چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۳۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تبدیل کرم ابریشم به نخ سه برابر ارزش افزوده ایجاد می کند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به افزایش قیمت خرید در صورت فروش کرم ابریشم به صورت خام (پیله تر) سه میلیارد ریال عاید پرورش‌دهندگان این محصول در استان می‌شود که با فرآوری محصول تبدیل به نخ ابریشم، قابلیت افزایش ۳ تا ۴ برابری این رقم و ایجاد شغل‌های جدید نیز وجود دارد.

سیدمحمدعلی صادقی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و فعالیت واحدها، پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۴ هزار کیلوگرم پیله تر ابریشم در این استان تولید شود.
وی اضافه کرد: ایجاد زنجیره‌های تولید در بخش نوغانداری با ایجاد کارگاه‌های کوچک تولید و ریسندگی نخ ابریشم توسط دستگاه‌های نیمه صنعتی با اختصاص اعتبار ویژه خرید تجهیزات و احداث کارگاه‌ها یا محل پرورش که گام بسیار مهمی در تولید ابریشم مورد نیاز صنایع مرتبط و همچنین ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد خانوارها به حساب می‌آید نیز از برنامه‌های آتی سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه این صنعت است.
این مسئول افزود: توسعه صنعت نوغانداری را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان برشمرد و گفت: به‌صورت همه‌جانبه از لحاظ فنی و اعتباری از توسعه این حرفه و صنعت در استان حمایت می‌شود.
به گفته صادقی، نوغانداری یا همان پرورش کرم ابریشم، یکی از بهترین شغل‌های جانبی شناخته شده در کشور است که شروع و ادامه کار با کم‌ترین امکانات و تجهیزات میسر بوده و تمام افراد خانواده می‌توانند در این حرفه، مشغول به کار شوند.
وی افزود: وجود توتستان برای تأمین برگ توت به عنوان اصلی‌ترین نهاده مصرفی، تنها ضرورت حرفه و صنعت پرورش کرم ابریشم محسوب می‌شود.
صادقی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی پرورش کرم ابریشم و استفاده بهینه از امکانات موجود، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در یک طرح ابتکاری اقدام به پرورش تلفیقی کرم ابریشم و قارچ خوراکی در یک محل کرده به‌طوری‌که این اقدام افزایش صددرصدی راندمان کاری را به دنبال داشته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: پرورش کرم ابریشم طی سال های گذشته در استان زنجان به صورت محدود و فقط در شهرستان طارم و در ظرفیت‌های پایین تری انجام گرفته است.
وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های صورت‌گرفته از اوایل سال گذشته، سهم استان زنجان در پرورش و توسعه نوغانداری از ۲۵ تا ۳۰ جعبه به حدود ۱۳۰ جعبه در سال جاری افزایش پیدا کرده و این کار هم‌اکنون در سایر شهرستان‌های استان نیز در حال انجام است.
صادقی خاطرنشان کرد: تأمین زیرساخت‌ها و اعتبارات تجهیز و خرید ادوات، توزیع ۲ هزار اصله نهال اصلاح‌شده توت به‌صورت رایگان، توزیع لارو و تخم کرم ابریشم، ارائه آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی با حضور اساتید برجسته کشوری از مرکز توسعه نوغانداری کشور برای اولین بار، ساخت مستند و تهیه و پخش برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی از جمله اقدامات سازمان در استان در راستای توسعه نوغانداری است.

(چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها