یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۲۵۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

حمایت شعاری از گندمکاران دردی دوا نمی‌کند/هرسال دریغ از پارسال

حدود چهل روز پیش برخی کشاورزان گندم خود را تحویل دادند، اما هنوز یک ریال هم دریافت نکرده اند که این امر مشکلاتی برای آنها رقم زده است.

چهل روزی است که برخی کشاورزان گندم خود را تحویل دادند، اما هنوز یک ریال هم دریافت نکرده اند که این امر مشکلاتی برای آنها رقم زده است.

البته ناگفته نماند که تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران یک سریال پایان نیافتنی است که با قانون خرید تضمینی هیچ سنخیتی ندارد.

با وجود آنکه خرید تضمینی گندم با نابسامانی های متعددی روبروست،مسئولین امر بر این باروند که عرضه گندم در بورس کالا به عنوان یک بازار جدید و شفاف می تواند درصدد رفع مشکلات برآید.

 مسعود اسدی رئیس تشکل های بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،با انتقاد شدید از عملکرد دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران اظهار داشت: در حال حاضر که کشور تحت تاثیر فشار ابرقدرت هاست، ایجاد امنیت غذایی در تولید و خودکفایی گندم امری بسیار حائز اهمیت است چرا که این امر امنیت ملی کشور را در بر دارد.

به گفته وی تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان گندم ایجاد کرده است.

اسدی با اشاره به گلایه مندی گندمکاران مبنی بر عدم دریافت مطالباتشان طی 40 روز اخیر افزود: سازمان برنامه و بودجه برخلاف سیاست های نظام، منابع مورد نیاز بهای خرید گندم را در اختیار بانک عامل قرار نداد که این امر انتقاد شدید گندمکاران را به همراه داشته است.

رئیس تشکل های بخش کشاورزی ادامه داد: گرچه از ابتدای فصل،  وزارت بازرگانی و غله در خرید تضمینی گندم کار خود را به درستی انجام داد، اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تامین منابع کوتاهی می نماید.

وی با اشاره به تاثیر عرضه گندم دربورس کالا بررفع مشکلات گندمکاران افزود:به عنوان جامعه کشاورزی با ورود گندم به بورس کالا مخالف هستم چرا که گندم یک محصول استراتژیک بسیار با اهمیت به شمار می رود.

به گفته اسدی عرضه گندم در بورس کالا تاثیر بسزایی در کاهش میزان تولید گندم خواهد داشت که این امر به صلاح کشور نیست.

وی نقصان در تولید گندم را یکی از ابزارهای تحت فشار دشمن اعلام کرد و گفت: بنابراین انتظار می رود که سیاست خرید تضمینی گندم همچون گذشته ادامه یابد چرا که تجربه خوشایندی ازمحصولات عرضه شده در بورس کالا نداریم.

بحران تاخیر در پرداخت مطالبات در سایه نبود توجه دولت

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توامند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،گفت: تا کنون 50 درصد بهای گندم های تحویلی 15 خرداد تا 17 تیرماه پرداخت شد که این امر بیانگر تاخیر 64 روزه مطالبات گندمکاران است.

وی با اشاره به اینکه رقم مطالبات گندمکاران به مرز 6 هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: با توجه به آنکه گندمکاران علاوه بر بدهی به سیستم بانکی در تامین معیشت خانوار خود با تنگناهای متعددی روبرو هستند از این رو باید گفت که حمایت از تولید داخل شعاری بیش نیست.

ایمانی ادامه داد: گرچه کشاورزان در سایر کشورها تنها دغدغه تولید کیفی،افزایش عملکرد در هکتار و کاهش ضایعات را دارند، اما گندمکاران در کشور ما با مشکلاتی نظیر تاخیر در پرداخت مطالبات روبرو هستند.

به گفته وی براساس قانون خرید تضمینی محصولات استراتژیک نظیر دولت باید از سوی دولت خریداری شود و  تاخیر در مطالبات باید همراه با پرداخت جریمه دیرکرد باشد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه عرضه گندم در بورس کالا با مکانیزم خاصی باید همراه باشد، بیان کرد: گرچه عرضه محصولات در بورس کالا شفاف سازی قیمت را به همراه دارد، اما برای عرضه گندم علاوه بر فراهم شدن زیرساخت های لازم ، مابه التفاوت آن  باید بلافاصله پس از عرضه از سوی دولت پرداخت شود.

وی تصریح کرد: در صورت نبود حمایت های لازم چاره ای جز تغییر کشت محصول و رهایی کشاورزی برای گندمکاران باقی نمی ماند.
(یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها