دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۴۲۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

3500 هکتار به باغ های فندق کشور افزوده می شود

مدیر کل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری با کشت نهال در اراضی شیب دار، سه هزار و 500 هکتار به باغ های فندق کشور افزوده می شود.

شکرالله حاجیوند افزود: در حال حاضر سطح باغ های فندق کشور 24 هزار هکتار است که از این سطح زیر کشت سالانه 23 هزار تن محصول تولید می شود.
وی اظهار کرد: در یک برنامه پنج ساله توسعه باغ های فندق در کشور به 35 هزار و 363 هکتار خواهد رسید.
حاجیوند با بیان اینکه ایران جزو هفت کشور برتر دنیا در زمینه تولید فندق است،گفت: فندق ایران از نظر کیفی بسیار مرغوب است اما از لحاظ کمی نسبت به کشورهای دیگر در سطح پایینی قرار دارد اما امیدواریم با استفاده از ارقام جدید و تکثیر آنها، تولید این محصول افزایش یابد.
مدیرکل میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در اراضی شیبدار شرایط مناسبی برای احداث باغ های فندق مهیا است،گفت: برای فندق طرح های پژوهشی زیادی انجام شده که امیدواریم این طرح ها گسترش یابد.
حاجیوند اضافه کرد: برای همه محصولات کشاورزی باید برنامه جامع محصولی تدوین کرد تا در قالب برنامه ششم به اجرا در آید.
وی خاطر نشان کرد: در بحث آفات و بیماری ها نیز برنامه های خوبی انجام شده و یکی از مباحث کلیدی ما در هر موضوعی ترویج یافته های تحقیقاتی در زمینه تولید محصول است.
حاجیوند یادآور شد: در حوزه باغبانی نبود یک تشکل قوی و منسجم در تولید محصولات باغی یکی از مشکلات مهم است که باید آنرا حل کنیم.
حاجیوند، تدوین و اجرایی کردن طرح جامع فندق کشور که تمامی مراحل زنجیره تولید را پوشش خواهد داد، توسعه صنایع فرآوری فندق، پیگیری برای فعال کردن ایستگاه تحقیقاتی ، توسعه کشت ارقام جدید این محصول،احداث نهالستان از ارقام جدید و تجاری، راه اندازی و تقویت تشکل های فندق در استان های گیلان و زنجان و حمایت از تامین انتقال آب برای توسعه این باغ ها از مهم ترین برنامه های در دست اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای باغ های فندق در کشور برشمرد. /ایرنا


(دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها