چهارشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۵۰۴۸
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس سرویس عمومی

گزارشی از خسارت ملخ در محصولات زراعی و باغی دریافت نشده است!

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری سوم اردیبهشت ماه از انجام مبارزه در 51 هزار هکتار از 200 هزار اراضی آلوده به حمله ملخ صحرایی خبر داد.

دکتر درگاهی گفت: از هفتم بهمن ماه 97 تاکنون 95 ریزش داشته ایم که تاکنون در سطح 200هزار هکتار از اراضی 7 استان جنوبی کشور بوده است.
 
وی افزود: هم اکنون ملخ‌های صحرایی استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان را به شدت آلوده کرده اند و در این رابطه وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای از وزیر کشور خواست تا استانداران این۶ استان جنوبی، با تشکیل ستاد بحران، تمهیدات و اعتبارات لازم را در نظر بگیرند.
 
به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، با توجه به آنکه ملخ یک آفت عمومی است، دولت وظیفه دارد که بحث مبارزه را انجام دهد که در این زمینه تاکنون نزدیک به 7 میلیارد تومان اعتبار برای این منظور پرداخت شده است البته علاوه بر این مبالغی از 500 میلیون تا یک میلیارد از طریق اعتبارات استانی و کمک های لجستیکی نظیر 150 ماشین کمک دار و 10 هواپیمای سمپاش و سمپاش های زمینی نیز برای مبارزه به کار گرفته شده است و خوشبختانه هیچ مشکلی برای تامین اعتبار نداریم.
 
وی با بیان اینکه سایر کشور‌های دنیا نیز مورد هجوم آفت و ملخ‌های صحرایی قرار می گیرند و آن را عاملی تهدید کننده در امنیت غذایی کشور می‌دانند، گفت: با تزریق به موقع منابع ضمن مبارزه جدی با ملخ‌های صحرایی در استان‌های جنوبی کشور، از ورود این ملخ‌ها به عرصه‌های زراعی و باغی جلوگیری می‌شود.
 
درگاهی با اشاره به اینکه تاکنون ملخ‌های صحرایی وارد عرصه‌های زراعی و باغی نشده اند، اظهار کرد: هم اکنون ملخ‌های صحرایی را در عرصه‌های مرتعی کنترل کرده ایم و به هیچ عنوان اجازه نداده ایم که ملخ‌های صحرایی وارد عرصه‌های زراعی و باغی شوند تا امنیت غذایی کشور در معرض خطر قرار گیرد. کما اینکه هیچ گونه گزارشی مبنی بر خسارت به محصولات زراعی و باغی نداشته ایم.
 
دکتر درگاهی در پاسخ به پرسش خبرنگار در این باره که آیا طغیان بی سابقه امسال احتمال دارد به دلیل اهمال کشورهای مبدا مانند عربستان باشد و یا حتی احتمال یک اقدام بیوتروریستی را می دهید؟ گفت: در حال حاضر تنها چیزی که می توانم بگویم این است که در سال جدید احساس می‌شود که کشور‌های حوزه خلیج فارس کمتر به وظایف خود درخصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی پرداخته اند و همین کم توجهی موجب شده است تا دسته‌ها و گروه‌های ملخ‌های صحرایی از شبه جزیره عربستان و عمان وارد استان‌های جنوبی کشور شوند.
 
ولی تا زمانی که تحقیق و بررسی کارشناسان فائو تمام نشود نمی توان اظهار نظر و تحلیل درستی ارائه داد. وی یادآوری کرد: ۵۹ کشور در معرض هجوم ملخ‌های دنیا هستند و به همین خاطر در فائو کنوانسیونی به نام سواک شکل گرفته که ایران نیز از اعضای آن بشمار می رود.
 
درگاهی با بیان اینکه بنابر آمار سازمان فائو از دهه اول بهمن سال گذشته کشور در معرض هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفته است، افزود: ملخ‌ها در مدت زمان ۱ تا ۲ روز، مسیر ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کرده و به کشور ما رسیده اند.
 
رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه ملخ‌ها قدرت پروازی بسیار بالایی دارند، بیان کرد: زمانیکه ملخ‌های صحرایی فاز تهاجمی پیدا می‌کنند، مسیر ۱۰۰۰کیلومتری را از روی دریا طی می‌کنند و خود را به سواحل می‌رسانند و پس از تغذیه و جفت گیری، تخم ریزی می‌کند، به همین منظور در روز‌های نخست، استان هرمزگان سریع در حالت آماده باش قرار گرفت.
 
دکتردرگاهی در پایان مصرانه تاکید کرد: از رسانه ها به عنوان معتمدان نظام درخواست دارم با انعکاس به هنگام و امانت داری مانع انتشار شایعات از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه های غیر رسمی شوند و از مردم عزیزمان تقاضا دارم اخبار درست را از رسانه های معتبر و رسمی جمهوری اسلامی دریافت نمایند
(چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۵:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها