چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۵۵۷۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

درخواست فعالان اقتصادی ایران برای بازنگری پاکستان در تعرفه های صادراتی به این کشور

اعضای هیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی در دیدار با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان پاکستانی بازنگری پاکستان را در تعرفه های صادراتی کالا به این کشور خواستار شدند.

 اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی در سفر سه روزه خود به پاکستان با اعضای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و تجارت اسلام آباد پایتخت این کشور دیدار و گفت وگو کردند.
'بهنام تاج الدینی' رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن آذربایجان غربی که ریاست این هیات را برعهده داشت، در سخنانی در جمع اعضای اتاق بازرگانی اسلام آباد، از فعالان اقتصادی این کشور خواست تا با استفاده از ظرفیت های کشاورزی، صنعتی و معدنی دو کشور برای توسعه مبادلات تجاری دوجانبه اقدام کنند.
وی در بخشی از سخنانش با تشریح توانمندی های استان آذربایجان غربی در زمینه تولید محصولات دامی و باغی افزود: این استان سالانه 6 میلیون تن محصولات باغی و زراعی تولید می کند و شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی به عنوان استان کشاورزی کشور دارای مقام سوم کشور در این زمینه ظرفیت های فراوان همکاری با پاکستان دارد.
تاج الدینی تصریح کرد: این استان 900 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه دارد و با تولید سالانه 380 هزار تن انگور و 30 هزار تن شلیل، هلو و زردآلو مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنانش، اصلاح تعرفه های صادراتی کالا از ایران به پاکستان را لازمه افزایش میزان تبادلات تجاری دو کشور عنوان کرد و گفت: تعرفه صادرات کالا از ایران به پاکستان، اخیرا افزایش چشمگیری داشته و این عامل به عنوان یکی از معضلات پیش روی افزایش مبادلات تجاری ایران و پاکستان مطرح است.
این بازرگان و فعال اقتصادی ایران اصلاح امور گمرکی و تشریفات گمرکی در راستای آسان سازی تجارت بین دو کشور را خواستار شد و ادامه داد: از اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد موکد درخواست می کنیم که مشکلات فعالان اقتصادی ایرانی در تبادل با کشور همسایه را با مسئولان دولت مطرح کنند.
تاج الدینی در بخش پایانی سخنانش از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اسلام آباد برای سفر به ایران و بازدید از توانمندی های استان آذربایجان غربی دعوت رسمی کرد که این دعوت مورد استقبال رییس و اعضای اتاق اسلام آباد قرار گرفت.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اسلام آباد نیز در این دیدار گفت که ایران و پاکستان به عنوان کشورهای همسایه باید گام های محکم تری برای گسترش تجارت دوجانبه بردارند به عنوان مثال باید در خصوص حذف موانع تجارت دوجانبه نظیر موانع بانکی و قوانین دست و پاگیر اقدام جدی کرد.
'عامر وحید' از موانع تعرفه ای و غیرمرسوم به عنوان یکی از موانع اصلی ارتقاء تجارت بین دو کشور یاد کرد و گفت: می توان در نبود کانال بانکی، با تشکیل بانک یا واحد پولی مشترک اقدام کرد.
'وحید' با تاکید بر لزوم افزایش میزان تجارت قانونی بین ایران و پاکستان و مبارزه جدی با قاچاق، گفت: برای تحقق این مهم لازم است که روابط بانکی بین دو کشور برقرار شود تا بانک های پاکستانی و ایرانی بتوانند شعبه های خود را در کشور طرف مقابل افتتاح کنند.
رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اسلام آباد همچنین بر لزوم بازنگری در قوانین و تفاهم نامه های مشترک بین دو کشور نظیر توافق نامه تجارت ترجیحی تاکید کرد و ادامه داد: لازم است که توافق نامه تجارت آزاد برای گسترش تجارت بین ایران و پاکستان امضا شود.
این فعال اقتصادی پاکستانی در پایان سخنانش بر لزوم افتتاح و آغاز به کار بازارچه های مرزی برای گسترش رفاه و اشتغال مرزنشیان ایران و پاکستان تاکید کرد.
به گزارش ایرنا ، اعضای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در سفر سه روزه به پاکستان، از بازار میوه و تره بار اسلام آباد دیدن کرده و روز سه شنبه نیز با اعضای اتاق بازرگانی پیشاور گفت وگو کردند.
آسان سازی روند صدور ویزای تجاری برای بازرگانان ایرانی و پاکستانی و انجام تحقیقات مشترک صنایع غذایی ایران و پاکستان از مواردی بود که در این نشست از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد.
آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادرات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور 861 میلیون دلار بوده است.
این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد.
حجم تجارت دوسویه میان ایران و پاکستان در سال 1395 به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت.
انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو کشور نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.

(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶) ۰۸:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها