یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۳۴۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان:

کشاورزان نسبت به عملیات خاک‌ورزی اقدام کنند/ مصرف بهینه کودهای شیمیایی قبل از کاشت رعایت شود

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: کشاورزانی که تاکنون اقدام به شخم نکردند نسبت به عملیات خاک‌ورزی اقدام کنند.

علی موسی‌خانی اظهارکرد: کشاورزانی که تاکنون اقدام به شخم نکردند نسبت به عملیات خاک‌ورزی اقدام کنند.
وی درخصوص کشت کلزا تصریح کرد: کشاورزانی که تاکنون اقدام به کشت کلزا نکردند عملیات خاک‌ورزی را انجام دهند و می‌توانند با گاوآهن قلمی این کار را انجام دهند و برای خاک‌ورزی از گاوآهن برگردان‌دار استفاده نکنند.
رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان ابراز کرد: کشاورزانی که خاک‌ورزی را همراه با بارندگی‌های قبلی انجام دادند می‌توانند بعد از اتمام بارندگی سریعا به کشت کلزا اقدام کنند.
موسی‌خانی خاطرنشان کرد: بهترین زمان تاریخ کاشت کلزا از 15 مهرماه لغایت 10 آبان‌ماه است و با هر روز تاخیر از تاریخی که گفته شد کشت کلزا صورت گیرد قطعا بین 30 لغایت 50 کیلوگرم در روز کاهش عملکرد سویا را خواهیم داشت.
وی درخصوص کشت کلزا اذعان کرد: برای اینکه عملکرد بالای محصول کلزا را داشته باشیم کشاورزان باید نسبت به کشت کلزا سریعا اقدام کنند.
رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان در راستای آماده‌سازی زمین برای کشت کلزا گفت: توصیه می‌کنیم که کشاورزان در اراضی کلزا از علف‌کش پیش‌رویشی استفاده کنند و از علف‌کش ترفلان به میزان پنج الی هفت سانتی‌متر با خاک مخلوط کنند.
موسی‌خانی با بیان اینکه بذر به اندازه در سطح استان گلستان مهیا شده است، یادآور شد: کشاورزان برای دریافت بذر می‌توانند به مراکز توزیع بذر مراجعه کنند و برای این کار باید معرفی‌نامه از جهاد کشاورزی را به همراه خود داشته باشند.
وی یادآور شد: به کشاورزان توصیه می‌کنم که بذر به میزان چهار کیلوگرم در هکتار در اراضی استفاده کنند تا از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.
رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: بذور کلزا به صورت یارانه‎دار است و کشاورزان میزان بذر مناسب را در اراضی رعایت کنند تا یک تراکم مناسبی را در سطح زمین شاهد باشیم.
موسی‌خانی بیان کرد: درصورتی که کشاورزان بذور بیشتر از چهار کیلوگرم در هکتار در اراضی خود استفاده کنند شاهد بروز انواع بیماری و خوابیدگی در مزارع خواهیم بود.
وی تصریح کرد: کشاورزان از دستگاه ریزدانه‌کار استفاده کنند و مصرف بهینه کودهای شیمیایی قبل از کاشت الزامی است و کشاورزان باید مصرف کود در مزارع خود را رعایت کنند. /فارس

(یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶) ۱۲:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها