پنج شنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۳۶۷۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس اقتصاد

راه اندازی سامانه یکپارچه رتبه بندی کارت‌های بازرگانی با هدف ساماندهی واردات

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت گفت: با اجرای نظام اعتبار سنجی و تعامل با اتاق بازرگانی خطا‌ها در بخش کارت های بازرگانی کاهش می‌یابد.

نیازی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص چالش های کارت های بازرگانی تصریح کرد: برای فعالیت بازرگانی نیاز به مجوزی تحت عنوان کارت بازرگانی است که بر اساس آیین نامه‌ها صادر می‌شود. اطلاعات در اتاق بازرگانی ثبت می‌شود و بعد از تایید اطلاعات در وزارت صنعت، معدن و تجارت کارت بازرگانی صادر می‌شود.
وی درباره تخلفات صورت گرفته در این بخش گفت: تعهدات بازرگانان با سوء استفاده افرادی که تعهدات استفاده از کارت بازرگانی را رعایت نمی‌کنند یا افرادی که ارز حاصل از صادرات را باز نمی‌گردانند، ایفا نمی‌شود.
نیازی ادامه داد: با توجه به شرایط ارزی حاکم بر کشور ضوابط جدیدی برای فعالان اقتصادی صادر و بعد از ابلاغ مصوبه سقف واردات تعیین شد. بر اساس مصوبه تیرماه برای کسانی که سال اول است که فعالیت اقتصادی دارند میزان واردات مشخص شد و در دی ماه امسال بر اساس راه اندازی سامانه اعتبارسنجی مصوبه اصلاح شد و سقف واردات بر اساس نظام رتبه سنجی بازرگانان مشخص شد.
وی درباره سامانه یکپارچه اعتبارسنجی گفت: آیین نامه‌ها در سال ۹۵ ابلاغ و کار طراحی  در سال ۹۵ آغاز شد. در سال ۹۶ عملیات این سامانه اجرایی شد و مبانی سامانه ابلاغ شد و تمامی کارت‌های بازرگانی که در حوزه صادرات فعال هستند بر اساس این سامانه رتبه بندی شدند.
نیازی تصریح کرد: ۲۱ هزار بازرگان در حوزه واردات فعالیت دارند که تمامی اطلاعات و داده‌های آن‌ها دریافت شد و عملیات رتبه بندی این تعداد از بازرگانان انجام شده است. عملیات واردات بر اساس سقف ربته بندی انجام می‌شود و در استان‌ها برای فعالان اقتصادی که اقدام به واردات می‌کنند سقف واردات را بر اساس رتبه بندی انجام می‌دهند.
این مقام مسئول گفت: اعتبار سنجی در سامانه به گونه‌ای طراحی شده که بعد از اظهار اطلاعات بازرگان، پرونده تشکیل می‌شود طبق اطلاعات دیتای سامانه به سامانه اعتبارسنجی منتقل می‌شود و بعد از بررسی اطلاعات شرایط به صورت سیستمی احراز می‌شود که با احراز شرایط، امکان تمدید و صدور کارت بازرگانی در سامانه ایجاد می‌شود. با اجرای نظام اعتبار سنجی و تعامل با اتاق بازرگانی خطا‌ها کاهش می‌یابد.
مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اجرای قانون مبارزه با قاچاق به لحاط اینکه همکاری تنگانگ دستگاه‌ها را می‌طلبید زمان بر بوده، ولی در عمل انجام شده است.
نیازی افزود: در حوزه کارت بازرگانی به پیشرفت‌های خوبی رسیده ایم و در رتبه بندی نیز کار رو به پایان است. برای بازرگانانی که کار خوب انجام می‌دهند نیز خط سبزی طراحی شده است.
نبود شفافیت مهمترین مشکل کارت های بازرگانی
بر اساس این گزارش  ریاحی مدیرکل حقوقی سازمان مالیاتی در ارتباط تلفنی درباره مالیات کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف گفت: یکی از مشکلات اصلی ما نبود شفافیت لازم در استفاده از کارت‌های بازرگانی است.
وی افزود: کارت‌های بازرگانی به نام افرادی که فاقد شرایط هستند صادر می‌شود که برخلاف مقررات است و مالیات‌ها بر اساس صاحبان کارت‌ها صادر شده و سیستم مالیاتی را با مشکل مواجه کرده است.
ریاحی تصریح کرد: سامانه یکپارچه رتبه بندی کارت‌های بازرگانی مهمترین راهکار ایجاد شفافیت در این بخش است. باید برای شفافیت در صادرات و واردات و جلوگیری از فرار مالیاتی، اتاق بازرگانی برای راه اندازی این سامانه به صورت جدی‌تر نظارت کند.
ضرورت اجرای دقیق قانون به منظور ساماندهی واردات
محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ارتباط تلفنی گفت: راهکار اصلی اجرای قانون است. از زمانی که قانون مبارزه با قاچاق کالا تصویب شده است با توجه به هزینه‌های بالایی که برای کشور تحمیل کرده است این قانون همچنان به دلیل تخطی دولت به درستی اجرا نشده است.
وی افزود: در واردات کالا نیز سیاست‌ها به دلیل دقیق نبودن اطلاعات واردکنندگان و فعالان اقتصادی به درستی اجرا نشده است. دولت در این راستا با تاخیر عمل کرده است البته رتبه بندی ۲۱ هزار بازرگان انجام شده است که از اقدامات دولت در این باره باید تقدیر کرد.

(پنج شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷) ۰۸:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها