جمعه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۷۹۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مطالبه تولیدکنندگان دامی، شایسته سالاری و وضع تعرفه های معقول در نظام دامپزشکی است

90درصد تولید دامی استان در دامدارای های سنتی که در روستاها و حاشیه شهرها است صورت می گیرد، بیش از دو میلیون و 500 راس دام سبک در استان وجود دارد که تنها 50 هزار راس آن به صورت صنعتی و نیمه صنعتی هستند.

این تعداد دام ظرفیت بسیار مناسبی در اشتغال زایی و ارزش افزوده بخش کشاورزی ایجاد کرده به گونه ای که بدون در نظر گرفتن نقش تولید دامی در حوزه کشاوررزی نمی توان از توسعه تولیدی استان سخن به میان آورد.
اتحادیه صنعت دامپروری مازندران که یکی از بزرگترین تشکل های کشاورزی استان است توانسته با پوشش 26 شرکت تعاونی از شرق تا غرب استان 90 درصد دام سبک استان را تحت پوشش و حمایت های خود قرار دهد. این اتحادیه با برنامه ای تبلیغی و رسانه ای توانسته نقش موثری در پیگیری مطالبات تولیدکنندگان داشته باشد، مطالباتی که به حق هستند و دولتمردان باید به آن توجه کنند. برای آشنایی با فعالیت های این تشکل پویا و آگاهی از مشکلات و مطالبات این قشر زحمتکش، با  " الله یار ولیزاده وندچالی" مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپرری مازندران که همزمان رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت دامپروری ایران و عضو هیئت مدیره صندوق ملی دام است به گفت و گو نشستیم.
* ورود افراد ناشایست در نظام دامپزشکی
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران حساسیت در بحث تولید را یک بحث ملی برشمرد و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید روی بحث اقتصاد مقاومتی دارند و به خاطر عملیاتی نشدن واقعی آن در کشور سرفصل اقدام و عمل را به آن اضافه نمودند که تحقق این شعار، امری واجب بر مسئولان است.
الله یار ولیزاده وندچالی تولیدات دامی را دچار مشکلات زیادی دانست و اظهار کرد: نظام دامپزشکی یکی از مشکلات پیش روی دامدارای و دامپروری استان است.
وی مدیران نظام دامپزشکی مازندران را افراد ناشایست و غیر حرفه ای در صنعت دام معرفی کرد و گفت: قانون تعیین کرده که نظام دامپزشکی باید وجود داشته باشد و با اصل آن مخالف نیستیم اما مطالبه اصلی دامداران دستورالعمل های ناهمخوان با شرایط اقیلمی مازندران و مدیریت ناکارآمد این نهاد است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت دامپروری کشور مشکلات مربوط به نظام دامپزشکی را مطالبه اکثر تولیدکنندگان دامی برشمرد و اظهار کرد: مشکلات فوق الذکر موجب شده تا بیش از 95 درصد دامداران استان به دنبال اخذ مجوز نروند.
ولیزاده در ادامه تاکید کرد: اگر دامداران استان، سامان دهی و دارای پروانه شوند می توانند نقش به سزایی در تولید و افزایش سطح درآمدی روستاییان داشته باشند.
وی با بیان اینکه اگر دامداران سنتی به مسائل بهداشتی، درمانی و پیشگیری آشنا باشند یقینا شاهد افزایش بهره وری تولید دامی خواهیم بود، تاکید کرد: بیش از 90 درصد قراردادهای نظام دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی سوری هستند، تمامی دامداران و تولیدکنندگان دامی با هزینه شخصی از دامپزشک بهره می برند.
ولیزاده با تاکید بر این نکته که نباید به بهای اشتغال فارغ التحصیلان دامپزشکی، نابودی تولید را رقم بزنیم، تصریح کرد: دامداران را مجبور به عقد قرارداد با نظام دامپزشکی می کنند در حالی که هیچ تعهدی در قبال آن وجود ندارد شاید این کار قانونی باشد اما عملی نیست.
* نظام دامپزشکی تابع مقررات نظارتی نیست
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه دامداران حاضرند مجوز را به جای نظام پزشکی از سازمان دامپزشکی دریافت کنند، اظهار کرد: تعرفه های نظام دامپزشکی بسیار سنگین است و تایع هیچ مقررات نظارتی نیست که بتوان مطالبه کرد.
وی در ادامه سخنانش افزود: در هیچ جای دنیا دیده نشده که دامدار نظام دامپزشکی پیشاپیش هزینه 4 سال خود را در قالب ویزیت دامپزشک دریافت کند!
این تولیدکننده دامی از قیمت بالای سبوس گله کرد و گفت: قیمت سبوس یک و نیم برابر گندم در بازار به فروش می رسد، این خیانت به کشور است، در کجای دنیا دیده می شود که گندم 660 تومان باشد و سبوس آن با قیمت هزار تومان به فروش برسد؟
وی در ادامه تاکید کرد: در کجای دنیا، دولت برای جبران ضرر کارخانجات آرد، سبوس را از اقلام علوفه ای حذف می کند و فروش آزاد آن را به کارخانجات آرد می دهد؟
ولیزاده با بین اینکه فعالیت چندهزار دامدار را فدای چند کارخانه آرد کرده اند، اظهار کرد:  در کجای دنیا ضایعات کشاورزی را از خود محصول کشاورزی بیشتر می خرند؟
عضو هیئت مدیره صندوق ملی دام با بیان اینکه سخت ترین تحریم ها نمی تواند خللی در تولید کشاورزی داشته باشد، تاکید کرد: اگر کشاورزان وزرات خانه هم نداشته باشد به تولید مشغول خواهند بود به خصوص مازندران که مرغوب ترین و ارگانیک ترین  محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تولید می کند.
* نژاد "زل" مازندران را حفظ کنید
وی با شاره به این نکته که تولیدات دامی  باید بر مبنای ارزش گذاری وارد بازار شوند، تصریح کرد: به ضرس قاطع می توان گفت، 100 درصد محصولات روستاییان ارگانیک است.
وی خطاب به جامعه علمی استان گفت: از پژوهشگران و استادان دانشگاه انتظار دارم به جای نگارش مقالات پای کار بیایند و به فکر حفظ نژاد گوسفندان " زل"  مازندران باشند.



(جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۹۷) ۰۹:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها