یکشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۷۱۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ساختار بورس کالا مناسب کشاورزی نیست

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران ساختارهای موجود در بورس کالا برای بخش کشاورزی را به سبب ناتوانی در پیگیری سیاست هایی مانند قیمت تضمینی، ناتوان و نامناسب خواند.

«یزدان سیف» توضیح داد: از سال 1392 دولت برای حمایت از کشاورزان و خودکفایی در تولید سختی زیادی بر دوش کشید و اجرای سیاست قیمت تضمینی باید همین هدف را دنبال کند.
سیف اضافه کرد: ما به دنبال اجرای این سیاست بودیم اما متاسفانه ساختارهای بورس کالا توان اجرای این کار را نداشت. برای نمونه آذرماه پارسال از بورس کالا خواستیم انبارهای مورد تایید را برای تحویل گندم کشاورزان معرفی کند که تقریبا چنین ساختاری را نداشت.
بیست و یکم فروردین ماه معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تجربه عرضه محصولات کشاورزی بویژه اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت و جو کل کشور در بورس کالا نشان دهنده ظرفیت بورس کالاست و از این رو درصدد عرضه شمار زیادی از محصولات مانند گندم در این بازاریم.
«عباس کشاورز» افزود: در سال حمایت از کالای ایرانی از مزایای بورس کالای ایران در بخش کشاورزی بیشتر از گذشته بهره می بریم.
وی تاکید کرد تاکنون عملکرد بورس کالا در همه زمینه های عرضه محصولات کشاورزی رضایت بخش بوده است و طرح قیمت تضمینی بورس کالا از اقداماتی بود که امکانات زیادی را برای کشاورزان فراهم کرد.
با این همه، سیف گفت: بورس کالا تلاش دارد با اتکا به بخش های دولتی سیاست قیمت تضمینی را عملیاتی کند که ما معتقدیم چنانچه قرار باشد دولت همچنان تصدی خود را در این بخش داشته باشد با افزایش هزینه ها در بورس کالا روبرو می شویم. بنابراین اگر بورس کالا و بقیه بخش ها به کاهش تصدی گری دولت کمک کنند به طور حتم دولت نیز صرفه جویی های ناشی از این موضوع را به سمت بخش کشاورزی و افزایش منافع کشاورزان هدایت می کند.
وی یکی از عوامل کارآمدی در بازار و قاعده اقتصادی آن را شفافیت اطلاعات دانست و گفت: هرچه ذینفعان و اجزای بازار اطلاعات دقیق تری داشته باشند به طور حتم کارآمدتر عمل می کنند و نظام بازار می تواند رفتار بهتری را حاکم کند.
این مسوول در شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: امیدواریم در سال آتی بورس کالا بتواند با ایجاد و معرفی انبارهای مورد تایید خرید گندم را تضمین کند اما دولت در حمایت از کشاورزان حتی با اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا به سیاست خرید تضمینی ادامه می دهد.
وی از کاهش هزینه مرکزهای موقت نگهداری گندم خبر داد و گفت: پارسال دستمزد مراکز موقت نگهداری گندم به 220 ریال کاهش یافت.
** پیش بینی تولید امسال 13 میلیون تن گندم
سیف گفت: بر پایه پیش بینی ها، امسال 13 میلیون تن گندم در کشور تولید شود که این شرکت 10 میلیون و 500 هزار تن را خریدتضمینی می کند.
وی افزود: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون 928 هزار تن گندم را تحویل گرفته ایم که 50 درصد مطالبات معادل حدود 375 میلیارد تومان تا پس فردا (دوشنبه) به حساب کشاورزان واریز می شود، درحالی که در مدت مشابه پارسال میزان خریدتضمینی گندم 663 هزار تن بود.
به گفته وی، خرید تضمینی گندم از استان‌های ایلام،‌ بوشهر،‌ خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و کشاورزان خوزستانی با تحویل دادن نزدیک به 700 هزار تن گندم صدرنشین بودند.
وی بر فعال سازی ظرفیت مغفول کارخانه های آرد کشور برای بخش صادرات تاکید و یادآوری کرد: پارسال به واسطه پایین بودن قیمت جهانی گندم برای تصاحب بازار رقابت سنگینی صورت گرفت و اکنون برخی کارشناسان، قیمت جهانی گندم را همچون چماقی بر سر تولید می کوبند.
«در کشورهای مختلف قیمت های تضمینی گندم بالاتر از سطحی است که ما اعلام کرده ایم».
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران کشورمان را صادرکننده گندم دوروم به ایتالیا اعلام کرد و گفت: با حمایت های دولت، وابستگی به واردات 67 هزارتن گندم دوروم برای صنایع ماکارونی از فروردین ماه سال 1396 متوقف شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد «هیچ محموله گندم با خاک خریداری و به سیلوها تحویل داده نمی شود، زیرا در صورت مشاهده کارشناسان، محصول توقیف و فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.
«در پهنه بندی سیستم خرید تضمینی نام کشاورز و مزرعه، شماره پلاک کامیون حمل و نقل و نام مسوول کنترل کیفی مشخص است و در صورت هرگونه تخلف، موضوع پیگیری می شود».
** تولید 550 هزارتن دانه روغنی در سال 1396
این مسوول تولید پارسال دانه های روغنی را 550 هزارتن اعلام کرد که 380 هزارتن به تولید دانه کلزا مربوط بود و امسال پیش بینی می شود این رقم به 900 هزارتن یعنی 1.5 برابر برسد.
وی ادامه داد: از آغاز فصل برداشت تاکنون به دلیل گرما و برداشت زودهنگام محصول 48 هزارتن دانه کلزا به ارزش 140 میلیارد تومان خریداری شد که 50 درصد مطالبات کشاورزان تا اواخر این هفته پرداخت می شود.
** تسویه مطالبات چغندرکاران تا پایان اردیبهشت ماه
سیف تصریح کرد: زدیک 500 میلیارد تومان معادل 19 درصد مطالبات چغندرقند خریداری شده در کارخانه های قند و شکر باقی مانده است که امیدوارم تا پایان اردیبهشت ماه با تثبیت قیمت ها، رونق بازار شکر و افزایش فروش این مبلغ تامین و پرداخت شود.
وی اضافه کرد: پارسال نزدیک 2میلیون تن شکر داخلی تولید شد که بی سابقه بود و امروز به سمت خودکفایی این محصول پیش می رویم.
دولت قرار است امسال گندم مورد نیاز صنف و صنعت و نانوایی های آزادپز را در بورس کالای ایران با قیمت پایه 9 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه کند.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها بویژه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.


(یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۰۸:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها