دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۴۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

فقدان کیفیت، صنعت پرورش طیور را تهدید می‌کند

اکبرشاهی گفت: صنعت طیور از نظر کیفی دچار مشکلاتی است که این صنعت را تهدید می‌کند.

علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل بهداشت و پیشگیری طیور سازمان دامپزشکی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه از عمر صنعت پرورش طیور ۶۰ سال می‌گذرد، اظهار کرد: سرانه مصرف گوشت مرغ از ۴.۵ کیلو به ۲۵ کیلو و تخم مرغ از ۴ به ۱۱ کیلو رسیده است که این رقم بیش از سرانه مصرف جهانی است.
وی با اشاره به اینکه ۲۷ هزار واحد صنعتی در کشور مشغول فعالیت هستند، افزود: بررسی‌ها بیانگر آن است که ۵۰ درصد واحد‌ها از نظر ساختار دچار فرسودگی هستند که نیاز به بهینه سازی دارد.
به گفته اکبرشاهی رشد صنعت طیور از نظر کمی بسیار مناسب بوده و تنها از نظر کیفی دچار مشکلاتی است که صنعت پرورش طیور را تهدید می‌کند.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه با ورود پرندگان مهاجر ویروس آنفلوانزا از ۳۲۰ پنجره سایت، تالاب و آبخیز وارد کشور می‌شود، بنابراین با هماهنگی سازمان محیط زیست در نظر داریم نوع و زمان ورود پرندگان مهاجر براساس طول و عرض جغرافیایی شناسایی کنیم.
اکبرشاهی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد مزارع مرغ تخم گذار در ۹ استان کشور هستند، بیان کرد: از مجموع ۱۸۵۰ واحد مزرعه مرغ تخم گذار ۵۷ درصد آن در استان‌های تهران، قم، البرز، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی و آدربایجان واقع شده که به همین خاطر خطر انتقال ویروس در این استان‌ها بالا است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت آنفلوانزا حاد پرندگان در کشور تصریح کرد: طی شش ماهه دوم سال در ۲۲ استان کشور ۵۸۰ کانون درگیر بیماری بودند که تاکنون ۲۵ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۸۷ قطعه تا امروز معدوم شدند که از این تعداد ۴۵۲ کانون صنعتی، ۱۱۷ کانون طیور بومی و روستایی،۱۱ کانون پرندگان وحشی با بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندکان روبرو بودند.
اکبرشاهی اشاره به اینکه ۵۳ درصد واحد‌های صنعتی مربوط به مزارع مرغ تخم گذار است، افزود: براین اساس جمعیت بالغ بر ۱۹ میلیون و ۳۸۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار معدوم شدند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت غرامت بیان کرد: ۵۰ درصد پرداخت غرامت برعهده صندوق بیمه محصولات کشاورزی و غرامت معدوم سازی مرغ، دان، کارتن و شانه تخم مرغ با دامپزشکی است که براساس برآورد‌ها ۷۵ درصد قیمت روز نهاده‌ها به عنوان غرامت پرداخت می‌شود .
مدیرکل دفتر بهداشت طیور سازمان دامپزشکی از واردات ۱۰ میلیون دُز واکسن خبر داد و گفت: برای بحث مقابله با آنفلوانزا طبق فراخوان، واکسن‌ها به کمیته ثبت دارو اعلام شد که در نهایت یک واکسن مورد تایید قرار گرفت . درنهایت پس از اعلام به شرکت مربوطه، ۱۰ میلیون دز واکسن برای عملیات واکسیناسیون سال آینده از آمریکا وارد می‌شود.
وی ادامه داد: عملیات واکسیناسیون در ۹ استان در مزارع مرغ تخم گذار و مادر و به صورت محدود در باغ وحش‌ها صورت خواهد گرفت که هزینه تامین آن برعهده خود مرغدار خواهد بود.
تولید سالیانه ۲ میلیون تن کود مرغی در کشور
اکبرشاهی از تولید سالیانه ۲ میلیون تن کود مرغی در کشور خبر داد و گفت: باتوجه به آنکه کود مرغی یکی از بستر‌های گسترش بیماری در کشور مطرح است، سالم سازی آن امری ضروری است چرا که به عنوان یک پسماند نمی‌توان با آن برخورد کرد.
وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا در ۱۴۰ سال گذشته شناسایی شد، بیان کرد: البته میزان خسارتی که در یک دهه اخیر این ویروس به بار می‌آورد قابل مقایسه با دهه‌های قبل نیست که این امر بیانگر میزان خسارت بالای آن در دنیاست.
اکبرشاهی از شکل گیری ستاد ملی آنفلوانزا در کشور خبر داد و گفت: با توحه به خسارتی که در سال گذشته به کشور وارد شد نسبت به ستاد ملی اجرای آنفلوانزا اقدام کردیم که بنابر ابلاغیه وزیر کشور وظایف همه ارگان‌ها مشخص شد، چرا که بحث مقابله با آنفلوانزا تنها با دامپزشکی نیست.
به گفته وی؛ ساماندهی کود مرغی، کارگران موقت با همکاری اتحادیه و آمایش مرغداری با وزارت جهاد در حال اجراست که اجرای این امر نیازمند مدت زمان ۳ تا ۵ سال است.
اکبرشاهی از برگزاری نخستین کنفرانس جهانی آنفلوانزا پرندگان در ۱۳ و ۱۴ تیر ماه ۹۷ خبر داد.

(دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶) ۱۲:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها