چهارشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۸۲۳۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کشت برنج به جز گیلان و مازندران محدود و ممنوع شود

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق مصوبه هیات وزیران در راستای صرفه جویی در مصرف آب، کشت برنج فقط در استانهای گیلان و مازندران حمایت و توصیه می‌شود.

فرامک عزیزکریمی  در مورد آخرین وضعیت الگوی سطح زیر کشت برنج در کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی چند سالی است که مرتب اعلام می‌کند که به دلیل میزان بالای تبخیر آب و همچنین آب قابل دسترس تنها دو استان گیلان و مازندارن مساعد کشت برنج هستند.

کشت برنج به دلیل تبخیر بالای آب در اغلب استانها مقرون به صرفه نیست

وی این را هم گفت که کشورهایی مانند فیلیپین،‌اندونزی، ژاپن و کرهکه بیشترین حجم کشت برنج دارند،سالانه ین 800 تا یک هزار میلی‌متر بارندگی دارند که عملاً کشت برنجشان دیم محسوب می‌شود و مشکلی برای تامین آب و کشت برنج خود ندارند، اما وقتی ما در استانی مثل خوزستان که 2700 میلی‌متر تبخیر آب دارد، چگونه می‌توانیم برنج کشت کنیم؟

مصوبه هیئت دولت؛کشت برنج به جز گیلان و مازندران محدود یا ممنوع


مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به مصوبه چند ماه اخیر هیئت وزیران در راستای کم آبی و کشت محصولاتی همچون برنج گفت:  12 اسفند ماه سال 96 هیئت وزیران بعد از برگزاری کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مصوبه‌ای داد که یکی از بندهایش این بود که کشت برنج به جز دو استان مازندران و گیلان محدود یا ممنوع شود.

در همین راستا در همه استان‌ها به ریاست استانداران کارگروه‌هایی تشکیل شد تا برای مصرف بهینه آب با هماهنگی وزارت نیرو به عنوان دبیر کارگروه برنامه‌ریزی کنند، تا وزارت نیرو توانایی تامین آب در هر استان را اعلام کند و براساس آن تصمیم بگیرند که در کدام منطقه به چه محصولاتی آب بدهند.

باغات و محصولات کم آب بر در اولویت تامین آب

عزیزکریمی اولویت وزارت جهاد کشاورزی برای کشت محصولات و اختصاص آب را محصولات دائمی مثل باغات اعلام کرد و گفت: همچنین محصولات چند ساله‌ای که اگر از بین بروند چند سال زمان می‌برد تا دوباره به محصول برسیم، نیز یکی دیگر از اولویت‌ها و همچنین محصولات کم آب‌بر است.

وی به میزان تولید برنج در کشور اشاره کرد و گفت: 440 هزار هکتار برنج اکنون در استان‌های گیلان و مازندران کشت شده که 160 هزار هکتار آن با ماشین‌آلات مکانیزه انجام شده است و در بقیه استان‌ها چیزی حدود 170 تا 180 هزار هکتار کشت برنج داشته‌ایم.

توزیع 1700 تن بذرگواهی شده برنج بین دو استان مازندران و گیلان

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به این نکته هم اشاره کرد که برای کشت ارقام مقاوم‌تر و با کیفیت‌تر برنج 1700 تن بذر گواهی شده انواع ارقام برنج را بین دو استان گیلان و مازندران توزیع کرده‌ایم که امیدواریم بهره‌وری در هکتار را بالا ببرد.

به گفته این مسئول در معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته تنها 700 هزار تن از کل نیاز برنج کشور باید از طریق واردات تامین می‌شد که واردکننده‌ها به زور بیش از یک میلیون و 200 هزار تن برنج وارد کردند.

(چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷) ۰۹:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها