چهارشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۵۲۴۵
گزارشگر : ۳۵۱۴
باشگاه خبرنگاران جوان،
سرویس اقتصاد

احیای وزارت بازرگانی با شعار رونق تولید در تضاد است

پاپی زاده گفت: با وجود آنکه در سنوات گذشته شکل گیری وزارت بازرگانی با واردات بی رویه محصولات کشاورزی همراه بوده است، از این رو احیای مجدد تاثیر سو بربازار می گذارد.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی  با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان رونق تولید اظهار کرد: در سالی که مزین به رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، دولت اقداماتی عکس این شعار را انجام می‌دهد که این امر آسیب جدی به زیر بخش‌های تولید وارد خواهد کرد.
 
وی افزود: با وجود آنکه در سنوات گذشته شکل گیری وزارت بازرگانی با واردات بی رویه محصولات کشاورزی همراه بوده است، اما دولت این امر را به جد پیگیری می‌کند. این در حالی است که تشکیل وزارت بازرگانی یکی از مشکلات جدی پیش روی تولیدکنندگان بخش کشاورزی به شمار می‌رود.
 
پاپی زاده با اشاره به اینکه نبود زیر ساخت‌های بخش کشاورزی با شعار سال در تناقض است، بیان کرد: ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در بخش کشاورزی همچون نوسازی ماشین آلات کشاورزی برای افزایش بهره وری تولید امری ضروری است که متاسفانه تسهیلات لازم در این خصوص در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد.
 
برخی واردکنندگان سودجو مانع از رونق تولید محصولات کشاورزی می‌شوند
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به آنکه اجرای کشاورزی هوشمند به سبب استفاده از تکنولوژی در صرفه جویی منابع آب و نهاده‌ها وکاهش قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد، اما مسئولان ذی ربط توجهی به این موضوع ندارند که این امر بر خلاف سیاست و شعار سال است.
 
وی با انتقاد از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات کشاورزی گفت: در شرایطی که کشاورزان نهاده مورد نیاز خود اعم از بذر، کود و ... را با ارز آزاد تامین می‌کنند، از این رو واردات انواع محصولات کشاورزی ضربه مهلکی بر پیکره کشاورزان و کشاورزی داخل وارد می‌کند چرا که کشاورزان در شرایط نابرابر مجبورند با کشاورزان خارجی رقابت کنند.
 
این مقام مسئول دخالت دولت در بحث قیمت گذاری محصولات کشاورزی را بر خلاف سیاست حمایت از تولید داخل دانست و گفت: با وجود آنکه نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان با ارز آزاد تامین می‌شود، اما دولت با دخالت در قیمت گذاری و اعلام قیمت غیر منصفانه بر زیان کشاورزان دامن می‌زند، در حالیکه قیمت محصولات کشاورزی باید براساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود.
 
پاپی زاده در پایان موانع صادرات را یکی دیگر از سیاست‌های عکس حمایت از تولید داخل اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته بندی و سیستم حمل و نقل مناسب است تا بتوانیم با صادرات مازاد محصولات کشاورزی از شکسته شدن قیمت و ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری کنیم، از این رفع موانع و تحقق شعار سال مستلزم توجه جدی مسئولان به این عوامل است.
(چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۱:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها