یکشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۶۴۱۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس سرویس عمومی

تشکیل وزارت بازرگانی به دولت آسیب می‌زند/ طرح تشکیل جهاد سازندگی آماده شد

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی به شدت به تولید آسیب می‌زند، گفت: طرح تشکیل جهاد سازندگی دو روز پیش آماده شد و نامه آن برای کسب تکلیف به مقام معظم رهبری ارسال شده است.

حجت‌الاسلام رضا تقوی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت 27 خرداد 1358 سالروز فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی، با بیان اینکه از تشکیل وزارت بازرگانی به شدت نگران است‌، گفت: وزیر جهاد کشاورزی هم نگران تشکیل وزارت بازرگانی است و می‌گوید مجلس در این زمینه با ما همکاری نمی‌کند.
 
وی تأکید کرد: بازرگانی همواره به دنبال واردات است و با تشکیل وزارت بازرگانی تولید صدمه خواهد دید، چرا که بخش بازرگانی می‌خواهد برنج، گندم و غیره وارد کند و کشاورزان داخلی دیگر به دنبال تولید نخواهند رفت.
 
حجت‌الاسلام تقوی افزود: با برخی نمایندگان مجلس هم در این زمینه صحبت کرده‌ام و خواسته‌ام اگر قرار است وزارت بازرگانی تشکیل شود، حداقل تشکیلات آن را طوری بچینند که به تولید صدمه وارد نشود. 
 
اخیراً رئیس جمهور اعلام کرد که وزارت بازرگانی باید تشکیل شود، چرا که در شرایط فعلی باید وزارتخانه‌ای باشد تا بتواند با تنظیم واردات و صادرات بازار را کنترل کند. مجلس چندین بار تشکیل وزارت بازرگانی را رد کرده است. 
 
سال 91 قانون تجمیع وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت و 6 سال است اجرا می‌شود و برکات زیادی هم برای بخش کشاورزی داشته است. اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، این قانون که موسوم به «قانون انتزاع‌» است، نیز فسخ خواهد شد.
 
* طرح تشکیل جهاد سازندگی آماده شد
 
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه شما از ابتدای حضور در وزارت جهاد کشاورزی به دنبال احیای جهاد سازندگی بودید، چه کارهایی در این زمینه انجام داده‌اید، گفت: طرح تشکیل وزارت بازرگانی دو روز پیش آماده شد و نامه آن در حال تنظیم خدمت مقام معظم رهبری است و در ادامه باید دستور ایشان را منتظر باشیم. 
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که این جهاد سازندگی که شما پیشنهاد داده‌اید قرار است به کجا وصل شود و اعتبار آن از کجا خواهد آمد و آیا دولتی و غیردولتی خواهد بود؟ گفت: وزارت بازرگانی یک نهاد مردمی خواهد بود که نزدیک به سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) است، اما مثل آنها نیست.
 
حجت‌الاسلام تقوی افزود: در این طرح منابع تأمین اعتبار آن هم مشخص شده و ظرفیت‌های بنیاد مستضعفان و نهاد فرمان حضرت امام (ره) استفاده خواهیم کرد.گرفتن پروژه‌های اقتصادی یکی از منابع تأمین اعتبار خواهد بود. 
 
* سهم ایران از بازار غذای حلال جهان کمتر از یک درصد است
 
نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سهم ایران از بازار غذای حلال دنیا کمتر از یک درصد است‌، گفت: کل گردش مالی غذای حلال در جهان بیش از 4 هزار میلیارد دلار است و متأسفانه ایران از این بازار بزرگ جهانی جا مانده است. 
 
وی گفت: متأسفانه سیاست متمرکزی در کشور ما در زمینه غذای حلال وجود ندارد. سیاست‌‌گذاری‌های پراکنده بخشی به سازمان استاندارد، اتاق بازرگانی، وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی تقسیم شده است. شورایی هم در وزارت صمت در این باره تأسیس کرده‌اند که اصلاً تشکیل نمی‌شود و سیاست‌گذاران کشور به مسأله غذای حلال کاملاً بی‌توجه هستند.
 
حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه ورود به بازار حلال می‌تواند ارز‌آوری زیادی برای کشور داشته باشد، گفت: تنها 15 کشور اطراف ما بازار 370 میلیونی دارند که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد.
 
نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی که امروز به مناسبت سالروز تأسیس جهاد سازندگی در 27 خرداد 58 صحبت می‌کرد تشکیل جهاد سازندگی منشأ خیر و خدمات در دوران دفاع مقدس و سازندگی بود. هنوز جهاد در ذهن مردم روشن است و مردم شیرینی آن دوران را فراموش نکردند. 
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تأثیر رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: امروزه رسانه‌ها مثل نان شب برای مردم واجب شده است، رسانه‌ها تصمیم‌ دولت‌ها را عوض می‌کنند و می‌تواند رونق عظیمی در اقتصاد کشور ایجاد کند و حتی جلوی یک توطئه را بگیرد.
 
به گفته حجت‌الاسلام تقوی، امنیت ملی ما در گرو استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها است، اما گاهی مسئولان ما درها را به روی رسانه‌ها می‌‌بندند.
 
وی گفت: رسانه قدرت دارد که دولتی را بیرون کند و جریان عظیم بین‌المللی ایجاد کند، همچنان که افشای قتل خاشقچی کار رسانه‌ها بود. 
 
نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به سؤالی که تا چه اندازه به اقتصاد روستایی توجه شده است، گفت: متأسفانه برخی تصمیم‌گیری‌ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست و این متأثر از همان پراکندگی وظایف وزارتخانه‌ها است، مثلاً 300 هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که مسئول پروانه‌دهی آن وزارت نیرو است. آن قدر آب زیر زمین را خالی کرده‌اند که پسته‌های رفسنجان می‌خشکد، درختان لیموی منطقه فارس را باغداران اره می‌کنند و از باغ خارج می‌کنند.
 
وی به مورد دیگری هم اشاره کرد و گفت: برای گندم نرخ تضمینی بسیار پایینی در نظر می‌گیرند که در کشورهای همسایه مانند افغانستان تا 800 تومان در هر کیلو بیشتر خریداری می‌شود، بنابراین عواقب آن برای بخش تولید خوشایند نیست. 
 
حجت‌الاسلام تقوی همچنین گفت: اخیراً از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته‌ایم تا درباره جلوگیری از خرد شدن زمین‌هایی که پیش از این یکپارچه شده‌اند، اقدام کند. مشکل این است که با فوت صاحبان سهامداران زمین‌های بزرگ وراث آنها تقاضای خرد شدن می‌کنند و در حال حاضر قانونی در این زمینه وجود ندارد. 
(یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها