دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۳۲۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نظارت وزارت بهداشت بر سلامت غذاهای نذری/ سالانه ۵۰۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات بستری می‌شوند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر بر اثر مصرف سیگار در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

cایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که  صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه دخانیات شایع ترین عامل مرگ در افراد است، گفت: متاسفانه  سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر استعمال دخانیات فوت می کنند.

وی بیان کرد: سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر بر اثر مصرف سیگار در بیمارستان ها  بستری می شوند؛  بیماری های قلبی و عروقی به دلیل استعمال سیگار افزایش می یابد.

حریرچی ادامه داد: یک وعده کشیدن قلیان معادل ۱۰۰ نخ سیگار است و از میان ۸۰ میلیون نفر حدود ۸ میلیون سیگار مصرف می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مصرف دخانیات شایع ترین عامل مرگ و میر در بین مردم دنیا بوده و سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان ایرانیان صرف دود کردن سیگار می کنند.

وی ادامه داد: قیمت سیگار وارداتی در کشورمان یک پنجم فروش آن در کشور تولید کننده است؛ متاسفانه باید بگویم که جرایم موجود در ایران بازدارنده نیست و درآمد ناشی از مصرف سیگار مبلغی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است.

حریرچی با بیان اینکه  مصرف کنندگان سیگار۲ الی چهار برابر بیشتر به سکته مغزى دچار مى شوند، گفت: همچنین این افراد ٢٣ برابر بیشتر به سرطان ریه مبتلا مى شوند؛ ۹۰ درصد سرطان ریه مربوط به سیگار است.

هر ۱۰ درصد افزایش مالیات، پنج درصد مصرف سیگار را کاهش می دهد

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزن نوزادان مادران سیگاری۱۰ درصد کمتر از حالت طبیعی است، اظهار کرد: هر وعده مصرف قلیان معادل۱۰۰-۲۰۰ تا سیگار است، مصرف کننده ثانوی قلیان معادل ۶-هشت نخ سیگار مواد مضر به بدن وارد مى کند؛ هشت میلیون نفر در کشور مصرف کننده مواد دخانى هستند.۱۳-۱۴ میلیون مصرف کننده سیگار و قلیان در کشور داریم.

وی افزود: یک نفر از هر چهار مرد و در زنان از هر ۲۵ نفر یکی مصرف کننده دخانیات است اما روبه افزایش است؛ دخانیات در پنج سال گذشته از ۱۴.۰۹ به ۱۴.۱۳ رسیده است؛ مصرف روزانه سیگار از ۱۰.۹ نخ در سال ٩٠ به ۱۰.۱ در سال جارى کاهش پیدا کرده است، یعنى ٥٠٠هزار نفر کمتر سیگار مى کشند.

حریرچی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات در روستا ۱۵.۴۴ و در شهر ۱۳.۶۲ است، گفت: تعهد دادیم مصرف سیگار را تا ۱۴۰۴، ۳۰ درصد کاهش دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در سنین ۱۳-۱۵ افزایش مختصر مصرف سیگار داریم. نوجوانان ۳.۴ درصد سیگار مصرف می کنند که طى پنج سال گذشته سه درصد بوده است ، مصرف دخانیات در دختران از ۰.۹ به ۲.۱ درصد رسیده است؛  مصرف تفننی سایر موارد همچون قلیان و پیپ در دختران ۶.۶ درصد و در پسران ۱۱.۱ درصد است.

سالانه 40 میلیارد نخ سیگار معادل یک درصد درآمد ملی دود می شود

وی تصریح کرد: سالانه ۴۰ میلیارد نخ سیگار یعنى حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان که معادل یک درصد درآمد ملى است دود می شود؛ سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه بهداشتی درمانی و عمر از دست رفته سیگارى هاست.

حریرچی افزود: هر ۱۰ درصد افزایش مالیات، پنج درصد مصرف سیگار را کاهش می دهد؛ قیمت سیگار در ایران ۲۰ درصد قیمت سیگار در کشورهای توسعه یافته و تولیدکننده است؛ در ایران قیمت سیگار از ۱۸۱ کشور دنیا ارزان تر است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: مالیات بر سیگار ۷۰ درصد قیمت را دربرمی‌گیرد؛ ما هیچ چاره‌ای جز افزایش مالیات بر قیمت خرده فروشی نداریم؛ امیدواریم منابع جدیدی برای بخش بهداشت و درمان با گرفتن مالیات از سیگار ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در ۳۰ دانشگاه ۱۸ استان همچون اصفهان، خراسان شمالی، زنجان، همدان و چهارمحال مصرف قلیان را کم کردیم؛ در تهران جاهایی هستند که هفت بار پلمپ شده اما به علت پایین بودن جریمه مجدد شروع به کار کرده است.

سازمان های بیمه گر در پرداخت هزینه‌ها عقب مانده‌اند

حریرچى در ادامه در خصوص کاهش تعرفه‌ها، گفت: ترجمه کتاب در حال انجام است، حضور فاضل در نظام پزشکی و نوبخت در مجلس و برادر  نوبخت در سازمان برنامه و بودجه فرصت طلایی در اختیار ما قرار داده است؛ کتاب تعرفه‌ها می‌تواند به طور کامل اجرا شود اما سازمان‌های بیمه گر در پرداخت هزینه‌ها عقب مانده‌اند.

وی ادامه داد:  وزارت بهداشت یکی از اعضای دبیرخانه و یکی از اعضای شورای عالی بیمه است. امسال ۲ سری تغییر در کتاب ارزش‌گذاری نسبی در شورای عالی صورت گرفته و در دولت تصویب شده که وزارت بهداشت‌ در این موضوع فقط حق دادن یک رای دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تصویب تعرفه‌ها مراحل قانونی را گذرانده و تاجایی که مراحل قانونی است بیمارستان‌ها و سازمان‌ها مطابق آن باید کار کنند و هیچ کس اجازه تغییر ندارد.

حریرچی ادامه داد: استقبال می‌کنیم که سازمان نظام پزشکی اجماع را در جامعه پزشکی ایجاد کند چون مجموعه کتاب باید مورد رضایت همه جامعه پزشکی باشد.

لزوم ورود حوزه علمیه به بحث طب سنتی

سخنگوى وزارت بهداشت با اشاره به صحبت وزیر بهداشت مبنی بر لزوم ورود حوزه علمیه به بحث طب سنتی، گفت: برای اجرای بند 12 سیاست‌های کلی سلامت باید از همه حوزه‌ها کمک گرفته شود البته افراد باید در این حوزه متخصص باشند.

حریرچی تصریح کرد: برخی از دوستان هم نباید کمک کنند، زیرا کمک آن‌ها نه نفعی برای مردم دارد نه برای خودشان؛ متاسفانه به دلیل اطمینانی که برخی گروه‌ها به دلیل نفع مادی یا شخصی به بیمار می‌دهند، بیمار از درمان اصلی محروم می‌شود؛  برخی از این درمان‌ها عوارضی دارد و هر شخصی که درمان می‌کند باید به کنترل عوارض هم مسلط باشد.

جزئیات بومی‌سازی کتاب ارزش‌گذاری نسبی


وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بومی‌سازی کتاب ارزش‌گذاری نسبی، گفت:  بومی‌سازی این کتاب سابقه ۲۰ ساله دارد؛ برخی معتقدند کتاب نباید هیچ تغییری داشته باشد، به هر حال باید منتظر ماند تا کتاب ترجمه شود و با گروه‌های مختلف پزشکی در جریان گذاشت تا مزایا و معایب آن مشخص شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص نظارت بر مطب‌های طب سنتی گفت: مراکزی که مجاز به ارائه خدمت هستند، پروانه دارند و نظارت بر این مراکز انجام می‌شود. از طرفی مراکزی وجود دارد که ادعای طب سنتی می‌کنند. با این مراکز از طریق نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر برخورد می‌شود. این‌که ادعا کنیم می‌شود بر تمام این مراکز نظارت کرد، صحیح نیست.

وضعیت طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم

 حریرچی با اشاره به وضعیت طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم، گفت: با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات، اولویت اصلی حفظ و نهادینه‌سازی دستاوردهای فعلی طرح تحول سلامت است؛ اولویت‌های بعدی ارتقای ارائه خدمات است، البته از لحاظ کمی دستاوردها گسترش پیدا می‌کند؛ برای اقدام جدید پر هزینه محدودیت اجرا داریم.

وی بیان کرد: حدود یک هزار مرکز مجوز اولیه مراقبت در منزل دریافت کرده‌اند.

چگونگی نظارت وزارت بهداشت بر هیئت‌های مذهبى در ماه محرم

سخنگوى وزارت بهداشت درباره نظارت بر هیئت‌های مذهبى در ماه محرم گفت: دستورالعمل‌های لازم به هیئت‌های مذهبی ارسال شده و چون غذاهای گرم را به صورت خودجوش عرضه می‌کنند باید بسیاری از اصول را رعایت کنند،  ارزیابی ما رعایت قابل قبول موارد بهداشتی است، اما مطلوب نیست.
(دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها