چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۷
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۷۲۸۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

طلای سرخ ایران بر مدار افزایش تولید

نایب رییس شورای ملی و رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت، رشد راندمان تولید در واحد سطح و مناسب بودن وضعیت جوی پیش بینی می‌شود امسال میزان برداشت محصول بیشتر شود.

غلامرضا میری با بیان اینکه برداشت زعفران از دهم مهرماه سال جاری در کشور آغاز می‌شود، افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در ایران ۱۲۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه زعفران از قدرت ارزآوری و ارزش افزوده بالایی برخوردار است، اظهارداشت: جهاد کشاورزی به دنبال افزایش راندمان تولید این محصول راهبردی از ۳. ۵ به ۵ کیلو در واحد سطح است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: زعفران به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی کشور نقش مهمی در درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی دارد.
وی همچنین با اعلام اینکه زعفران از محصولات مهم کشاورزی ارز آور ایران است، افزود: طلای سرخ از ارزش اقتصادی بالا و ویژگی‌های خاص دارویی، ادویه‌ای و ... برخوردار است بنابراین می‌طلبد مسئولان به این محصول اقتصادی نگاه ویژه تری داشته باشند.
میری در بخش دیگری از سخنان خود ثبات بازار و قیمت مناسب را از جمله عوامل اصلی توسعه صادرات و بازار زعفران برشمرد و اظهارداشت: افزایش بی رویه قیمت‌ها موجب کاهش صادرات و در عین حال افت مصرف داخلی می‌شود.
وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اذعان داشت: زعفران علاوه بر مصرف سنتی در صنایع غذایی، دارویی، رنگسازی، بهداشتی، آرایشی و ... کاربرد فراوانی دارد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران یادآورشد: تولید و تجارت جهانی زعفران همیشه در اختیار ایرانی‌ها بوده و در حال حاضر هم استان‌های خراسان رضوی و جنوبی بیشترین و مرغوب‌ترین زعفران جهان را تولید می‌کنند؛ بنابراین گزارش سالانه معمولا حدود ۳۰۰ تن زعفران تولید می‌شود، اما در مجموع تقاضایی بیش از ۲۳۰ تن برای آن ثبت نمی‌شود.
صادرات و تجارت خارجی یکی از مسائل مهم اقتصادی در تمام کشور‌ها است و هر کشوری فارغ از موانع و محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه ای، برای حداکثر کردن سود تجاری خود به دنبال شناخت مزیت نسبی خود در تولید و صادرات آن کالا‌ها و خدمات است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ هر چندکه ثروت نفتی ما، باعث کم توجهی به امر صادرات غیرنفتی شده است. در این میان، محصولات کشاورزی از جمله زعفران در ایران از مزیت نسبی در تولید و صادرات برخوردار هستند. با وجود برخورداری از این مزیت بازار تولید و صادرات زعفران در سال‌های اخیر با نوسان روبرو بوده است.
کشت زعفران در گذشته تن‌ها در خراسان متمرکز بود، اما امروزه شاهد سرایت کشت زعفران به سایر نقاط ایران هستیم.
پارسال حدود ۳۰۰ تن تولید زعفران داشتیم و آمار گمرک در سال گذشته حکایت از صادرات ۱۷۳ تن از این محصول دارد. در مجموع با احتساب سایر مسیرهای صادراتی به عدد ۲۰۰ تن در سال می‌رسیم. برآورد از مصرف داخلی نیز ۴۰ - ۳۰ تن است.
(چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶) ۱۱:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها