چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۶ / ۲۰:۳۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۴۷۲۰
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

مشکل بازار برنج،ضعف نظام توزیع است/شاید ثبت سفارش را باز کردیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره ممنوعیت ثبت سفارش برنج خارجی و افزایش قیمت این نوع برنج در بازار داخل گفت: کشور ما در طول سال به حدود سه میلیون تن برنج نیاز دارد، که از این میزان حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن آن تولید داخل و نزدیک به ۸۰۰ هزارتن وارداتی است؛ در ۵ ماهه نخست سالجاری تقریبا به همین میزان برنج وارد کشور شده است.

مهرفرد با بیان اینکه برنج تولید داخل و وارداتی به میزان کافی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در نظام توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم که با چنین مسائلی در بازار مواجه شده ایم و در حال بررسی این موضوع هستیم ضمن اینکه ما نگفته ایم واردات برنج خارجی یا هندی ممنوع است بلکه با توجه به اینکه برنج به اندازه کافی تولید و وارد شده، ثبت سفارش واردات را موقتا متوقف کرده ایم و درحال بررسی شرایط هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ممکن است زمانی که جواب مطالعاتمان را گرفتیم دوباره ثبت سفارش را برقرار کنیم؛ احتمال هم دارد این کار را انجام ندهیم.
مهرفرد گفت: احتمال دارد مشکلی که در نظام توزیع بوده این اشکال را برطرف کنیم، البته نظام توزیع در مسئولیت اصناف و اصناف هم تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، باید با همکاری وزارت صنعت این مساله را حل کنیم.
نیازی به واردات میوه برای تنظیم بازار شب عید نداریم
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نزدیک بودن ایام عید، اضافه کرد: تولید میوه به اندازه کافی است و با توجه به اینکه در سالهای گذشته مشکلی در این زمینه نداشتیم به نظر می رسد امسال هم با مشکلی مواجه نخواهیم بود.
مهرفرد گفت: ما الان با مشکل مازاد سیب درختی و جمع آوری آن از سطح بازار مواجه هستیم، امسال تا این لحظه نیازی به واردات میوه برای شب عید نداریم اما کشاورزی بسته به اقلیم و طبیعت است و یک سرما، تگرگ و بارندگی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، باید ببینیم چه اتفاقی در طبیعت رخ می دهد.
مهرفرد درباره ممنوعیت واردات گندم گفت : واردات گندم خوراکی از سال ۹۴ به کشور ممنوع شده است، در آن سال، با ارز آزاد واردات گندم دوروم که خاص ماکارونی و پاستا است، آزاد بود؛ تقریبا اوایل سال ۹۶ واردات گندم دوروم نیز ممنوع شد.
وی با بیان اینکه بنابراین درحال حاضر واردات گندم دوروم، خوراکی و دامی ممنوع است، افزود: کسانی در سالهای ۹۱ و ۹۲؛  از کشور ارز گرفتند که گندم وارد کنند اما این کار را انجام ندادند برخی از آنها فشار می آورند که در شرایط کنونی وارد کنند ما نیز موافقت نکردیم. مهر فرد اضافه کرد: کسانی که سال ۹۲ از کشور ارز گرفتند، مهلت ثبت سفارش هم  شش ماه بوده و شش ماه نیز قابل تمدید بوده است بنابراین باید شش ماهه یا یکساله وارد می کردند، ارز گرفتند و وارد نکردند و متاسفانه امروز بسیاری از آنان مدعی هستند؛ وزارت جهاد نیز این موارد را رد می کند ، ممکن است فردی هم علیه ما در دادگاه شکایت کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این میان  ورود موقت گندم آزاد است، افزود: ما موافقیم که گندم به قیمت بین المللی وارد، در کارخانه آرد فرآوری و بعد صادر شود.
مهرفرد با بیان اینکه بنابراین ورود موقت گندم جهت صادرات آزاد و ورود قطعی گندم دوروم و خوراکی ممنوع است، اضافه کرد: شما زمانی می توانید از گمرک در این زمینه سوال کنید که کالا را ترخیص کرده باشد؛ ممکن است کسی آمده باشد در گمرک کشتی خود را تخلیه کرده باشد اما گمرک آن را ترخیص نکرده باشد. /مهر

(چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶) ۲۰:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها