یکشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۳۲۴۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

جزئیات تنظیم بازار شکر، برنج و روغن شب عید/ تکنولوژی نان ایران به دنیا صادر می‌شود

سیف گفت: با توجه به ذخیره سازی مناسب مشکلی در توزیع برنج، شکر و روغن بازار شب عید نداریم.

یزدان سیف مدیرعامل بازرگانی دولتی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت دهه فجر برگزار شد، درباره آخرین میزان ذخیره سازی و توزیع اقلام اساسی تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: براساس آمار بانک مرکزی، ظرف دو تا سه هفته اخیر قیمت برنج خارجی در بازار کاهش یافته است و هیچ مشکلی در توزیع برنج نداریم.
وی با اشاره به اینکه از مهرماه ماهانه ۱۰ هزار تن برنج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود، افزود: در ایام پایانی سال در نظر داریم از طریق فروشگاه‌ها و شبکه تعاونی‌های مصرف که این میزان را به ۲۰ هزار تن افزایش دهیم.
سیف نرخ مصوب هر کیلو برنج خارجی گرید A را ۵ هزار و ۷۰۰ تا ۵ هزار و ۹۰۰ تومان و گرید B را ۴ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه روغن به لحاظ تولید مشکلی نداریم، بیان کرد: در ۱۰ ماهه امسال میزان تولید روغن نباتی ۱۷ درصد و عرضه ۱۵ درصد رشد داشته است و همواره طی توافق با انجمن صنفی روغن نباتی در نظر داریم که ماهانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تن روغن خام را در اختیار کارخانه‌ها قرار دهیم.
سیف با اشاره به توزیع ماهانه ۱۰ هزار تن شکر از مهرماه گفت: بارندگی‌های خوزستان عرضه محصول به بازار را تهدید کرده است که انتظار می‌رود در روز‌های آتی شرایط بارندگی به گونه‌ای باشد تا هم بتوان از بارندگی‌ها بهره برد هم با برداشت محصول اقدام به عرضه در بازار کرد.
به گفته وی، با توزیع ۶۵۰ هزار تن شکر نیشکری، ۳۰۰ هزار تن شکر چغندری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن شکر انباری هیچ مشکلی در تأمین وجود ندارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نگرانی از موجودی شکر نداریم، بیان کرد: قیمت شکر با نرخ مصوب تنظیم بازار در فروشگاه‌ها و تعاونی‌های مصرف عرضه می‌شود و همواره نگران ارزان شدن شکر هستیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع برنج، شکر و روغن وجود ندارد، اظهار کرد: در حوزه برنج تا پایان ماه مبارک رمضان برنامه مدون توزیع ماهانه حداقل ۲۰ هزار تن برنج برای مصارف تنظیم بازار از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف توزیع می‌شود. البته بعد از ایام ماه مبارک رمضان توزیع ادامه خواهد داشت.
سیف در بخش دیگر سخنان خود از کاهش جمعیت روستا‌ها بعد از انقلاب خبر داد و گفت: اگرچه قبل از انقلاب ۶۰ درصد مردم در روستا‌ها ساکن بودند، اما اکنون این میزان به ۳۰ درصد رسیده و این درحالی است که در سال ۵۶، ۵۶ هزار تن پنیر برای این جمعیت وارد می‌کردیم، اما هم اکنون صادرکننده محصولات لبنی هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ظرف سه سال اخیر علی‌رغم تمام فراز و فرود‌ها بیش از ۱۳ میلیون تن گندم تولید داشتیم که نسبت به سال‌های قبل از انقلاب رشد چشمگیری داشته است.
مدیرعامل سازمان بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه در گذشته در کشور کارخانه‌های آرد سنگی داشتیم، اظهار کرد: هم اکنون مجهزترین کارخانه‌های تکنولوژی روز دنیا در کشور ما وجود دارد.
به گفته وی، امروز در حوزه صنعت نان اعم از صنایع ماشین سازی و تولید نان حرف اول را در دنیا می‌زنیم به طوریکه تکنولوژی نان را به دنیا صادر می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب و اوایل جنگ صنعت ماکارونی شرایط مساعدی نداشت، گفت: هم اکنون یکی از برند‌های معتبر در اروپا ماکارونی جمهوری اسلامی ایران است، که این امر نشان از وضع مساعد کشور در صنعت ماکارونی است.
سیف با اشاره به اینکه در سال ۵۷ تنها ۷۷۰ تن ظرفیت سیلوسازی گندم‌های کشور بود، بیان کرد: هم‌اکنون سیلو‌های کشور قابلیت نگهداری غلات را دارند به طوری که ۱۷ میلیون تن ظرفیت سیلوی استاندارد بلندمدت و ۴ میلیون تن ظرفیت سیلوی استاندارد کوتاه مدت در کشور داریم.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی سالانه ۲ تا ۳ میلیون تن کنجاله سویا اعم از داخلی و وارداتی ۷ ونیم میلیون تن ذرت وارداتی و گندم تولید داخل در سیلو‌های کشور ذخیره می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، اظهار کرد: در سال ۵۷، ۵۳ درصد درآمد خانوار‌های روستایی صرف مصرف خوراکی می‌شد، این در حالی است که امروز این روند در روستا‌ها به ۳۷ درصد کاهش یافته است.
وی با انتقاد از این مسئله که برخی افراد اطلاعاتی نادرست در خصوص حوزه تولید در اختیار دارند، افزود: اگرچه این افراد موضوع خاک و آب را تهدید جدی در کشاورزی مطرح می‌کنند، اما کشاورزی را نباید قطع کنیم، بلکه بهره‌برداری از منافع را باید افزایش دهیم همان‌گونه که بهره‌وری در چغندر از ۲۴ تن به ۴۶ تا ۴۷ تن در هکتار رسید که این امر بیانگر صرفه‌جویی در مصرف آب و خاک و سایر عوامل تولید است.
سیف با اشاره به اینکه در حوزه نیشکر به دستاورد‌های مهمی دست یافتیم، بیان کرد: امروز نیشکر تنها به عنوان تولید شکر در کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه نیشکر تولیدی مواد اولیه کارخانجات MDF، خمیر مایع صنعتی و علوفه مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند در حالی که در گذشته وارد کننده MDF، خمیر مایع صنعتی بودیم.
وی از دستاوردی مهم در تولید محصولات باغی و زراعی نسبت به سال‌های قبل از انقلاب خبر داد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تولید گندم در جنوب شرق تهران با آب‌های آلوده را تأیید می‌کنید، افزود: تولید گندم در تهران بسیار کم است و در جنوب شرق تهران بیشتر کشت محصولات سبزی، صیفی و محصولات تازه‌خوری انجام می‌شود که به این ترتیب نگرانی در این حیث وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در پایان تصریح کرد: امسال در مناطقی همچون زنجان که معدن در آن منطقه وجود داشت، گندم‌های خریداری شده را از لحاظ فلزات سنگین تست کردیم که خوشبختانه این گندم‌ها هیچ‌گونه فلزات سنگین اعم از روی و مس نداشتند، ضمن آنکه آرد محصولی است که دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردد و همانند میوه نیست که مصرف تازه‌خوری داشته باشد.

(یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷) ۱۵:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها