جمعه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۵۶۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رویت قارچ های دکمه ای در جنگل ها به معنای خوراکی بودن نیست

افشار گفت: با توجه به آنکه رویت قارچ های دکمه ای در جنگل ها به معنای خوراکی بودن نیست، از این رو امکان تشخیص سمی از غیر سمی بودن توسط افراد وجود ندارد.

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از نصب تابلو و بنر در پارک های جنگلی و رویشگاه ها خبر داد و گفت: با توجه به بارش های اخیر و رشد قارچ های وحشی و خودرو در جنگل، مرتع و رویشگاه های جنگلی امسال طی جلسات متعدد با دفتر امور گلخانه ها وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی با اداره کل استان ها قرار شد تابلوهایی بر سر در پارک های جنگلی و رویشگاه ها نصب شود تا هموطنان از مصرف و حتی دست زدن به قارچ های خودرو در طبیعت اجتناب کنند.
وی افزود: سال گذشته اطلاع رسانی نادرست برخی رسانه ها موجب شد تا پرورش دهندگان قارچ خوراکی روزانه به مدت یک ماه ۲۰ میلیارد تومان زیان کنند، در حالیکه مصرف قارچ های پرورشی مشکلی وجود ندارد.
افشار با اشاره اینکه در عرضه قارچ های فله خوراکی مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: هم اکنون پرورش دهندگان به سبب رعایت حال مصرف کننده قارچ های فله را در سبدهای پنج کیلویی عرضه می کنند.
به گفته این مقام مسئول، انجمن با همکاری دفتر گل و گیاه در نقاط کوهستانی بنرهایی نصب کرده است تا افراد از دست زدن به قارچ های وحشی اجتناب کنند چرا که سال گذشته برخی هموطنان به سبب مصرف قارچ های خودرو دچار مسمومیت و فوت شدند.
وی با اشاره به اینکه رویت قارچ دکمه ای در جنگل و رویشگاه ها به معنای خوراکی بودن نیست، بیان کرد: براین اساس امکان تشخیص سمی از غیر سمی بودن توسط افراد وجود ندارد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با تاکید بر این مسئله که افراد باید از مصرف قارچ های جنگلی اجتناب کنند، بیان کرد: با توجه به بارش های مناسب، مردم به هنگام مراجعه به جنگل ها از مصرف و حتی دست زدن به قارچ های وحشی خودداری کنند چرا که همانند سال گذشته احتمال مسمومیت و حتی فوت وجود دارد.
افشار با اشاره به اینکه امکان تشخیص قارچ های سمی و غیر سمی تنها توسط آزمایشگاه میسر است، اظهار کرد: با وجود آنکه مصرف قارچ های خوراکی سرشار از ویتامین و پروتئین است، اما مصرف قارچ های وحشی و خودرو خطراتی را در بردارد به طوریکه براساس آمار رسمی ۱۶۳۰ نفر دچار مسمومیت و ۲۲ نفر فوت شدند.
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پایان قیمت تمام شده هر کیلو قارچ را ۷ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو قارچ درب مزرعه ناشی از کاهش تقاضا در تعطیلات نوروز به ۵ هزارتومان سقوط کرد که به سبب جلوگیری از زیان تولیدکنندگان و خرید قارچ از پرورش دهندگان قیمت به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. در حالیکه قیمت منطقی هر کیلو قارچ با احتساب سود تولیدکننده نباید کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

(جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها