چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۴۵۴۰
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

وجود ردپای مافیای برنج در ورود 180 هزار تن برنج بدون تکلیف هندی به کشور

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه دولت خرید برنج‌های خارجی را برای دستگاه‌های دولتی ممنوع کند، از وجود ردپای مافیای برنج در ورود 180 هزار تن برنج بدون تکلیف هندی به کشور خبر داد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا  اظهار کرد: هر ساله با آغاز زمان برداشت برنج و بعد از آن با حرف‌های زیادی مبنی بر ورود برنج‌های دارای کیفیت پایین خارجی هستیم.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از محصولات جانبی کشور جز خودرو که گمرک ورود خوبی داشت، با مشکلات عمده قاچاق در کشور مواجه هستیم، افزود: البته در برخی موارد ورود کالا و محصولات به کشور بسیاری از افراد قاچاق را بهانه خود قرار داده‌اند.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اعلام صحبت‌هایی در گذشته با وزیر جهاد کشاورزی و صنعت و تجارت مبنی بر قاچاق برنج وارداتی تصریح کرد: در مجموع 200 هزار تن برنج برای ورود به کشورمان در کشور هندوستان ثبت خرید و خریداری شد تا با ارز مبادله‎ای به کشور بیاید.
این مسؤول با اعلام اینکه محموله برنج پس از بارگیری در کشور هندوستان به میزان 200 هزار تن وارد دبی شده تا به ایران منتقل شود، بیان کرد: 20 هزار تن از این برنج به‌صورت قانونی از راه گمرک وارد کشور شد ولی 180 هزار تن برنج دیگر تکلیفش مشخص نشده که چه شده است. یوسفیان‌ملا با بیان دو ضربه جدی واردات کالا به‌صورت قاچاق در کشور یادآور شد: محصولات قاچاق به داخل کشور بدون هیچ هزینه گمرکی وارد شده و برای کشورمان درآمد نمی‌آورند همچنین برای تاجران بدون دادن هزینه گمرک، بالاترین سود را دارد.
وی با اشاره به اینکه قبول دارم که قیمت برنج داخلی این روزها بالا است، ادامه داد: ولی قیمت برنج در مقایسه با افزایش قیمت گندم طی چند سال اخیر افزایش چندانی نداشت، برنج یکی از محصولات غذایی است که بر سر سفره مردم کشور بوده و با سختی و دشواری بسیار زیاد حاصل می‌شود پس اگر قیمت برنج کاهش یابد کشاورزی و کشاورزان نابود می‌شوند.
رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه‌های داخلی مجلس با اشاره به ورود مناسب دولت در سال گذشته برای خرید محصولات کشاورزان گفت: برخی افراد در زمینه ورود برنج‌های قاچاق به داخل کشور مسیر اشتباه به مردم داده و از کولبر‌ها به‌عنوان افرادی یاد می‌کنند که در ورود برنج قاچاق نقش داشتند ولی کولبرها هرگز برای بهره بیشتر از برنج با وزن بسیار برای ورود به داخل مرزها استفاده نمی‌کنند زیراا محصولات زیادی با وزن کم و سود بالا برای آنها مهیاست همچنین اگر کل جمعیت یک استان جمع شوند نمی‌توانند حدود 180 هزار تنن برنج را به وسیله کولبری به داخل کشور روانه کنند.
این مسؤول افزود: در این بین پای مافیای برنج به میان می‌آید که از دولت انتظار داریم با ورود به‌هنگام دست آنها را قطع کند.
یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه 2 میلیون و 500 هزار تن مصرف سالانه برنج مردم کشورمان است که بر سر سفره خانواده‌های ایرانی می‌آید، اظهار کرد: 2 میلیون تن از این نیاز برنج مردم کشور در داخل با تولیدات داخلی که بسیار باکیفیت هستند حل می‌شود ولی در مورد 500 تن کمبود برنج کشور دولت متعهد شده تا به دفعات واردات صورت گیرد و نخستین واردات برنج سه ماه پس از آخرین برداشت برنج داخل باشد.
وی با بیان اینکه تعداد تاجران و خریداران برنج در استان‌های مختلف کشور مشخص است، بیان کرد: این روزها بیشتر محصولات برنج کشورمان در کارخانه‌های شالیکوبی انبار شده و ورود برنج قاچاق و وارداتی میدان‌داری می‌کنند.
یوسفیان‌ملا با بیان اینکه دولت باید خرید برنج خارجی از سوی دستگاه‌های دولتی را ممنوع کند، متذکر شد: باید دولت خرید برنج داخلی در دستگاه‌های دولتی را در نظر داشته باشد دستگاه‌های بزرگ دولت از برنج وارداتی استفاده نکرده و تولیدات داخل را مصرف کنند. /فارس

(چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶) ۱۴:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها