پنج شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۹۱۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شرایط گسترش بیماری‌های گیاهی در استان‌های سیل زده فراهم است

آهنگران گفت: با استمرار بارندگی‌ و وقوع سیل‌های اخیر، شرایط برای گسترش بیماری‌های گیاهی در استان‌های سیل زده فراهم شده است.

اکبر آهنگران، مدیرکل دفتر کنترل سازمان حفظ نباتات نسبت به رصد و کنترل بیماری های نباتی در مزارع استان های سیل زده هشدار داد و گفت: با  استمرار بارندگی‌ها و وقوع سیل‌های اخیر، شرایط برای گسترش بیماری های گیاهی کاملا فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه یک مثلث بیماری در استان های سیل خیز فعال است، افزود: هم اکنون سه عامل بیماری، شرایط و میزبان در استان های سیل خیز مهیاست، از این رو به همکاران استانی خود اعلام کرده ایم که روی ارقام حساس برای ردیابی بیماری ها تمرکز بیشتری داشته باشند چراکه در نقاطی که ارقام مقاوم داریم، مشکل خاصی وجود ندارد.
آهنگران با اشاره به اینکه ردیابی و رصد در استان های سیل خیز در حال انجام است، بیان کرد: با توجه به هشدارهایی که نسبت به پایش و رصد مزارع نسبت به عوامل خسارت زا داده شده است؛ به کشاورزان توصیه می شود که در زمان توقف بارندگی نسبت به سم پاشی مزارع برای مبارزه با آفات و بیماری ها اقدام کنند تا خسارتی متوجه کشاورزان نشود.
مدیرکل دفتر کنترل سازمان حفظ نباتات ادامه داد: ما به همکاران استانی هشدارهای لازم را داده ایم که در مواقع بارندگی هوشیارانه تر عمل کنند، چرا که سم پاشی به موقع در جلوگیری از بروز بیماری تاثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه شبکه مراقبت استان ها به طور دائم در مزارع حضور دارند، اظهار کرد: هشدارهای لازم به استان ها داده شده است تا به محض قطع بارندگی نسبت به ردیابی، مبارزه و سم پاشی اقدام کنند تا خسارتی از جانب بیماری ها نداشته باشیم.
آهنگران در ادامه افزود: اگر مبارزه به موقع علیه آفات و بیماری ها انجام نشود، وضعیت نگران کننده خواهند بود، چراکه استقرار بیماری در مزارع علاوه بر ایجاد خسارت در کاهش عملکرد تولید، موثر است.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: همکاران استان ها، زمان ارزیابی مبارزه با آفات را اعلام می‌کنند، از این رو کشاورزان با تهیه سم مورد نیاز در زمانیکه بارندگی اجازه دهد، نسبت به سم پاشی مزارع اقدام کنند تا خسارتی متوجه آنها نشود.

(پنج شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها