شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۹۸۷۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مدیریت تلفیقی از شیوع آفت «پسیل» پسته جلوگیری می کند

مدیر پژوهشکده پسته ایران گفت : با مدیریت تلفیقی به خوبی می توان از شیوع آفت «پسیل» که این روزها به جان درختان پسته در استان کرمان افتاده است، جلوگیری کرد.

«پسیل» پسته آفتی است که از شیره پرورده گیاه حاصل و موجب ریزش برگ‌ ها و حتی جوانه‌ های گل و برگ سال آینده درختان پسته می شود و خسارت کمی و کیفی به این محصول صادراتی وارد می کند.
علی اسماعیلی پور شامگاه جمعه در اختتامیه همایش ملی پسته در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان افزود: در روش مدیریت تلفیقی از فصل زمستان تا پس از برداشت محصول پسته، رسیدگی هایی به باغ از جمله حذف علف های هرز، هرس، شخم زدن زمین، استفاده از روش های غیرشیمیایی و بیولوژیک، مثل کارتها و نوارهای زرد برای کنترل آفات به ویژه پسیل پسته توصیه می شود.
وی آخرین راه کنترل این بیماری درختان پسته را استفاده از سموم عنوان و تصریح کرد: کشاورزان باید برای کنترل آفت از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه پزشکی در راستای خرید سموم، نحوه و زمان سمپاشی و کاربرد تجهیزات کنترل غیرشیمیایی استفاده کنند.
اسماعیلی پور بیان کرد: وضعیت محصول پسته امسال منحصر بفرد است و تا 50 سال قبل این مشکل را نداشتیم کاهش کیفیت آب و شور شدن خاک در منطقه، تغییرات اقلیمی و وضعیت تغذیه نامناسب بر تولید محصول تاثیر گذار بوده و افت محصول را در پی داشته است.
اسماعیلی پور ادامه داد: حداقل طی 6 سال گذشته در انار و رفسنجان کمترین عملکرد تولید پسته در هر هکتار یک هزار و 50 کیلو گرم مربوط به رقم فندقی و بیشترین عملکرد مربوط به «احمدآقایی» در هر هکتار 1500 کیلوگرم بوده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در شرایطی قرار گرفته ایم که کمبود سرما، سرمازدگی بهاره و گرمازدگی اسفند سال گذشته بر کاهش محصول پسته در استان کرمان موثر بوده است .
مدیر پژوهشکده پسته ایران گفت: طرحهایی از جمله استفاده از سایبان و پوشش پلاستیکی را جهت مقابله با این معضلات در دستور کار داریم که امید می رود در سال آینده این طرح ها تصویب شوند.
اسماعیلی پور افزود: بیماری «گوموز» در پسته سالانه 250 تا 300 درخت را از بین می برد و مصرف سم الیت تا 80 درخت را از خطر این بیماری کاهش می دهد.
وی یادآور شد: دو بیماری جدید در باغات پسته رفسنجان مشاهده شده که حاصل تغییرات جوی در فروردین و اردیبهشت ماه است که این مورد نیز به سازمانهای اجرایی برای بررسی بیشتر منعکس شده است.
بیش از 280 هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان وجود دارد که 80 هزار هکتار آن در شهرستان رفسنجان قرار گرفته است .
رفسنجان با جمعیت بالغ بر 311 هزار نفر در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.
دومین همایش ملی پسته ایران نیز طی دو روز گذشته در رفسنجان برگزار و 167 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر بمنظور مقابله با بیماریهای پسته ارائه شد.

(شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷) ۱۳:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها