پنج شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۰:۵۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۵۸۳۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

برخی گونه های ارزشمند شیلاتی در معرض خطر نابودی است

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: سهم برخی گونه های اقتصادی و با ارزش شیلاتی به زیر یک درصد رسیده که اگر اقدامات موثر در این مورد صورت نگیرد در آینده ای نزدیک با به هم خوردن تعادل اکوسیستم دریایی، عواقب جبران ناپذیری گریبان گیر طبیعت خواهد شد.

محمد پورکاظمی در نشست تخصصی تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی آبزیان با اشاره به اینکه اهمیت حفاظت از گونه های در معرض خطر آبزیان به همان میزانی است که کارشناسان محیط زیست در مورد حیوانی مانند یوزپلنگ اعلام خطر می کنند، افزود: محققان علوم شیلاتی کشور برای حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی آبزیان، اقدامات موثری انجام داده اند که تشکیل بانک ژن زنده، بانک اسپرم، بانک بافت و DNA در استان های مختلف، از نمونه های آن است.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، وی ایجاد کارگروه تقسیم بندی شده بر حسب مناطق جغرافیایی، کار مشترک بین نهادهای دولتی و خصوصی و احیای برخی از گونه های در معرض انقراض را از مهمترین اقداماتی دانست و اظهارداشت: باید در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان انجام شود.

** وجود برنامه راهبردی برای حفظ ذخایر ژنتیکی الزامی است
محمد جعفر آقایی سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این نشست گفت: از وظایف اصلی بانک های ژن، شناسایی و جمع آوری، حفاظت و احیا، ارزیابی، ثبت و مستند سازی، مبادله و بهره برداری از گونه های مختلف جانداران است.
وی معتقد است: اگرچه دسترسی ایران به مهمترین مراکز تنوع ژنتیکی در آسیای میانه و نیز وجود زیرساخت ها و نیروهای انسانی آموزش دیده در حوزه ذخایر ژنتیکی از نقاط قوت کشور محسوب می شود، اما عدم شناسایی دقیق از گونه ها، عدم جمع آوری و حفاظت از دانش بومی و پراکندگی اطلاعات در حوزه تنوع ژنتیکی از مهمترین نقاط ضعف حال حاضر به شمار می رود.
وی افزود: بر این اساس، وجود برنامه راهبردی و مدیریت منسجم برای حفاظت از منابع ژنتیکی، تدوین قوانین و آیین نامه های اجرایی برای این منظور بسیار ضروری خواهد بود.

(پنج شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸) ۰۰:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها