پنج شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۶۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

وقتی محصولات کشاورزی با دست دلالان به بازار می‌رسد

حضور دلالان در بازار و اشکالات در زنجیره تولید تا مصرف از جمله دغدغه های بخش کشاورزی است که با ایجاد اصلاحاتی می توان بازار رها شده کشاورزی را مدیریت کرد.

هدایت اصغری مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایرانبا اشاره به اینکه بازار یکی از دغدغه های بخش کشاورزی است، اظهار داشت: حضور دلالان در بازار و اشکال در زنجیره تولید تا مصرف از جمله دغدغه های بخش کشاورزی است که با ایجاد اصلاحاتی می توان بازار رها شده کشاورزی را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید بسیاری از محصولات تنها 20 درصد ظرفیت به صادرات اختصاص دارد، افزود: با توجه به پتاسیل و ظرفیت بالای تولید در این بخش باید با شناسایی بازارهای هدف، ارزش افزوده بالایی از صادرات محصولاتی نظیر مرکبات، کشمش و بسیاری از محصولات دیگر به خود اختصاص دهیم.

مدیر عامل  شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران تصریح کرد: با وجود بالا بودن هزینه های حمل و نقل و تعرفه گمرکی لازم است که دولت برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی زیر ساخت هایی نظیر حذف عوارض و کاهش تعرفه های گمرکی برای صادرکنندگان قائل شود.

اصغری با بیان اینکه افزایش صادرات تعادل بازار را به همراه دارد، ادامه داد: با توسعه سهم خود در بازارهای هدف  می توان اشتغالی ارزان قیمت برای تولیدکننده و جوانان تحصیل کرده و جویای کار فراهم آورد.


ضرورت مشارکت کشاورزان در عرضه محصولات

همچنین حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود آنکه وزارتخانه تمام تلاش و ابزارهای لازم در جهت ایجاد زنجیره تولید تا مصرف را به کار گرفته اما تولیدکنندگان تنها خود را به مزرعه محدود کرده‌اند و از این رو نتواستند خود را به بازار متصل کنند.

وی افزود: کشاورزان مانند سایر کشورها باید در عرضه محصولات با بازار مشارکت داشته باشند و حضور خود در زنجیره تأمین را پررنگ نمایند تا با کاهش قیمت تمام شده، شرایط برای افزایش بهره وری و رونق بازارفراهم شود.

رکنی ادامه داد: علاوه بر حضور پررنگ کشاورزان در زنجیره تولید تا مصرف باید عملیات و خدمات ویژه ای در جهت ایجاد زنجیره تولید از مزرعه تا سفره و امنیت غذایی به کار گرفته شود./  باشگاه خبرنگاران جوان،
(پنج شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها