یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۲۴۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ممنوعیت واردات گوجه‌فرنگی ترکیه باعث خودکفایی روسیه شد

ممنوعیت واردات گوجه فرنگی ترکیه به روسیه که با انگیزه‌های ژئوپولیتیکی شکل گرفته بود، باعث شکوفایی تولیدات کشاورزی داخلی روسیه شد و این کشور را در تولید گوجه‌فرنگی به خودکفایی رساند.

ممنوعیت واردات گوجه فرنگی ترکیه به روسیه که با انگیزه‌های ژئوپولیتیکی شکل گرفته بود، باعث شکوفایی تولیدات کشاورزی داخلی روسیه شد و این کشور را در تولید گوجه‌فرنگی به خودکفایی رساند. این موجب تعدد شرکتهایی شد که در تکنولوژی‌های افزایش تولید سالیانه کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در سال ۲۰۱۴، روسیه در تلافی تحریم‌هایی که برای تنبیه حمایت روسیه از شورشیان اکراین شرقی و اشغال کریمه وضع شده بود، اغلب واردات غذایی از کشورهای غربی را تحریم کرد، و تولید گوشت، پنیر و سبزیجات خود را افزایش داد.

پس از این‌که در سال ۲۰۱۵ ترکیه یک هواپیمای جنگنده روسی را در نزدیکی مرز سوریه سرنگون کرد، دامنه تحریم‌های روسیه به گوجه‌فرنگی ترکیه که روسیه بزرگترین وارد کننده آن بود گسترش یافت و واردات آن را ممنوع شد.

طبق گفته مقامات رسمی علی‌رغم این‌که روابط بین ترکیه و روسیه از سال ۲۰۱۵ تا کنون تا حد زیادی عادی‌سازی شده است این ممنوعیت همچنان پا برجاست و ممکن است برای سه تا پنج سال آینده هم برقرار باشد.

تا آن زمان (۳ تا ۵ سال آینده) ممکن است در نتیجه تلاش‌هایی که روسیه برای افزایش تولیدات داخلی میوه و صیفی‌جات خود انجام می‌دهد دیگر برای صادرات گوجه ترکیه خیلی دیر شده باشد.
طبق نظر فعالان صنعتی، تحلیل‌گران و مقامات، پروژه‌های گل‌خانه‌ای با حمایت دولتی در برنامه‌ روسیه برای خودکفایی در تولید مواد غذایی مورد نیاز جمعیت ۱۴۴ میلیون نفری خود، تا سال ۲۰۲۰ نقشی کلیدی خواهند داشت.

سرگی‌کرولیوف، رئیس اتحادیه ملی تولید غذا و سبزیجات روسیه گفت: تخمین زده می‌شود گل‌خانه‌هایی که در حال حاضر پرورش گوجه‌فرنگی خود را شروع کرده‌اند به لطف حمایت‌های دولتی و وام‌های با نرخ بهره پایین، ظرف ۸ الی ۹ سال آینده بازگشت سرمایه‌ داشته باشند.

قبل از این‌که حمایت‌های دولتی در بخش تولیدات کشاورزی گل‌خانه‌ای به این صورت انجام شود روسیه به علت زمستان‌های سخت مجبور بود برای تامین نیاز خود به واردات متکی باشد.
اما این برنامه برای ترکیه روی خوشی نداشته است. طبق گفته اداره آمار ترکیه در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۷۰ درصد صادرات گوجه‌فرنگی ترکیه به روسیه صادر می‌شد و ۲۵۹ میلیون دلار را نصیب کشاورزان ترکیه‌ای می‌کرد.

آنکارا در ماه می پیشنهاد داد که مسکو این ممنوعیت را در خارج از فصل برداشت اصلی لغو کند.

وقتی از دورکویچ، معاون نخست وزیر روسیه، در مورد پیشنهاد ترکیه پرسیده شد پاسخ داد ممکن است چنین چیزی امکان‌پذیر باشد اما تنها برای تولید محلی رب و سس گوجه‌فرنگی از آن استفاده خواهد شد.
(یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶) ۱۶:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها