سه شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۸
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۷۲۷۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

مالزی به تداوم توسعه بازارجهانی پالم از دفاتر منطقه ای از جمله دفتر ایران ادامه می دهد

وزیر کالا و صنایع کشاورزی مالزی با تاکید بر تلاش برای غلبه بر چالش های بازار جهانی روغم پالم، اعلام کرد این کشور به تداوم توسعه بازار جهانی این روغن از طریق معفی محصولات جدید روغن پالم به وسیله دفاتر منطقه ای در ایران، آمریکا، بلژیک، مصر، پاکستان، هند و چین ادامه می دهد.

'ماه سئو کئونگ' وزیر کالا وصنایع کشاورزی مالزی عصر روز گذشته گفت: مالزی با تاکید بر تعهد خود نسبت به اجرای سه رکن (پی-3) در صنعت روغن پالم پایدار که شامل مردم، کشاورزی و سود است، به دنبال غلبه بر چالش های بازار جهانی از جمله مقابله با قطعنامه اتحادیه اروپا در مورد روغن پالم و جنگل زدایی است.
براساس گزارش خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، وی گفت: مالزی به تداوم توسعه بازار جهانی روغن پالم خود از طریق معرفی محصولات جدید روغن پالم به وسیله دفاتر منطقه ای شورای روغن پالم این کشور در آمریکا، بلژیک، مصر، پاکستان، هند، ایران و چین ادامه می دهد.
به گفته این وزیر مالزیایی، روغن پالم و محصولات جانبی آن در سال 2016 میلادی 67 میلیارد و 580 میلیون رینگیت ( بیش از 16 میلیارد دلار) به صادرات مالزی کمک کرد و همچنین منجر به ایجاد دو میلیون فرصت شغلی در همه بخش های این صنعت شامل 650 سهامدار کوچک شد.
این مقام ارشد مالزی تصریح کرد که دولت این کشور گواهی روغن پالم پایدار مالزی را برای همه زنجیره های تولید این محصول اجباری کرده و وعده داده است تا پایان سال 2019 میلادی عرضه 100 درصدی روغن پالم مالزی بر اساس گواهی های صادر شده باشد.
وی افزود که دولت مالزی برای کسب اطمینان از اجرای موفقیت آمیز این طرح، شورای گواهی روغن پالم مالزی را ایجاد کرده است.
درسخنان ، 'ماه سئو کئونگ' که توسط 'ناصرون منصور' معاون وی در نشستی در 'پوتراجایا' پایتخت ستادی مالزی قرائت می شد، گفته شد که علاوه بر قطعنامه اتحادیه اروپا، روغن پالم همچنین با برچسب های تبعیض آمیزی همچون 'روغن پالم ممنوع' در فرانسه و بلژیک مواجه است و این سیاست در کشورهای دیگر از جمله ایتالیا و ترکیه در حال گسترش است.
وی با اشاره به نتایج مثبت برخی تحقیقات حوزه روغن پالم، گفت که مالزی با قدرت معتقد است نکته کلیدی برای حفظ این صنعت، غلبه بر چالش ها و موانع از طریق داده های معتبر به دست آمده از تحقیقات علمی است.
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی نیز چندی پیش با هشدار به برخی تحریم های اعمال شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال روغن پالم این کشور، اعلام کرد که مالزی از این کشورها انتقام می گیرد.
قطعنامه 15 فروردین پارلمان اروپا که واردات هر نوع روغن پالم به بازارهای این اتحادیه را پس از سال 2020 بدون دریافت استانداردهای این اتحادیه ممنوع کرد با واکنش تند دولت و تاجران مالزی و اندونزی به عنوان نخستین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول درجهان روبه رو شده است.
پالم محصول استراتژیک مالزی است که زندگی حدود 10 درصد از مردم این کشور به طور کامل به آن وابسته است و جایگاه آن به مرحله ای رسیده که ایجاد هرگونه چالش در مسیر توسعه تجارت این محصول به مساله امنیت ملی گره می خورد.
مالزی در حال حاضر پنج میلیون و 400 هزار هکتار مزارع پالم دارد و سالانه حدود 20 میلیون تن روغن پالم تولید می کند و 250 هزار کشاورز در این کشور 30 میلیون نفری در این تولید نقش ایفا می کنند.
زندگی حدود دو میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت 30 میلیون نفری این کشور نیز از نظر اقتصادی به روغن پالم وابسته است، از این رو شرایط ثبات بازار پالم برای این جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است./ ایرنا
(سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها