چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۷۹۲۱۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس اقتصاد

بررسی چالش های پیش روی صنایع کوچک/ضرورت حرکت به سمت تولید صادرات محور

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت:مشکل اصلی صنایع کوچک فعالیت محدود شرکت های مدیریت صادرات است و برای تقویت بنگاهها باید به سمت صادرات برویم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در برنامه تیتر در خصوص وضعیت صنایع کوچک اظهار داشت: در کشور ما  استراتژی در انتخاب صنایع بزرگ و متوسط مشخص نیست ، در همه جای دنیا بنگاه های بزرگ، موتور و کارفرمای بنگاههای متوسط و کوچک هستند.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات صنایع ما این است که تکلیف رویکردهای کلان روشن نیست.
 روغنی افزود: ما هنوز نمی دانیم که حرکتمان باید به سمت بنگاه های بزرگ صنعتی باشد، یا در مسیر گسترش بنگاه های کوچک حرکت کنیم.
وی ادامه داد: ما نتوانسته ایم از مزیت بنگاه های کوچک استفاده کنیم. به طور مثال در قطعه سازی و لوازم خانگی می توانیم جزو بهترین های دنیا باشیم اما اینگونه نیست و صنایع کوچک مشکلات بزرگی دارند.
روغنی تصریح کرد: دولت طرحی برای صادرات محور کردن بنگاههای کوچک دارد و با ایجاد شرکت های قدرتمند می توانیم محصولات این بنگاه ها را صادر کنیم . در زمینه دیپلماسی اقتصادی ضعیف عمل کردیم در صورتی که این بنگاه ها ظرفیت بزرگی دارند.
وی ادامه داد:امروز صنعت در کشور حال و روز خوبی ندارد، مشکلات امروز کشور ناشی از برخی از سوء مدیریت ها است . در ارتباط با اقتصاد مقاومتی باید استراتژی مناسب داشته باشیم و مسئولین باید به فکر باشند و اگر بسته ها آماده بود چرا به این مشکلات در صنعت برخورده ایم.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت:چالش های امروز ناشی از جزیره ای عمل کردن است . مشکل اصلی بنگاه های کوچک و متوسط ما  فعالیت محدود شرکت های مدیریت صادرات است و برای تقویت این بنگاهها بایدبه سمت صادرات برویم. باید بستر سازی و ریل گذاری کنیم و دولت دست از تصدی گری بردارد.
روغنی تصریح کرد:بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی اولین مسئله تولید، نرخ ارز است ، تولید کننده در بنگاه های کوچک و بزرگ نمی داند با چه قیمتی مواد اولیه و ماشین آلات را وارد کند .
این عضو اتاق بازرگانی گفت:همچنین قطعی برق که حاصل بی تدبیری بود ضرر فراوانی به صنعت زد ، پساب های صنعتی در شهرک های صنعتی مشکل ساز است .
وی در خصوص دیگر مشکلات پیش روی صنایع کوچک تصریح کرد:در حوزه تامین منابع مالی ، واحدهای تولیدی از تضامین لازم برخوردار نیستند. در نظام گمرکات نیز مشکلات فراوان داریم اگر در شهرک های صنعتی واحد های گمرک مستقر شوند قدری از مشکلات کاسته  می شود.
روغنی در خصوص بحث مالیات بر ارزش افزوده کشور گفت: درست است که کشور به اخذ مالیات نیاز دارد اما در زمان جنگ اقتصادی باید تصمیمات جنگی اتخاذ شود تا بیش از حد به تولیدکنندگان فشار وارد نشود.
وی تاکید کرد:در این شرایط دولت باید از  اخذ تصمیمات آنی بدون پشتوانه کارشناسی  اجتناب کند به طور مثال جلوگیری از صادرات برخی محصولات که مازاد تولید داریم تصمیم نادرستی است.
حمایت از صنایع  باید جهادی باشد نه شعاری
نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع کوچک ، تصریح کرد: در این نمایشگاه 59 شرکت مدیریت صادراتی را به نمایش گذاشتیم که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند. این شرکت ها پیمانکاری های مهم را گرفته و شرکت های کوچک را در این پروژه ها شرکت داده اند و سفرای ما از فعالیت این شرکت ها باخبر هستند.
وی افزود:در این نمایشگاه بالای 150 مورد برای صادرات توافق نامه امضا شده است و فضای صادراتی باید به وجود بیاید و با سازمان توسعه تجارت تفاهم کردیم  تا 10 درصد این بنگاهها صادرات محور شوند.
نجفی اظهار داشت:مقام معظم رهبری در بیست ساله اخیر به  طور جدی و مستمر از سرمایه گذار و کارآفرین  حمایت کردند. حمایت از صنعت را باید از گذشته فرهنگ می کردیم.در این زمینه باید به صورت جهادی عمل کنیم و دست از شعار برداریم.
وی در خصوص مشکلات گمرکی تولیدکنندگان گفت:گمرک قبول کرده  که اگر در شهرک های صنعتی فضایی برای آنها مهیا شود ترخیص مواد اولیه در شهرک ها صورت بگیرد و در  استان خراسان به عنوان پایلوت این کار انجام خواهد شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در خصوص مشکل تامین مالی واحدها اظهار داشت:بسته حمایتی تامین مالی در جهت رفع این مشکل ارائه شده  وپیشنهاد کردیم  تا تسهیلات  با 12 و 14 درصد بهره به دست تولیدکنندگان برسد.
وی افزود: همچنین مشوق های صادراتی بنگاهها باید در اولویت باشد و فضایی برای حضور آنها در خارج کشور مهیا شود به طور مثال سفرها رایگان باشد و به حمل و نقل این بنگاهها کمک شود .
این مقام مسئول تاکید کرد:با دستور رییس مجلس و هماهنگی کمیسیون صنایع مقرر شده تا ظرف هفته آینده مشکلات این بنگاهها تا حدودی کاسته شود .
نجفی در خصوص تصمیم ممنوعیت صادرات برخی کالاها و مشکلات ناشی از آن برای تولیدکنندگان گفت:هر کالایی که صادرات آن ممنوع شود باید با کار کارشناسی انجام گیرد و در غیر اینصورت به ضرر تولید است.


(چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷) ۰۹:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها