پنج شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۶۰۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

قاچاق برنج منتفی شد/نرخ هر کیلو برنج خارجی ۸ هزار تومان

کشاورز گفت: سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز، قاچاق برنج به داخل کشور متوقف شد.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج از منتفی شدن قاچاق برنج به داخل کشور خبر داد و گفت: سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز، قاچاق برنج به داخل کشور متوقف شد که با این وجود میزان واردات به طور خالص مشخص شد.
وی افزود: با افزایش قیمت برنج ایرانی این محصول از سبد دهک‌های کم درآمد حذف شد و در نتیجه نیاز به واردات برنج خارجی که قیمت پایین تری دارد، افزایش یافت.
کشاورز در ادامه بیان کرد: با توجه به آنکه واردات برنج با ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور مستمر انجام می‌شود، از این رو قیمت برنج خارجی در بازار تغییری نداشته و همچنان با نرخ ۸ هزار تومان عرضه می‌شود.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در سال ۹۳، ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت با هدف حمایت از تولید داخل شکل گرفت، با این توجیه که واردات منجر به کاهش قیمت و رکود بازار برنج ایرانی می‌شود؛ اما در شرایطی که قیمت برنج ایرانی از ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان فراتر رفته، ممنوعیت کاربرد خود را از دست داده است.
به گفته وی، با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و شرایط فعلی تحریم این امیدواری وجود دارد که اعمال ممنوعیت فصلی برای واردات برنج با درایت و مدیریت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به کار گرفته نشود.
کشاورز با اشاره به مزایای حذف ممنوعیت واردات برنج بیان کرد: با حذف ممنوعیت واردات در فصل برداشت، شائبه کمبود و گرانی برنج خارجی منتفی شد، ضمن آنکه دیگر واردکنندگان به این سمت نمی‌برد تا برای خرید برنج خارجی هجوم برند.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: برخی دلالان ایرانی به سبب آنکه تصور نمی‌کردند که واردات برنج در فصل برداشت برنج داخلی انجام شود، قیمت برنج را افزایش دادند. این در حالی است که با رایزنی‌های صورت گرفته برای حذف ممنوعیت، بازار به ثبات و تعادل نسبی رسید.
وی با اشاره به دیگر مزایای واردات برنج در فصل برداشت برنج داخلی گفت: با توجه به آنکه شرایط بین المللی کشور متاثر از تحریم‌های خصمانه است، بنابراین در چنین شرایطی یکی از اهداف دشمنان کشور هدف قرار دادن امنیت غذایی است که اعمال ممنوعیت پنج ماهه، تبعات منفی تحریم را تشدید می‌کند.
کشاورز در پایان با بیان اینکه واردات برنج تحت کنترل است، تصریح کرد: سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، نیاز به واردات ۸۰۰ هزار تن است. از این رو ممنوعیت واردات برنج هیچ استدلالی ندارد.

(پنج شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸) ۱۷:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها