دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۵۳۶۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

طرح نواحی صنعتی روستایی و دو دل‌نگرانی

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نگرانی‌های ایجاد شده در مورد اثرگذاری ایجاد نواحی صنعتی روستایی بر وضعیت زیست محیطی از جمله کاهش آب و افزایش آلودگی هوا پاسخ داد.

پس از آنکه مدیریت جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ساماندهی و ساخت و ساز واحدهای تولیدی را از اولویت‌های این سازمان دانست و اعلام کرد که با توجه به شرایط کم آبی کشور، ایجاد نواحی صنعتی روستایی در راستای توسعه اشتغال و تولید در دستور کار است، نگرانی‌هایی در این رابطه ایجاد شد که مربوط به بحث ایجاد آلایندگی در مناطق روستایی و نیز اثرگذاری بر میزان آب نواحی روستاهایی است که تصمیم بر تاسیس نواحی صنعتی پیرامون آن ها شده است.
در همین رابطه فرشاد مقیمی - معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی - اظهار کرد: این تصمیم براساس الگوهای صنعتی در کشورهای توسعه یافته اتخاذ شده و قرار بر این نیست که ایجاد نواحی صنعتی روستایی موجب افزایش آلایندگی هوا و نیز کاهش میزان آب در این نقاط شود.
وی ادامه داد: به جای این‌که مردم در مراکز و نقاط تولیدی جمع شوند باید تولید در مختصاتی ایجاد شود که مردم متمرکز شدند که این اقدام موجب جلوگیری از مهاجرت می‌شود. همچنین از تجمیع عمده مراکز جمعیتی در چند نقطه خاص جلوگیری به عمل می‌آورد که همین مساله موجب کاهش هزینه‌های امنیتی کشور و نیز کاهش هزینه‌های بالای جابه‌جایی خواهد شد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با تاکید بر این‌که مناطقی دچار چالش زیست محیطی می‌شوند که الگوی زیست محیطی مربوط به آنها دچار تغییر شود، اظهار کرد: تصمیم اتخاذ شده براساس الگوهای مختلف صنعتی در کشورهای بزرگ دنیا مدنظر قرار گرفته و به طور مثال می‌توان به کشور ایتالیا اشاره کرد که در داخل روستا شاهد ایجاد صنایع هستیم و روستاهای آنها دیگر شبیه به روستاهای ما نیستند و به روستاهای صنعتی تبدیل شده‌اند که الگوهای زیست محیطی را رعایت کرده‌اند.
مقیمی با اشاره به این‌که قرار نیست صنایع ایجاد شده در روستاها صنایع وارداتی باشند، خاطر نشان کرد: نواحی صنعتی روستایی براساس پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه شکل می‌گیرند و تولیداتی خواهند داشت که کاملا بومی‌سازی شده است، بنابراین اگر منطقه‌ای آب ندارد قرار نیست صنعت آب در آن مستقر شود و در هر نقطه روستایی صنعت متناسب با وضعیت و شرایط آن روستا پدید می‌آید.
وی در مورد ایجاد آلودگی هوا توسط صنایع در نقاط روستایی، گفت: سوال بنده این است که آیا آلودگی هوا در اماکنی که تمرکز جمعیتی وجود دارد بیشتر است یا در نقاطی که جمعیت پراکنده شده است به طور حتم زمانی که جمعیت در یکجا تجمیع می‌شود، موجب افزایش آلودگی هوا خواهد شد. در مورد صنایع ایجاد شده در نواحی روستایی باید الگوهای زیست محیطی رعایت شود و پیش فرض ما در ایجاد صنایع در نواحی روستایی صنعت سبز است، صنعتی که در مورد آلودگی خاک، آب، هوا و حتی آلودگی صوتی چاره‌اندیشی کرده و مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کند.

(دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶) ۱۳:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها