چهارشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۷ / ۲۱:۲۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۲۴۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

۳۵ درصد کیفیت نان تولیدی به مواد اولیه باز می‌گردد/کشت فراسرزمینی گندم مد نظر ما نیست

یک مقام مسئول گفت: ۳۵ درصد کیفیت نان به مواد اولیه و مابقی مربوط به فرآیند تهیه خمیر، پخت، تخمیر مناسب و سبوس گیری است.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد نان های کشور از نوع نان های پهن هستند، اظهار کرد: بر این اساس اکثر گندم های تولید داخل انطباق لازم با گندم تولید نان های پهن را دارند.
وی افزود: در چند سال اخیر هر از گاهی مباحثی مربوط به بی کیفیتی گندم تولید داخل به بهانه واردات مطرح می شد، اما هم اکنون به سبب آنکه قیمت گندم جهانی بیش از نرخ داخلی است، دیگر صحبتی از بی کیفیتی گندم تولیدی در این میان نیست.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۳۵ درصد کیفیت نان تولیدی به مواد اولیه، دانه و آرد باز می گردد، گفت: مابقی بحث کیفیت نان مربوط به فرآیند تهیه خمیر،پخت، تخمیر مناسب، سبوس گیری و سایر پارامترها در چرخه بعد از مصرف است.
اسفندیاری پور ادامه داد: با توجه به آنکه گندم در ۴ اقلیم کلان تولید می شود، از این رو جوابگوی کل تقاضای مصرفی کشور است.
مجری طرح گندم با انتقاد نسبت به اظهارات برخی افراد مبنی بر بی کیفیتی گندم تولیدی، بیان کرد: مگر اجداد ما دنبال تامین گندم از خارج از کشور بودند که امروز بعضا چنین ادعاهایی مطرح می شود که گندم تولیدی از کیفیت لازم برخوردار نیست.
وی با اشاره به اینکه برخی مزارع گندم در دشت های کشور با بهترین مزارع گندم دنیا برابری می کند، افزود: افزایش تولید در سال های اخیر ناشی از اقدامات فنی و افزایش تولید در هکتار بوده است بی آنکه سطح زیر کشت افزایش یابد.
کیفیت گندم تولید داخل ارتقا یافت/برنامه ای برای کشت فراسرزمینی گندم نداریم
مشاور وزیر جهاد کشاورزی از ارتقای کیفیت گندم در سال های اخیر خبر داد و گفت: در سال گذشته وضعیت سن زدگی در مزارع به کمتر از سه دهم درصد رسید که این امر نشان دهنده افزایش کیفیت گندم تولیدی است.
وی با اشاره به اینکه سال به سال ارقام جدید و کیفی در گندم معرفی می شوند، افزود: با توجه به افزایش تنوع ارقام و بهینه شدن مصرف کود، متوسط پروتئین در سال گذشته از حدود ۱۳ هزار نمونه خریداری شده توسط بازرگانی دولتی در دامنه ۱۰.۹۶ تا ۱۳.۹۷ بود که این امر بیانگر کیفیت مطلوب و کاهش رطوبت گندم تولیدی است.
وی متوسط رطوبت گندم تولیدی کشور را ۷.۴۴ درصد اعلام کرد و افزود: این درحالی است که متوسط رطوبت گندم های اروپایی کمتر از ۱۰ درصد نیست.
اسفندیاری پور درباره اینکه برنامه ای برای کشت فراسرزمینی گندم نداریم، اظهار کرد: علی رغم تصور افراد، تولید گندم جزو محصولات کم آب بر به حساب می آید چرا که بخش عمده دوره رشد و نمو خود را در فصل پاییز، زمستان و اوایل بارندگی های بهار می گذراند.
به گفته مجری طرح گندم، امسال حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب با همین بارندگی ها در کشت گندم صرفه جویی شد چرا که مزارع گندم با آب باران سبز شدند.
وی با اشاره به اینکه دوسوم کشت گندم کشور دیم و وابسته به آب سبز است، بیان کرد: یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار تا ۲ میلیون هکتار کشت گندم آبی است که از آبیاری استفاده می کند.
وی با اشاره به اینکه در کشت فراسرزمینی بیشتر به دنبال کشت محصولات آب بر هستیم، افزود: در کشت فراسرزمینی تولید محصولاتی همچون ذرت و برنج به دلیل آب بر بودن مد نظر است، حتی با انتقال کشت چغندر قند بهاره به پاییزه، کشت فراسرزمینی این محصول مورد توجه دولتمردان نیست چرا که با ادامه این رویکرد در یک الی دو سال آینده واردات شکر به صفر می رسد.
توسعه بخش کشاورزی نیازمند حمایت حمایت های جدی تری است
مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت مکانیزاسیون در بخش گندم اظهار کرد: طی چند سال اخیر، در بخش ماشین آلات کشاورزی ۵.۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۱۵ تا ۱۸ درصد برای توسعه مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار گرفت که به سبب استقبال کشاورزان بیش از ۸۰ هزار دستگاه تراکتور و ۲ هزار و ۶۰۰ کمباین نو با انواع دنباله بندها وارد مزارع شد و به توسعه مکانیزاسیون کشور کمک شایانی کرد.
وی با اشاره به اینکه در بخش تدارک و تامین کودهای شیمیایی و بذور تا حدودی یارانه به کشاورزان پرداخت شد، گفت: البته توسعه بخش کشاورزی نیازمند حمایت های جدی تری است به گونه ای که اگر ۱۰ سال حمایت جدی از بخش صورت گیرد، بی شک به رشد و توسعه مطلوبی دست می یابیم.
اسفندیاری پور با اشاره به اینکه تمام کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا ابتدا بخش کشاورزی را توسعه دادند، افزود: با توجه به آنکه بخش کشاورزی در امنیت غذایی کشور تاثیر بسزایی دارد، از این رو باید حمایت جدی تری از بخش صورت گیرد تا تولید محصولات کشاورزی منجر به رونق صنایع بالادستی شود.
به گفته وی، با وجود آنکه حرکت به سمت و سوی کشاورزی صنعتی و دقیق یک الزام به شمار می رود، از این رو لازمه تحقق این امر توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی، خارجی و دولتی است که می تواند بر پایداری، امنیت غذایی و کشاورزی صنعتی کمک کند.
استمرار قیمت تضمینی گندم نقش تعیین کننده ای در امنیت غذایی کشور دارد
اسفندیاری پور در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت قیمت تضمینی گندم اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی، قیمت تضمینی گندم باید به صورت جدی مورد توجه دولتمردان قرار گیرد تا تولیدکنندگان بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری به تولید این محصول راهبردی و اساسی که نقش تعیین کننده ای در امنیت غذایی کشور دارد، بپردازند.
مجری طرح گندم ادامه داد: در شرایط کنونی، حمایت دولت یا مجلس در کلان در تامین وجه گندم از کشاورز نیست، چرا که تامین وجه گندم نوعی یارانه به مصرف کننده است در حالیکه آن را به حساب کشاورز می گذارند.
وی در ادامه افزود: هم اکنون ۶۶۵ تومان گندم به کارخانه های آرد تحویل داده می شود تا قیمت نان مصرف کننده پایین نگه داشته شود، این درحالی است که منت آن را سر کشاورز می گذارند و می گویند یارانه نان می دهیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه یارانه نان به مصرف کننده داده می شود نه کشاورز، گفت: در قانون بودجه ۹۸، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان یارانه آرد و نان برای مصرف کننده در نظر گرفتند که با این وجود نباید برای کشاورز محدودیتی بگذاریم تا بتواند محصولش را در بازارهای جهانی بفروشد و بعد ببینیم که آیا می توانیم نیاز خود را وارد کنیم؟
وی ادامه داد: در سه سال اخیر، تلاش کشاورزان موجب شد تا کشور از واردات گندم بی نیاز شود، در حالیکه اگر در شرایط کنونی تحریم، سیلوها پر از گندم نبود، این امر تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور به شمار می رفت که به همین خاطر باید گتدمکاران کشور مورد حمایت مستمر قرار گیرند تا آسوده خاطر بتوانند به تولید بپردازند.
وی با تاکید بر ضرورت استمرار خرید تضمینی گندم گفت: در شرایط فعلی، قیمت تضمینی گندم متناسب با هزینه های تولید باید از کشاورزان ادامه داشته باشد تا با جلب رضایت درونی کشاورزان، آنها با دلگرمی بیشتری به امر تولید بپردازند.
به گفته اسفندیاری پور، هم اکنون که بوجه سال ۹۸ به مجلس رفته است از نمایندگان انتظار می رود که حداقل برای خرید ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون تن گندم در سال زراعی ۹۷_ ۹۸ بودجه لازم را ببینند تا پرداخت ها به موقع به کشاورزان انجام شود.
مجری طرح گندم با انتقاد از حذف ردیف اعتباری گندم از سال ۹۴ به بعد در بودجه گفت: متاسفانه از سال ۹۴ به بعد ردیف اعتباری گندم در بودجه حذف شده است که از نمایندگان مجلس تقاضا داریم، هم اکنون که قانون بودجه در صحن علنی مجلس است برای مهم تربن محصول که در امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارد، ردیف اعتباری جداگانه در جهت حمایت از کشاورزان در نظر بگیرند.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اجرای پروژه های فنی گندم، پایداری و عمق بخشیدن به تولید باید برای مهم ترین محصول زراعی باید ردیف اعتباری جداگانه در بودجه ایجاد شود.

(چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷) ۲۱:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها