یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۴۳۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

گندم برای صادرات تولید نمی‌کنیم/ اظهار تأسف از مبادله تجاری ۵۲۰ میلیون دلاری با کل اروپا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما گندم برای صادرات تولید نمی‌کنیم و همان میزان مازاد نیز در بازار منطقه قابل جذب است و صادرات گندم به اروپا را در دستور کار نداریم.

محمود حجتی در نشست خبری مشترک با کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا که در هتل لاله تهران برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به تولید بسیار خوب گندم در دو سال اخیر در کشور چه برنامه‌ای برای صادرات گندم به اروپا دارید، گفت: ممکن است برخی محصولات در کشور به مقدار خوبی تولید شود، اما لزوماً برای صادرات نیست و ما به دنبال صادرات محصولاتی هستیم که ترجیحات نسبی برای صادرات آن داشته باشیم.

وی در مورد تولید مازاد گندم در کشور نیز گفت: ما گندم را برای صادرات تولید نمی‌کنیم و اگر یک سال خدا لطف کرده و گندم به میزان خوبی تولید شده به مفهوم آن نیست که می‌خواهیم آن را صادر کنیم که البته میزان گندم مازاد در بازار منطقه به شکل آرد قابل جذب است، مضاف بر آنکه اروپا خود به عنوان یکی از تولیدکنندگان گندم است که ما آن را به عنوان بازار صادراتی گندم نمی‌بینیم و در دستور کار هم نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به اهمیت توسعه کارهای مشترک با اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: زمانی تخم چشم‌زده ماهی را برای تولید ماهی قزل‌آلای پرورشی از فرانسه می‌آوردیم، ولی امروز همین کشور در سواحل قشم یا مزارع پرورشی ما تخم چشم‌زده را تولید می‌کند، مضاف بر آنکه سرمایه‌گذاران اروپایی زیادی به کشور آمده‌اند تا در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

حجتی اضافه کرد: به عنوان مثال یک شرکت اروپایی در منطقه بیرجند و نهبندان ما سرمایه‌گذاری کرده تا فراورده‌های آرایشی و لبنی را از شیر شتر بسازد و همچنین تولید لبنیات و پرورش شتر را هم در دستور کار دارد.

وی به استفاده از واردات دام‌های مولد و پربازده در تولید گوشت و شیر از کشورهای اروپایی هم اشاره کرد و اظهار داشت: امسال موفق شدیم دام‌های مولد را از گوشه و کنار اروپا شناسایی و گله‌های مادری را به کشور بیاوریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اظهار تأسف از پایین بودن حجم مبادلات تجاری بین ایران و کل اروپا خاطرنشان کرد: سال گذشته مجموع مبادلات ما 520 میلیون دلار بوده که با شرایطی که داشتیم بسیار ناچیز است، چرا که ما طی سال‌های تحریم یکی از بازارهای تاریخی سنتی خود را به ویژه در زمینه خشکبار به اروپا و اروپای غربی از دست داده‌ایم که امیدواریم با این رفت و آمدها افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/ب
(یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶) ۰۸:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها