یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۱۹۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

عرضه گندم در بورس کالا با انتقاداتی همراه است

برخی مسئولین براساس تبصره قانون افزایش بهره وری معتقدند که برخی محصولات نظیر گندم در بورس کالا نباید عرضه می شود.

بازار محصولات کشاورزی با محدودیت ها و دشواری ساختاری زیادی روبروست که بخش عمده این مشکلات مربوط به عدم توسعه یافتگی اقتصاد کشاورزی، ساختار سنتی و ناکارآمدی بازار است.

حال با وجود مشکلات بازار و نوسانات قیمت محصولات کشاورزی طی چند سال اخیر بورس کالا به عنوان یک بازار جدید و فراگیر می تواند در صدد رفع مشکلات برآید.

این درحالی است که برخی مسئولین براساس تبصره قانون محصولات اساسی معتقدند که برخی محصولات نظیر گندم در بورس کالا نباید عرضه می شود.

 شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی ، با انتقاد از عرضه گندم در بورس کالا اظهار داشت: براساس ماده 32 قانون افزایش بهره وری، تنها محصولات پرفروش امکان عرضه در بورس کالا را دارند.

وی افزود: براساس تبصره 2 ماده 2 قانون محصولات اساسی از جمله گندم در بورس عرضه نمی شود که اجرای پایلوت عرضه گندم چهار استان در بورس کالا با این قانون تناقض دارد.

ملک زاده با اشاره به دلیل اصلی نارضایتی کشاورزان از عرضه گندم در بورس کالا گفت: سال گذشته دولت در پرداخت مابه التفاوت قیمت فروش و خرید تاخیر بسیار طولانی داشت که درنهایت این امر نارضایتی کشاورزان را به همراه داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه عرضه جو در بورس کالا برای اولین بار اتفاق افتاد اما تاخیر در پرداخت مابه التفاوت موجب شد جوکاران محصول خود را در سال جاری با قیمت پایین تر از بورس کالا به دلالان بفروشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه عرضه گدم در بورس کالا به صورت پایلوت در 4 استان آغاز شد، عنوان کرد:البته عرضه گندم در بورس کالا مصوبه قطعی دولت نیست اما به سبب تناقض با بورس کالا قانونی نیست.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان نیازمند نقدینگی و سرمایه مورد نیاز هستند، تصریح کرد: برای اجرای برنامه عرضه محصولات کشاورزی در بورس باید زیرساخت های لازم ایجاد شود.

به گفته ملک زاده عرضه محصولات کشاورزی بدون ایجاد زیرساخت ها در بورس کالا خطر جدی برای خودکفایی محصولات کشاورزی است.

عرضه گندم در بورس کالا یک مزیت است

حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی گندم دارای اهمیت های فراوانی است که کشاورزان به جای فروش محصول به دولت کالا را از طریق بورس به بازار عرضه می نمایند و مابه التفاوت آن با خرید تضمینی از سوی دولت پرداخت می شود.

به گفته وی گندم های تولیدی چهار استان به صورت پایلوت امسال از طریق بورس کالا عرضه خواهد شد.

عباسی معروفان ادامه داد:بحث آموزشی در میان فعالان به صورت جدی باید در دستور کار قرار گیرد چرا که شناخت ناکافی به مزیت های بورس کالا موجب می شود تا عده ای از کشاورزان به این سمت سوق داده نشوند.

معاون بازرگانی دولتی با اشاره به مزایای عرضه کالا در بورس کالا تصریح کرد: کشف قیمت عادلانه،کاهش رسیک، امکان روبرو کردن عرضه و تقاضا در مقابل با یکدیگر از جمله مزایای این امر به شمار می رود.
(یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶) ۱۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها