و مورد هدف سرمایه گذاری از سوی معاونت علمی رئیس جمهوری را یادآور شد و گفت: یکی از ضعف های اساسی در تولید این محصول خام فروشی است.
 
وی ارزش صادرات سالانه زعفران در کشور را رقمی افزون بر ۴۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: باید زمینه ارزش افزوده و تولید محصولات فناورانه ناشی از این گیاه و محصول گران بها فراهم شود.
 
عصاره با بیان اینکه تفکر پشت میزی نشینی و تمایل بیش از پیش به استخدام های دولتی یکی از چالش های اساسی فرا روی افزایش میزان بیکاری بویزه در بین دانش آموختگان دانشگاهی است، گفت: مهمترین راه نجات کشور و تحقق رونق اشتغال، تولید و خروج از بحران های اقتصادی تقویت، توسعه و پشتیبانی همه جانبه از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد وواحدهای فناورانه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.
 
دبیر ستاد توسعه علمی گیاهان دارویی همچنین با اشاره به خدمات و اهتمام جدی دولت در تقویت و توسعه شرکت های دانش بنیان گفت: بیش از ۱۱۰ خدمت در قالب ایجاد این شرکت ها از سوی دولت و معاون علمی رئیس جمهوری به متقاضیان ارائه می شود.
 
عصاره تاکید کرد: کشت زعفران از ۶ هزار هکتار در سال هم اینک به حدود ۱۱۳ هزار هکتار در سال رسیده است.
 
دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تاکید همچنین در بازدید زا کارنه تولید و صنعتی کوبودنا یاسوج گفت: این واحد تولیدی نمونه ارزشمند از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناورانه است.
 
عصاره یادآور شد: این کارخانه با تولید انواع محصولات دارویی و خوراکی تلفیقی از سنت و مدرنیته در عرصه اقتصاد دانش بنیان را به وجود اورده و با خروج این کارخانه از یک واحد تولید آرد سنتی تبدیل به واحدی فناورانه، خلاق و دانش بنیان با تکیه با ظرفیت های بومی و منطقه ای شده است.
 
مدیرعامل کارخانه صنایع غذایی کوبودنا نیز گفت: یکی از برنامه هیا راهبردی این واحد صنعتی توسعه و افزایش خطوط تولید نان داروهیا متنوع با طعم ها و خاصیت های دار.ویی اثربخش با رویکر طب سنتی است.
 
بهرام باقری گفت: "نان داروهای پروبیوتیک" برای نخستین بار در کهگیلویه و بویراحمد و در این واحد صنعتی راه اندازی شده است.
 
وی میزان اعتبار هزینه شده برای راه اندازی این خط تولیدی را افزون بر ۴۵ میلیارد ریال دانست و گفت: نان دارو علاوه بر اینکه نان های فراسودمند یا بیونان هستند حاوی نوعی باکتری پربیوتیک که در فرآیند طبخ و نگهداری نان زنده برای بدن در صورت مصرف منظم فواید سودمند بسیاری دارند.
 
مدیرعامل گروه صنایع غذایی کوبودنا پیشگیری از مشکلات گوارشی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، از بین بردن باکتری های مضر دستگاه گوارش، افزایش جذب غذا، تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را از مهم ترین خواص این نان ها ذکر کرد.
(سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها