دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۲۲۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
یک کشاورز خوزستانی:

نبود انگیزه برای کار کشاورزی عامل مهاجرت روستائیان به حاشیه شهر می‌شود/کشاورزان خوزستان باید به صنایع تبدیلی ورود کنند

یک کشاورز خوزستانی گفت: جوانان وقتی انگیزه‌ای برای کار کشاورزی نداشته باشند، تصمیم به مهاجرت به شهر و حاشیه شهر و روی آوردن به شغل‌های کاذب می‌کنند، که پسندیده نیست، و در بلند مدت تبعات خوبی در پی ندارد.

سید راضی جعادله اظهار کرد: نهاده های کشاورزی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، و مانند گذشته تاثیرگذاری مطلوبی روی تولیدات کشاورزی ندارند.
وی افزود: برای نمونه در گذشته از سمومی که برای مزارع استفاده می کردم تاثیر آن را می دیدم ولی اکنون اینگونه نیست، بذر هم تقریبا چنین حالتی دارد.
 این کشاورزخوزستانی تصریح کرد: با وجود اینکه قیمت نهاده‌های کشاورزی گرانتر شده ولی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، و همین موضوع باعث ضرر و زیان برای کشاورزان شده است.
جعادله با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزی از سود مطلوبی برخوردار نیست، بیان کرد: ما بجز کار کشاورزی کار دیگری نداریم، و مجبوریم این شغل را ادامه بدهیم.
وی ادامه داد:  از طرفی انتظار داریم، جوانان روستا هم به شغل کشاورزی بپردازند اما وقتی می بینند که کشاورزی دارای صرفه اقتصادی نیست، و سود زیادی ندارد، رغبتی برای ورود به کار کشاورزی ندارند.
جعادله عنوان کرد: جوانان وقتی انگیزه‌ای برای کار کشاورزی نداشته باشند، تصمیم به مهاجرت به شهر و حاشیه شهر و روی آوردن به شغل‌های کاذب می‌کنند، که پسندیده نیست، و در بلند مدت تبعات خوبی در پی ندارد.
وی در خواست کرد: کارشناسان و مروجین مراکز خدمات کشاورزی حضور بیشتری در مزارع داشته باشند، و علم و دانش خود را به کشاورزان انتقال دهند.
جعادله گفت: کشاورزان برای تولید و تداوم کشت و کار نیازمند حمایت ویژه هستند، در این خصوص باید کشاورزان از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت مورد حمایت قرار بگیرند.
وی یاد آورشد: برخی کشاورزان تمایل دارند به غیر از کشت و کار به سمت کارهای تولیدی و صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی برسند تا سود بیشتری عاید آنها شود اما در این خصوص هم مشکلاتی دارند.
جعادله در ادامه توضیح داد: برای نمونه یک کشاورز اگر بخواهد در روستای خود مجوز یک واحد مرغداری بگیرد باید به غیر از جهاد کشاورزی به چند دستگاه دولتی در شهر مراجعه و از آنها استعلامات لازم را بگیرد، و این موضوع بعضا برای کشاورزان خسته کننده می‌شود، و بسیاری از کشاورزان در میانه راه از گرفتن مجوز منصرف می‌شوند.
این کشاورز خوزستانی در پایان متذکر شد: کشاورزان خوزستان بایدحمایت و تشویق شوند تا به کارهای تولیدی و صنایع تبدیلی ورود کنند، چرا که این موضوع هم برای کشاورز هم درآمد بهتری دارد، هم باعث می شود چند نفر از جوانان و فارغ التحصیلان روستا مشغول به کار شوند. /فارس

(دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها