چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۴۱۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

صنایع غذایی و گردشگری زمینه های همکاری ارمنستان و خراسان رضوی

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران گفت: صنایع غذایی، گردشگری، انریهای برگشت پذیر و نیز صنعت طلا و جواهر زمینه هایی هستند که کشور متبوعم می تواند در آنها با خراسان رضوی فعالیت کند.

آرتاشس تومانیان عصر سه شنبه در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در مشهد افزود: ارمنستان یکی از پنج عضو 'اتحادیه اوراسیا' شامل روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان با بازاری 180 میلیون نفری است. در این بازار برای اعضای اتحادیه عوارض گمرکی وجود ندارد و همه کشورهای عضو یکسان هستند.
سفیر ارمنستان ادامه داد: اگر فعالان اقتصادی ایران به تنهایی یا به صورت مشترک با تجار ارمنی در ارمنستان فعالیت اقتصادی انجام دهند کالایشان می تواند بدون عوارض و تشریفات گمرکی وارد بازار آن کشور شود.
وی گفت: ارمنستان قرارداد خاصی نیز با آمریکا، کانادا، ژاپن، نروژ و سوئیس دارد که طبق آن امکان ورود کالا به آن کشورها با مالیات و عوارض نازل برایش وجود دارد. این امر نیز می تواند زمینه ای برای کار و سرمایه گذاری مشترک در ارمنستان باشد.
تومانیان همچنین گفت: هر چند روابط سیاسی سطح بالایی بین ارمنستان و ایران برقرار است اما دو کشور در تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری مشترک چیزی برای افتخار ندارند. اگر گاز و انرژی برق از مبادلات تجاری دو کشور حذف شود شاید سهم هر شهروند ایرانی از این مبادلات نیم دلار هم نباشد. این در حالی است که ایران یکی از چهار کشور همسایه ارمنستان می باشد.

* حجم مبادلات تجاری 200 میلیون دلار

سرپرست اموربین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این استان نقطه اتصال خطوط ریلی و جاده ای با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است و می تواند در زمینه صدور محصولات ارمنستان به آن کشورها اقدام کند.
فرشید منوچهری بر علاقه مندی بازرگانان خراسانی نسبت به توسعه روابط اقتصادی با فعالان بخش خصوص ارمنستان تاکید و بیان کرد: یکی از دلایل ضعف این رابطه فقدان شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از یکدیگر است.
وی افزود: وظیفه اتاقهای بازرگانی است که این اطلاعات را در اختیار اعضای خود قرار دهند. اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی آمادگی خود را جهت ارائه اطلاعات فعالان اقتصادی ارمنستان به فعالان اقتصادی خراسان رضوی اعلام می کند.
او ادامه داد: رفع موانع و مشکلات نقل و انتقال پول از طریق نظام بانکی و موانع احتمالی در بخشهای بیمه و گمرک بدون تردید در توسعه روابط اقتصادی دو کشور بسیار موثر خواهد بود.
سرپرست اموربین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 1395 افزون بر 200 میلیون دلار و در پنج ماه ابتدای امسال حدود 57 میلیون دلار بود که با توجه به توانمندیها و امکانات اقتصادی دو کشور راضی کننده به نظر نمی رسد.
وی افزود: احداث خط لوله انتقال گاز از ایران به ارمنستان، احداث دو خط انتقال برق، ساخت نیروگاه بادی توسط ایران در ارمنستان، افزایش مبادلات مرزی، لغو روادید بین دو کشور، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور و دهها سند و تفاهمنامه همکاریهای اقتصادی در بخشهای مختلف وجود دارد که چشم انداز خوبی برای روابط اقتصادی دو کشور ترسیم می کند.
جمهوری ارمنستان با حدود سه میلیون نفر جمعیت در مساحت حدود 30 هزار کیلومترمربع واقع در شمال غرب ایران 35 کیلومتر نوار مرزی با استان آذربایجان غربی دارد. / ایرنا
(چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها