دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۶۹۸۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس سرویس عمومی

کارخانه‌های خوراک دام با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند/ وجود 18 اتحادیه در رشته‌های مختلف

مدیرعامل اتحادیه خوراک‌های دامی، گفت: هم اکنون در کشور 650 کارخانه خوراک دام با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و ما تنها 8 درصد از ظرفیت خوراک دام را در کشور بر عهده داریم.

قاسمی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران امروز در جلسه هم‌اندیشی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در اتاق تعاون ایران 18 اتحادیه در رشته‌های مختلف وجود دارد، گفت: اتاق تعاون ایران در 23 گرایش مختلف کشاورزی فعالیت می‌کند و بیشترین محصولات کشاورزی توسط بخش تعاون تولید می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه از سازمان محیط زیست دو درخواست مهم داریم، گفت: باتوجه به آنکه شورای آب در سازمان محیط زیست تشکیل شده است از این سازمان درخواست داریم یکی از اعضای این شورا از فعالان اتاق تعاون باشد و در تصمیم‌گیری و تصویرسازی‌ها بتواند نقش موثری داشته باشد، همچنین با توجه به تشکیل شورای عالی محیط زیست از این سازمان خواستاریم که از فعالان تعاونی‌ها در این شورا استفاده شود.

*بحران آب در خوزستان به یک بحران امنیتی تبدیل شده است
در ادامه آقازاده مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرمابی، گفت: طبق آمار یک و نیم میلیون تن تولید ماهی در کشور داریم که 600 هزار تن از آنها صید جنوب و شمال و 210 تن از آن ماهیان گرمابی است.

وی در ادامه افزود: 70 درصد از تعاونی‌ها در حوزه شیلات و ماهیان حضور دارند و ما از سازمان محیط زیست درخواست داریم که در بحث آب و آب‌رسانی به شهرهای مختلف همکاری کنند.

آقازاده با اشاره به اینکه مشکل اساسی هم اکنون آب است، گفت:‌ امروز برای آبیاری و آبزی‌پروری با بحران شدید روبه‌رو شدیم و هم‌اکنون بحران آب در استان خوزستان تبدیل به یک بحران امنیتی شده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرمابی، افزود: طبق اطلاعیه‌ای هر گونه فعالیت آبزی‌پروری در استان خوزستان ممنوع شده و این موضوع برای شاغلان در حوزه آبزی‌پروری مشکل ایجاد کرده است.

آقازاده، تصریح کرد: سطح زیرکشت ماهیان گرمابی در استان خوزستان 16 هزار هکتار  است که 3 هزار و 200 شغل در این حوزه ایجاد شده است.

وی، گفت: متأسفانه با ارائه مجوز تولید ماهی تیلا‌پیلا ما نگران امنیت منابع آبی در کشور هستیم و با ارائه این مجوز برای تولید سایر ماهی‌ها از جمله قزل‌آلا مشکل ایجاد می‌شود.

*ایجاد مشکلات گسترده در حوزه زنبورداری
در ادامه این جلسه عفت رئیسی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران با تأکید بر اینکه صنعت زنبورداری یک صنعت مهم برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود، گفت: هم اکنون در کشور 7ونیم میلیون کندو و 80 هزار زنبور عسل گرده افشانی می‌کنند که این موضوع برای محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به نقش و توسعه گرده افشانی در محیط زیست، گفت: در صورت فقدان گرده‌افشانی زنبورهای عسل در مراتع  بخش کشاورزی به مرور زمان از بین می‌رود.

رئیسی اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته برخی از مراتع به دلیل نادر و کمیاب بودن محافظت شدند و از ورود زنبور و گرده افشانی آنها به این بخش‌ها جلوگیری شد و این موضوع باعث شد که بسیاری از گونه‌های نادر و منابع خاکی کشور از بین برود.

وی تصریح کرد: به عنوان فعال بخش تعاون و اتحادیه تعاونی‌های زنبورداری از سازمان محیط زیست تقاضا دارم در این مناطق تجدیدنظر کند تا شاهد کاهش و  از بین رفتن منابع طبیعی و ملکه‌های زنبور عسل نباشیم.

مدیر اتحادیه زنبورداران افزود: متأسفانه کشور با تغییر اقلیم دچار مشکلات عظیمی شده به طوری که برخی از ملکه‌های زنبور عسل هم اکنون قادر به تخم‌ریزی در این حوزه نیستند.

رئیسی گفت: به دلیل مشکلاتی که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در بخش‌های مختلف مراتع برای زنبورداران ایجاد کرده‌اند، امسال شاهد تکثیر چندانی در حوزه عسل نبودیم.

*تنها از یک سوم ظرفیت کارخانه‌های خوراک دام استفاده می‌شود
در ادامه مسعودی مدیرعامل اتحادیه خوراک‌های دامی، گفت: هم اکنون در کشور 650 کارخانه خوراک دام با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و ما تنها 8 درصد از ظرفیت خوراک دام را در کشور بر عهده داریم.

مسعودی افزود: وجود خوراک‌های دامی وارداتی باعث شده که طعم و مزه مرغ و گوشت تولیدی لذیذ نباشد در حالی که اگر از کارخانه‌های خوراک‌های دامی در کشور حمایت شود مزه و طعم مرغ و گوشت‌های تولیدی بسیار بهتر می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه خوراک‌های دامی، گفت: ظرفیت تولید کارخانه‌های خوراک دام 20 میلیون تن است، ولی تنها 8 میلیون تن در کشور تولید می‌شود.

*گسترش فعالیت بوم‌گردی در کشور
 رضایی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه جلسه هم‌اندیشی اتاق تعاون ایران، گفت: کشور به لحاظ اقتصادی نیازمند خروج از اقتصاد نفتی است و ما در این حوزه باید به سمت گردشگری و بوم گردی حرکت کنیم.

وی، افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست می‌تواند با ایجاد بحث‌های بوم‌گردی در مناطق حفاظت شده به اقتصاد گردشگری کشور کمک کند.

رضایی، تأکید کرد: باید در حوزه منابع طبیعی و اقتصادی کشور از ورود متخلفان به این حوزه جلوگیری کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، افزود: در سازمان گردشگری هنوز اتحادیه تعاونی‌ها در شورای برنامه‌ریزی تشکیل نشده و ما نتوانسته‌ایم در این بخش موفق باشیم.

رضایی، گفت: باید برند حفاظت از جنگل‌ها و محیط زیست را به تمامی مردم شناسایی کنیم و در بحث بوم‌گردی با تمامی بخش‌ها همکاری کنیم.

در ادامه همامی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فولاد، گفت: اتحادیه فولاد در کشور توانسته جزء 5 دسته بزرگ تولیدکننده فولاد در دنیا باشد.

وی افزود: تعاونی‌ها در راستای سازه‌های پتروشیمی توانسته 45 درصد از پتروشیمی کشور را به خود اختصاص دهد.

همامی تصریح کرد: تعاونی‌ها توانسته‌اند بلبرینگ تمامی‌ طرح‌های خودروسازی کشور را به تنهایی تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت و سازمان محیط زیست می‌تواند به جای تعطیل کردن کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد جهت جلوگیری از آلودگی هوا از حسگرهای تشخیص دود استفاده کند، گفت: دولت می‌تواند به کارخانه‌هایی که به دستگاه‌های حسگر مجهز شده‌اند بسته‌های تشویقی ارائه کند.

هاشمی رئیس کمیسیون اتحادیه‌های حمل و نقل اتاق تعاون با بیان اینکه در حوزه بار و مسافر اتاق تعاون یک تشکل فعال و موثر است، گفت: 70 درصد از جابه‌جایی‌های حمل و نقلی در بخش تعاون انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه یکی از معضلات اصلی در این بخش که به نوعی از دغدغه‌های اصلی دولت نیز به شمار می‌رود، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل است.

(دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۳:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها