یکشنبه / ۲ مهر ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۳۲۰۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
یادداشت از مهدی احمدی لفورکی

اتحادیه‌ها چشم‌انتظار دیدار وزیر

از دید بسیاری از فعالان صنفی کم‌توجهی به اتحادیه‌ها و اصناف در برنامه ششم توسعه نیز وجود دارد و درتدوین این برنامه آن‌گونه که شایسته اصناف است، به آن‌ها توجه نشده؛ بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت که اغلب اصناف و اتحادیه‌ها نسبت به برنامه ششم رضایت ندارند، چرا که در این برنامه برای حمایت از بنگاه‌های کوچک تولیدی که نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارند، تدبیر لازم اندیشیده نشده است

از دید بسیاری از فعالان صنفی کم‌توجهی به اتحادیه‌ها و اصناف در برنامه ششم توسعه نیز وجود دارد و درتدوین این برنامه آن‌گونه که شایسته اصناف است، به آن‌ها توجه نشده؛ بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت که اغلب اصناف و اتحادیه‌ها نسبت به برنامه ششم رضایت ندارند، چرا که در این برنامه برای حمایت از بنگاه‌های کوچک تولیدی که نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارند، تدبیر لازم اندیشیده نشده است؛ البته این درشرایطی است که در برنامه پنجم توسعه نیز این بخش مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود. اصناف و اتحادیه‌ها همواره یکی از مهم‌ترین تشکل‌ها در ایجاد اشتغال در کشور محسوب می‌شوند؛ اما برای این بخش در برنامه ششم توسعه بودجه‌ای که شایسته آن‌هاست در نظر گرفته نشده. باید گفت اصناف و اتحادیه‌ها در ایجاد اشتغال پایدار برای کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند، چرا که آن‌ها یک تشکل مدنی چند میلیونی هستند که هیچ‌گاه باری برای دولت‌ها ایجاد نکرده‌اند؛ اما هیچ‌گاه ظرفیت آن‌ها آن‌گونه که باید دیده نشده است. همچنین یکی از گله‌های فعلی اتحادیه‌ها از مسئولان عدم دخالت‌دادن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور است. آن‌ها معتقدند ظرفیت‌های بسیاری برای پیشرفت و توسعه کشور دارند، ولی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. اتحادیه‌ها و فعالان صنفی بخش کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و می‌گویند در وزارت جهاد کشاورزی بر روی آن‌ها بسته است و مسئولان این وزارتخانه وقتی را برای شنیدن نظرات به آن‌ها اختصاص نمی‌دهند.
در همین راستا علی صابری، دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ، می‌گوید: آقای حجتی، از آن‌جایی که برای برخی از مدیران و معاونان شما به‌دلیل کثرت کارهای محوله مقدور نیست وقتی را به تشکل‌ها یا فعالان برای بیان نظرات و طرح مشکلات بدهند، شما این فرصت را برای فعالان بخش کشاورزی به‌ویژه بخش دام و طیور به‌صورت جمعی یا انفرادی فراهم کنید تا چنانچه حرفی دارند که می‌تواند راه‌گشای برخی مشکلات باشد، با شما مطرح کنند. مطمئن باشید راه‌حل‌های ما با درک وضعیت موجود دولت محترم و در راستای سیاست‌های اقتصاد بازار موجب گره‌گشایی از مشکلات تولیدکنندگان و حذف رانت‌ها و عدم وارد شدن فشار به دولت خواهد شد‌.
ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، هم با انتقاد از محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، به علت عدم برقراری ارتباط با تشکل‌ها اظهار کرد: طی این مدت تلاش‌هایمان به عنوان یکی از معتبرترین تشکل‌های کشور برای برقراری ارتباط مستقیم با حجتی بی‌فایده بود و وی وقتی را به ما برای شنیدن پیشنهادات و انتقادات و راهکارهایمان نداد. با نامه‌پراکنی کاری از پیش نمی‌رود و خیلی از مشکلات و موانع را باید طی دیدار با متولیان تشکل‌ها و اتحادیه‌ها حل کرد. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره جایگاه اتحادیه‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور گفت: اتحادیه مرکزی مرغ میهن از اتحادیه‌های خوب و معتبر است و به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی اختیارات زیادی را به این اتحادیه داده‌ است.

 به جرأت می‌شود گفت اتحادیه مرکزی مرغ میهن در 90 درصد از تصمیمات دخیل است. وی افزود: اما یکی از مهم‌ترین اختیاراتی که ما خواهان آنیم، اجازه صدور پروانه برای واحدهای مرغداری است که هم‌اکنون در دست نظام مهندسی است که کاملاً با صنعت بیگانه است.‌  

حسن آقازاده، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه ماهیان گرم‌آبی کشور، نیز با انتقاد از این‌که تاکنون هیچ‌یک از مسئولان برای تصمیم‌گیری‌های کلان خود از پیشنهادها و راهکارهای این اتحادیه استفاده نکرده‌اند، تأکید کرد: با ادامه این روند امید چندانی به بهبود شرایط نمی‌توان داشت و همچنان شاهد تصمیمات نادرست در مدیریت این صنعت خواهیم بود؛ تصمیماتی همچون خرید تضمینی میگو در سال 86ـ 87 که به انبار این محصول و فروش آن به یک‌دهم قیمت منجر شد، از این قبیل است. از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم در تصمیم‌گیری‌های کلان وزارتخانه از نظرات مسئولان اتحادیه‌های مختلف بخش کشاورزی استفاده و آن‌ها را نیز در سیاست‌گذاری‌ها دخیل کند. 

منصور انصاری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نشریات تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی، هم اظهار داشت: در یک وزارتخانه پاسخگو و مشارکتی، حداقل درباره انجمن صنفی مجلات تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی، اگر وزیری بخواهد به‌واقع و به دور از تملق‌ها و تعریف و تمجیدهای متداول اداری، بداند در اطرافش چه می‌گذرد، می‌بایست طالب ملاقات باشد. درباره مجلات تخصصی بخش کشاورزی و صنایع غذایی باید گفت وزیر، برعکس دوره اصلاحات، اعتقادی به ترویج نظری و جایگاه مطبوعات تخصصی ندارد و تمایل شدید وی به عمل‌گرایی به این بی‌توجهی دامن می‌زند. در هیچ دوره‌ای از دوره‌های پیشین بعد از انقلاب به اندازه چهار سال دولت یازدهم مجلات تخصصی برای حمایت از دولت و کشاورزی کشور در تمامی زیربخش‌ها تا این اندازه مطلب، مقاله و گزارش ننوشته‌اند، ولی این دولت، یکی از دشوارترین دوران فعالیت مطبوعاتی برای مجلات بخش به شمار می‌رود؛ کار بیش‌تر و حمایت ناچیز. به همین دلیل بسیاری از مجلات تصمیم گرفته‌اند راه دیگری در پیش گیرند. از مسئولان وزارت جهاد می‌خواهم به نظرات مسئولان اصناف، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها توجه کنند و از آن‌ها در حل مشکلات بخش کشاورزی مدد بجویند.

احمدرضا بخشی، عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران و عضو کمیسیون چای این اتحادیه، نیز در گفت‌وگو با «سبزینه»‌ گفت: با توجه این‌که اتحادیه‌ها نقش بازوی اجرایی وزارتخانه‌ها را دارند، اما متأسفانه تا امروز نقش آن‌ها در رشد و اعتلای کشور دیده نشده که امیداورم در دولت دوازدهم به این مهم توجه شود. اگر می‌خواهیم برنامه‌ریزی عمل‌گرا داشته باشیم، باید به نظر اتحادیه‌ها توجه شود. اتحادیه‌ها مشاور بی‌جیره و مواجبی هستند که با نیت خالص می‌توانند به پیشبرد اهداف کشور کمک کنند. از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم حداقل ماهی دو ساعت را به برگزاری جلسه با روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی اختصاص دهد و از نظرات آن‌ها در راستای تنظیم بازار و موارد دیگر استفاده کند.
محسن نقاشی، مدیرعامل و دبیر اجرایی فدراسیون صنایع غذایی کشاورزی، هم اظهار داشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در تاریخ 26/11/95 بخشنامه‌ای داد و ادارات دولتی را ملزم کرد طبق قانون بهینه تولید جهت اجرای صحیح بخشنامه‌ها از تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند که این مهم انجام نشده. می‌خواهیم یک شورای اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی در صنایع غذایی و کشاورزی کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و نماینده تام‌الاختیار ادارات کار، بیمه، دارایی و معاونت غذا و دارو، سازمان استاندارد و سایر مسئولان ایجاد شود و جهت رفع موانع تولید ماهی یک‌بار جلسه تشکیل دهند تا مسیر توسعه کشور هموارتر شود. از وزیر جهاد کشاورزی هم می‌خواهم به طور جداگانه وقتی را برای روسای اتحادیه‌ها، اصناف، انجمن‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی اختصاص دهد و از نظرات کارشناسی آن‌ها برای بخش‌های مختلف استفاده کند. 
(یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶) ۰۸:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها