چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۲۲:۵۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۵۶۷۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

پشت پرده ماکارونی چه می‌گذرد

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران از حضور ماکارونی ۴۷۰۰ تومانی خبر داد و گفت: تا یک هفته دیگر بازار ماکارونی آرام می شود.

نورنیوز نوشت: مرتضی سلطانی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی گفت: التهاب بازار ماکارونی به این دلیل است که در اواخر فروردین ماه و بدون انجام هماهنگی با تولید کنندگان این محصول، به یکباره قیمت گندم دولتی برای ماکارونی دو برابر شد و معادلات قیمت تمام شده برای تولید مخدوش شد. از مسئولان محترم خواهش می‌کنم که برای ساخته شدن آینده‌ی کشور راه را برای تولید کنندگان هموار سازند و دست از کارشکنی‌های سلیقه‌ای در روند تولید بردارند.
او گفت: تولید ماکارونی در کشور بیشتر از مصرف است و هیچگونه نگرانی در مورد احتمال کمبود این کالا وجود ندارد. ماکارونی ایران به ایتالیا هم صادر می‌شود، من با قدرت می گویم که برندهای ماکارونی ایرانی در دنیا نه تنها از بهترین برندها عقب تر نیستند بلکه به دلیل مواد اولیه خوب و تکنولوژی پیشرفته یک قدم هم جلوتر هستند
وی تصریح کرد: زمانی پیش می‌آید که کالایی در بازار کم عرضه می‌شود یا توان و امکان تولید آن پایین است یا تقاضا بیشتر از عرضه است در این صورت قطعاً التهاب به وجود می‌آید در صورتی که در مورد ماکارونی این گونه نیست و با وجود ممنوعیت واردات ماکارونی هیچ گاه کمبود وجود نداشته است. نباید از این مسئله بگذریم که با وجود تمام مشکلات اقتصادی، در سه سال گذشته افزایش قیمت جدی در ماکارونی وجود نداشته است.
وی یادآور شد: چند روز طول کشید تا قیمت تمام شده در سامانه فروش گندم شرکت بازرگانی دولتی (جی تی سی) بارگذاری شود. چند روز نیز طول کشید تا تولید کنندگان با همکاری سازمان حمایت و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی و انجمن صنفی روی قیمت تمام شده کار کنند و به تفاهم برسند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی گفت: به دلیل زمان بر بودن فرایند ایجاد تفاهم میان بخش‌های مختلف عرضه ماکارونی در بازار کم شد و مردم یکباره نگران شدند اما این نگرانی ماهیتی نبود. بعد از چانه زنی‌ها انجام شده قرار شد که یک قیمت متعادل را در نظر بگیرند و در نتیجه مقرر گردید که هر ۷۰۰ گرم ماکارونی ۵ هزار و ۴۰۰ تومان محاسبه شود. یکی از واحدهای پیشرو کشور که در حال حاضر جلودار صنعت ماکارونی است و سهم بالای ۶۰ درصد عرضه‌ی ماکارونی در کشور را دارد، قیمت تمام شده اش را پایین‌تر از قیمت رسمی و حدود ۵,۴۰۰ تومان اعلام کرد.
وی ادامه داد: این شرکت در ادامه قیمت را به ۴,۷۰۰ تومان کاهش داد. پس از این تصمیم گیری ها، تولید دوباره شروع شد و شرکت‌ها در حال حاضر با قیمت جدید به کارشان ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد که تا ۷ یا ۸ روز آینده با توجه به سرعت کار تولید کنندگان همه چیز به روال عادی بازمی‌گردد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت بازار ماکارونی بسیار تلاش شد تا قیمت مهندسی شده باشد و یکباره و افسارگسیخته افزایش نیابد. بسیار مطالعه انجام شد بین صنف و سازمان حمایت که به قیمت منصفانه ای برسند که نه تولید کننده و نه مصرف کننده آسیب نبینند.
نوسانات بازار ماکارونی مسئولان را آگاه کرد
سلطانی با اشاره به تلنگر بازار ماکارونی بر سفره مردم و ایجاد حساسیت از سوی مسئولین، گفت: هم زمان با التهاب بازار و تلاش‌های تولید کنندگان برای آرام سازی بازار یک اتفاق مبارک دیگر هم رخ داد، اینکه مسئولان و بسیاری از مردم اهمیت ماکارونی در سفره‌ی قشر متوسط جامعه و یا رو به پایین را به خوبی حس کردند.
وی یادآور شد: ماکارونی طی سال‌های اخیر نقش مهمی در سفره‌ی این قشر داشته ولی در حوزه توجه سیاستگذاران از اهمیت بالایی برخوردار نبود و تصمیم گیری ها در خصوص این محصول حساب شده انجام نمی‌شد.
سلطانی نقش بازرگانی دولتی در آرام شدن بازار ماکارونی را مهم دانست افزود: شرکت بازرگانی دولتی دغدغه بازار را به سرعت متوجه شد و پس از شوک اولیه ای که به بازار وارد گردید زودتر از زمان انتظار، گندم را در اختیار تولید کننده قرار داد و حتی گندم را به سرعت از سیلو های بیرون کارخانه با همکاری و حمایت تیمی به مراکز تولید رساندن که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی ادامه داد: باید یادآور شد که این افزایش قیمت نه دست بازرگانی دولتی بود نه دست بخش تولید و البته در اراده و تصمیم دولت و مجلس بود اما این دو مجموعه باهم به خوبی کار کردند و معاونت بازرگانی وزارت صمت نیز برای تنظیم بازار به کمک آمدند و این کار تیمی با همدلی باعث شد که زمان را بهتر مدیریت کنند که مردم کمتر احساس کمبود کنند.
بعد از نان باید ماکارونی را جدی گرفت
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی تأکید کرد: به نظر بنده بهتر است بعد از نان، ماکارونی را خیلی جدی بگیریم و روی قیمت، کیفیت و بهره وری آن کار کنیم تا اتفاقاتی مشابه وضعیت اخیر رخ ندهد. در واقع در مقایسه با نان، ماکارونی همان نان است با این تفاوت که نان از لحظه‌ی تولد مرگش آغاز می‌شود اما ماکارونی حداقل تا دو سال یک محصول خشک است.
وی خاطر نشان کرد: هرچه مردم بیشتر به مزیت ماکارونی پی ببرند سرانه‌ی مصرف بالاتر می‌رود و کم کم جایگزین نان و برنج می‌شود. باتوجه به اینکه قیمت هر کیلو برنج تقریباً دو برابر ماکارونی تمام می‌شود باید سهم این محصول در سبد مصرف خانوارها افزایش یابد.
ظرفیت تولید ماکارونی بیشتر از سرانه مصرف است
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی به صنعت تولید ماکارونی در کشور اشاره و عنوان کرد: ظرفیت ماشین آلات تولید ماکارونی در حال حاضر بسیار بیشتر از سرانه مصرف موجود است ولی چون سرانه مصرف به سرعت افزایش می‌یابد تولید کنندگان نیز مدام در حال افزایش ظرفیت و تولیدشان هستند.
سلطانی گفت: طی چند سال اخیر به دلیل تکنولوژی خوب، کنترل کیفیت مناسب، مواد اولیه مرغوب و افزایش دانش مهندسی تولید کنندگان، ماکارونی ایران با استانداردهای بین المللی به لحاظ بسته بندی و کیفت تولید و به طور جدی وارد بازار جهانی صادرات شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در بازارهای هدف خارجی، سهم ماکارونی ایران بسیار جدی شده است. با توجه به از بین رفتن مانع تفاوت قیمت گندم امیدوارم رشد صادرات در سال جاری افزایش چشم گیر داشته باشد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی با اعلام این مطلب که در سال‌های اخیر کیفیت ماکارونی ایرانی برابر با بهترین برندهای دنیا حرکت کرده است، اظهار کرد: ماکارونی تولید ایران در رقابت با برندهای معتبر جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی دارد.
ایران به ایتالیا صادرات ماکارونی دارد
سلطانی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر صادرکنندگان ما بازارهای خوبی را به عنوان بازار هدف شناسایی و فعال کرده اند. صادرات ماکارونی به بازارهای جهانی مستمرا در حال انجام است. خبر خوشی که می‌توانم بدهم این است که در چند سال گذشته با وجود تحریم‌ها به لحاظ کمی، یکی از برندهای ایرانی در جایگاه دومین تولید کننده در جهان قرار گرفته است.
وی با تاکید بر ضرورت تأمین مستمر رضایت مشتری گفت: تولید کننده اگر نتواند نظر مصرف کننده ملی را جذب کند نمی‌تواند محصولش را صادر کند. در حال حاضر اعتماد مردم ایران به محصولات ماکارونی داخلی بالا رفته است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی با اعلام خبر صادرات برخی محصولات ماکارونی ایران به ایتالیا که اولین کشور تولید کننده ماکارونی در جهان است افزود: ماکارونی ایران به ایتالیا هم صادر می‌شود، من با قدرت می گویم که برندهای ماکارونی ایرانی در دنیا نه تنها از بهترین برندها عقب تر نیستند بلکه به دلیل مواد اولیه خوب و تکنولوژی پیشرفته یک قدم هم جلوتر هستند
سلطانی ادامه داد: بی تردید مصرف کننده ملی بهترین کیفیت را انتظار دارد و محصول ماکارونی ایران بالاترین کیفیت، بهترین قیمت و بسته بندی را دارد و پاسخ گوی نیاز مصرف کننده بوده است.
با همدلی می‌توان از جنگ اقتصادی داخلی عبور کرد
سلطانی به مقوله امنیت غذایی در شرایط تحریم‌های اقتصادی پرداخت و گفت: ما در شرایط تحریم هستیم اما دست بسته نیستیم و به راحتی می‌توانیم توانایی‌های بالقوه را به توانایی‌های بالفعل تبدیل می کنیم‌. با این حال می‌بایست اخلاق جمعی در کشور تقویت شود و با نگاه‌های سلیقه‌ای و جزیره‌ای به همه امور نپردازیم. ما می‌توانیم با همدلی از این جنگ اقتصادی عبور کنیم و به دشمنان ثابت کنیم که هرگز نخواهند توانست اراده خود را به مردم ایران تحمیل کنند.
وی یادآورد شد: این تحریم با وجود تمام ضربه‌های سختی که به ما وارد کرده است، باعث شد تا توانمندهای پنهان خود را بازیابیم و به زودی دنیا خواهد دید که محصولاتی که تا کنون از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شد در داخل کشور با بهترین کیفیت‌ها تولید خواهد شد. من به عنوان سرباز کوچک عرصه تولید که سال‌ها در این حوزه کار کرده ام با اطمینان می گویم که توانمندی‌ها، دانش مهندسی و ظرفیت‌های ایران زمین بی نظیر و معجزه آفرین است
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی همچنین اظهار کرد: واقعاً امیدوارم چاه‌های نفت بسته شود و توانمندی واقعی ملت ایران در شرایط تحریم هویدا گردد. نشانه‌های امیدوار کننده زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این اتفاق مبارک‌در حال رخ دادن است.
سلطانی عنوان کرد: همه جای دنیا تولید مشکلاتی دارد اما من معتقد هستم که مشکلات اختصاصی تولید اگر از حاشیه‌ها جدا شود به راحتی قابل رفع است. مشکل مضاعف ما در تولید در ایران برخی بی اطلاعی‌ها و رفتارهای سهوی و بعضاً عمدی مسئولانی است که اختیار دارند اما پاسخگو نیستند.
تولید کنندگان نقش آرام کنندگان اقتصادی جامعه را بر عهده دارند
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه شب گذشته با کارگزاران نظام گفت: کلامی رساتر، دقیق‌تر و جامع‌تر از فرمایشات رهبری در مورد موانع تولید و ضرورت تلاش قوای سه گانه برای رفع آن ندارم. امیدوارم مسئولان محترم این فرمایشات را به عنوان هشدار و راهبرد عالی‌ترین مقام نظام جدی بگیرند و گامهای عملی و غیر شعاری برای تحقق آن بردارند. مسئولین ذیربط باید درد تولید کننده را بیشتر بشناسند و آنها را شریک و همراه خود در جنگ اقتصادی بدانند.
سلطانی در پایان گفت: تولید کنندگان این روزها اصلی ترین نقش را در ایجاد فضای امن و آرام اقتصادی و امنیتی در کشور دارند. باید برخی مسئولین دست از سلیقه‌های شخصی بردارند و ضمن مشارکت دادن تولیدکنندگان دلسوز در تصمیمات راهبردی مسیر ایجاد جهش در بهره گیری از ظرفیت‌های تولیدی بی شمار در کشور را هموار کنند.

(چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۲۲:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها