پدرام سلطانی در آستانه روز ملی صادرات (۲۹ مهر ماه) به تشریح وضعیت صادرات و مهمترین موانع توسعه آن پرداخت و اظهارکرد: آمارها حاکی از این است که صادرات ما در شش ماه اول امسال از نظر وزنی سه درصد و از نظر ارزشی چهار درصد افت داشته است.
وی با بیان اینکه روند توسعه و رشد صادرات مدتی است که متوقف شده است، ادامه داد: اصولا دولت سیاستی برای توسعه صادرات ندارد. یک سلسله تصمیمات و اقدامات موردی، مقطعی و واکنشی در مورد صادرات انجام گرفته است. این اقدامات با هم همگونی ندارد و بعضا بر اساس یک نقشه راه نیست و میتواند تقدم و تاخرهای آن رعایت نشود. هم افزایی ندارد و به همین جهت اثر اقداماتی که انجام میشود خیلی محدود است و بعدا آن اثر هم محو میشود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر از حق نگذریم و نخواهیم صرفا دولت را مقصر قلمداد کنیم باید به سایر اجزا خارج از عهده و اختیار دولت که چنین شرایطی را به وجود آورده اشاره شود. یک مورد این است که چون ما ترکیب کالاهای صادراتیمان عموما کالاهای خام، مواد اولیه و مواد با ارزش افزوده پایین است و ارزش جهانی این کالاها در طول شش ماهه گذشته کاهش پیدا کرده است اثر خودش را روی ارزش صادرات مان گذاشته است.
سلطانی تصریح کرد: عامل دیگر عدم فراهم شدن امکانات ورود سرمایهگذاری مستقیم خارجی به کشور است که از آن محل تقویت بخش تولید و خدمات کالای خودمان را برای صادرات نتوانستیم انجام دهیم. موضوع دیگری که فرا دولتی است فضای پر تنش و پر التهاب سیاسی کشور است. ما در شش ماهه اول امسال انتخابات را داشتیم، معمولا در ایام انتخابات این نگرانیها در فضای اقتصادی بالا میرود و کارها را کند میکند و تصمیمگیریها همه به آینده موکول میشود.
وی ادامه داد: هم گفتمان داخلی و هم گفتمان ما با سایر کشورهای رقیب یا کشورهایی که با ما مشکلاتی در عرصه سیاست بین الملل دارند با ادبیات تندی بر قرار است و طبیعتا این موضوع هم سرمایهگذاران خارجی را نگران میکند و هم سرمایهگذاران داخلی را. گواه من برای این ادعا این است که از سال ۱۳۹۱ به این طرف به استناد آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ تشکیل سرمایه ثابت ما عموما منفی و بعضا در حد دو رقمی منفی بوده که معنایش این است که سرمایهگذاری خارجی و داخلی حتی تکاپوی این را نداده است که استهلاک سرمایهگذاریهای گذشته را بپوشاند؛ این تصویر کلی صادرات ماست./ ایسنا
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبتهایش با انتقاد از ساز و کارهای موجود برای انتخاب صادرکنندگان نمونه گفت: ما هر رقابتی را برای رسیدن به هدف باید طراحی کنیم. اگر هدف ما از اعلام شاخصهای صادرکننده نمونه این است که در همه حوزهها صادرکننده باشیم و همه شرکتها با هر اندازهای به یک میزان تشویق شوند؛ از نظر من این اقدام خطاست.
وی افزود: از نظر اندازه بنگاهها به بنگاههای کوچک و متوسط و بنگاههای بزرگ تقسیم میشوند. تفاوتی که این بنگاهها با هم دارند این است که بنگاههای بزرگ اصولا به واسطه حجم بالای تولیدشان از ابتدا با هدف و با نگاه فراتر از مرزها رفتن ایجاد میشوند؛ بنابراین صادرات برای آنها یک ماموریت و یک اقدام عادی است.
سلطانی ادامه داد: ولی برای بنگاههای کوچک و متوسط به واسطه ویژگیهایی که دارند و قدرت نفوذشان در بازارهای جهانی پایین است، صادرات یک هنر است؛ بنابراین من هیچ اعتقادی ندارم که بنگاههای بزرگ در کشور ما که عموما بنگاههای دولتی و بخش عمومی غیر دولتی هستند بیایند و در رقابت صادرات در کنار بنگاههای کوچک و متوسط سنجش شوند و به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شوند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: بنگاههای بزرگ وظیفهشان را انجام میدهند و به همین جهت وقتی به ترکیب صادرکننده نمونه نگاه میکنیم عده زیادی از آنها شرکتهای دولتی و عمومی غیردولتی هستند و آنها جای بنگاههای کوچک و متوسط را گرفتند و فرصت اینکه هنر صادرات آنها بروز و ظهور پیدا کند را گرفتهاند.