چهارشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۱۶۹۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

علل پیشرفت نکردن طرح مبارزه بیولوژیک در مزارع برنج

مدیر گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: عمده‌ترین علل نداشتن پیشرفت طرح مبارزه بیولوژیک در مزارع برنج، عدم پذیرش این نوع مبارزه توسط کشاورزان و یا در صورت پذیرش، عدم ادامه این روش بوده است.

دکتر «غلامحسین عبدالله‌زاده» اظهار کرد: تولید برنج علاوه‌بر سهم مهم آن در سبد غذایی خانوار، یکی از منابع اصلی تأمین معیشت کشاورزان استان‌های شمالی و الگوی غالب کشت کشاورزی این منطقه از کشور است.
وی با اشاره به این‌که اکثریت مردم روستایی در این نواحی به نحوی در کشت و کار برنج درگیر هستند، افزود: باید در تلاش‌های اخیر در راستای تغییر الگوی کشت برنج جهت سازگاری با تغییر اقلیم، الگوی جایگزین معیشت برای کشاورزان را مد نظر قرار داد.
مدیر گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در ادامه به آفات مزارع برنج اشاره کرد و گفت: آفاتی مانند شب پره یک نقطه‌ای برنج و کرم برگ‌خوار سبز برنج همواره در مناطق شمالی وجود دارند اما مهم‌ترین آفت در استان‌های شمالی، کرم ساقه‌خوار برنج است.
عبدالله‌زاده تصریح کرد: کرم ساقه‌خوار برنج به‌عنوان یک آفت مخرب در مزارع برنج در سراسر جهان شناخته می‌شود که نقش مهمی در کاهش عملکرد تولید برنج دارد. این آفت تا 15 درصد باعث افت عملکرد محصول می‌شود.
مدیر گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در خصوص مبارزه بیولوژیک با آفات، اظهار کرد: استفاده از عملیات مبارزه بیولوژیکی برای کنترل آفات، تاریخی 100 ساله دارد. مدیریت موثر آفت ساقه‌خوار برنج در ابتدای سال‌ 1350 مورد توجه قرار گرفت. در طی این سال‌ها، روش‌های مختلفی برای مبارزه با آفت ساقه‌خوار آزمون و توصیه شده است. مهم‌ترین روش‌های کنترل و مبارزه با آفت ساقه‌خوار از زمان پیدایش تاکنون شامل روش‌هایی مانند کنترل زراعی، کنترل شیمیایی، کنترل بیولوژیکی و تله‌های فرمونی هستند.
وی یادآور شد: با توجه به پیامدهای مضر مصرف سموم، مجدد از اوایل سال 1370، عملیات مبارزه بیولوژیکی آفات به‌صورت فعال‌تری جهت کاهش مصرف سموم شیمیایی مطرح شد.
عبدالله‌زاده افزود: عمده‌ترین روش مبارزه بیولوژیک در مزارع برنج مبتنی بر استفاده از زنبور «تریکوگراما» برای کنترل آفت ساقه‌خوار بوده و همچنان نیز است.
مدیر گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خاطرنشان کرد: هدف از مبارزه بیولوژیک، ریشه‌کن کردن آفاتی که به گیاهان آسیب وارد می‌کنند، نیست بلکه هدف کاهش جمعیت آن‌ها به حدی است که کمترین خسارت را به کشاورز یا محیط‌زیست وارد کند. عبدالله‌زاده تصریح کرد: کاهش مصرف آفت‌کش‌ها، حفاظت از حشرات مفید و شکارگر و حفظ تنوع موجودات زنده مزرعه، جلوگیری از مقاومت آفات مزرعه، کاهش هزینه و دارا بودن حمایت های فنی و ترویجی از جمله مزایای استفاده از روش‌های مبارزه بیولوژیک است.
مدیر گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: علل بسیار زیادی در زمینه عدم پیشرفت مبارزه بیولوژیک وجود دارد که با توجه به تحقیقاتی که توسط من و همکارانم انجام شده، عمده‌ترین علت عدم پذیرش این نوع مبارزه توسط کشاورزان یا در صورت پذیرش، عدم ادامه این روش بوده است.
وی مهم‌ترین راهکارها برای توسعه روش مبارزه بیولوژیک را آموزش و آگاه‌سازی کشاورزان از طریق افزایش اطلاعات فنی، تدوین دستورالعمل‌های آموزشی، تقویت انگیزه‌های ارائه امکانات فنی و ترویجی به موقع، تسهیل دسترسی به موقع به زنبور، توجه به همه گروه‌های کشاورزان و گسترش مزارع نمونه عنوان کرد.
عبدالله‌زاده یادآور شد: برای عملیاتی کردن این راهکارها اقداماتی از جمله کمک به تهیه مواد آموزشی و ترویجی و اجرای آن و ارائه مشاوره به دانشجویانی که وارد حیطه ترویج روش‌های مبارزه بیولوژیک می‌شوند و تعامل بیشتری با کشاورزان دارند را دنبال کردیم.

(چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷) ۱۳:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها