چهارشنبه / ۵ دی ۱۳۹۷ / ۲۱:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۲۲۱۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید سالانه ۱۲ میلیون راس بره در کشور/قیمت گوشت قرمز در سطح بازار قابل قبول نیست

رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده متوسط تولید سالانه بره کشور را ۱۲ میلیون راس اعلام کرد.

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده متوسط تولید سالانه بره کشور را ۱۲ میلیون راس اعلام کرد و گفت: براساس آخرین آمار‌های وزارت جهاد کشاورزی، جمعیت کنونی گوسفند در داخل کشور ۵۵ میلیون راس بوده است.
وی با اشاره به اینکه سالانه ۹۰۰ هزارتن گوشت قرمز در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: براساس آمار و مستندات موجود ۸۰۰ تن از نیاز کشور در داخل تولید می‌شود که ۵۵ درصد آن گوساله و ۴۵ درصد ماحصل گوسفند است.
پوریان با اشاره به اینکه قیمت گوشت در سطح بازار قابل قبول نیست، بیان کرد: گرانی‌های اخیر در سطح بازار برگرفته از عواملی همچون انتقال دام از شهر‌های دیگر به تهران به دلیل نبود تقاضا، قاچاق دام و افزایش هزینه‌های حمل و نقل است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه واردات گوشت در بخش منجمد و گرم به میزان کافی است، اظهار کرد: براین اساس دامدارانی که بره خود را به سبب نبود تقاضا از شهر‌های دیگر به تهران می‌آورند، هزینه اضافی روی دست چوبدار می‌گذارند چرا که بخشی از تقاضا به سمت گوشت‌های وارداتی است.
وی قاچاق دام را یکی از عوامل اصلی گرانی گوشت قرمز در بازار اعلام کرد و افزود: قبل از ممنوعیت صادرات دام زنده، در بهترین شرایط تنها یک درصد دام تولیدی کشور به بازار‌های هدف صادر می‌شد، درحالیکه با ممنوعیت صادرات حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد دام تولیدی و ذخایر ژنتیک در بخش دام سبک و سنگین از کشور خارج می‌شود.
رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده با اشاره به راه حل مناسب جلوگیری از خروج بی رویه دام از مرز‌های کشور بیان کرد: اجرای سیاست تعرفه و همچنین واردات یک کیلو گوشت در ازای صادرات سه کیلو صادرات تنها راه حل تنظیم بازار دام زنده است.
پوریان ادامه داد: اگر خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور همچنان ادامه یابد، به نظر می‌رسد که مشکلات متعددی در صنعت دامپروری کشور ایجاد خواهد شد، از این رو رفع ممنوعیت صادرات تنها راه حل جلوگیری از خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور است.
وی با اشاره به اینکه صنعت دامپروری به فکر افزایش وزن تولید بره‌های خود به منظور افزایش سود منطقی هستند، گفت: همچنین متقاضیان به دنبال آن هستند که گوشت خالص به دستشان برسد.
رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده در پایان با اشاره به اینکه هر کیلو بره با نرخ ۲۵ هزار تومان درب دامداری عرضه می‌شود، تصریح کرد: این درحالی است که به سبب سودجویی عوامل واسطه با نرخ‌های بالایی در بازار عرضه می‌شود.

(چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷) ۲۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها