یکشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۵ / ۰۸:۴۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۹۴۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

34 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه های نیمه فعال کشاورزی پرداخت شد

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 10 هزار و 472 بنگاه تولیدی کوچک و متوسط بخش کشاورزی دارای شرایط تعیین شده، با ثبت نام در سامانه «بهین یاب» وزارت صنعت، معدن و تجارت، موفق به دریافت 34 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی شدند.

«محمد خالدی» افزود: سامانه بهین یاب برای طرح تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای 60 درصد باهدف رونق تولید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شد.
وی اضافه کرد: با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی و همراهی اعضای کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید، اجرای طرح یادشده کلید خورد.
به گفته وی، واحدهای تولیدی این بخش نیز در سامانه یاشده برای دریافت تسهیلات بانکی ثبت نام کردند.
وی با بیان اینکه 70 درصد تسهیلات پرداختی به بنگاه های تولیدی نیمه فعال کشاورزی در قالب طرح تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط از سوی بانک کشاورزی پرداخت شده است، اظهار داشت: سایر بانک ها نیز در این زمینه باید همکاری بیشتری با بخش کشاورزی داشته باشند.
خالدی افزود: پس از بانک کشاورزی، بانک های ملت و ملی هر کدام هفت تا هشت درصد و بانک های سپه، صادرات، توسعه تعاون، تجارت و رفاه کارکنان هر کدام دو تا سه درصد از کل تسهیلات را به بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط کشاورزی پرداخت کرده اند.

** همراهی نکردن بانک های خصوصی در پرداخت تهسیلات به تولیدکنندگان بخش کشاورزی
به گفته وی، سهم مشارکت بانک های خصوصی در ارایه این تسهیلات به واحدهای غیرفعال و نیمه فعال کشاورزی صفر بوده است.
مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بدلیل انباشت متقاضیان، امکان تامین مالی این واحدهای تولیدی از طریق بانک کشاورزی به تنهایی امکانپذیر نیست؛ بنابراین بانک مرکزی بنا به ماده (47) قانون رفع موانع تولیدی رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، همه بانک های غیرتخصصی را موظف کرده سهمی از تسهیلات اعطایی خود را معادل سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی به این بخش اختصاص دهند.
وی ادامه داد: بنابراین بانک مرکزی با ابلاغ نامه ای در مهرماه امسال از بانک های غیرتخصصی خواسته بنگاه های کوچک و متوسط کشاورزی نیز در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط پذیرش و بررسی شوند.
وی یادآورشد: از 39 هزار بنگاه کوچک و متوسط تولیدی نیمه فعال کشاورزی که در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند تاکنون 19 هزار و 215 بنگاه به تایید کارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولیدی رسیده و به بانک ها معرفی شدند که از این تعداد 55 درصد معادل 10 هزار و 472 بنگاه موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
خالدی افزود: امسال نزدیک به 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای حمایت از بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط باهدف افزایش تولید و اشتغال اختصاص یافته که از این مبلغ تاکنون 130 هزار میلیارد ریال از طریق بانک ها پرداخت شده است.
وی، سهم بنگاه های کوچک و متوسط کشاورزی از تسهیلات بانکی پرداختی را 25 درصد معادل 334 هزارمیلیارد ریال (3400 میلیارد تومان) اعلام کرد و اظهار داشت: اگر سهم صنایع تبدیلی و تکمیلی که از طریق وزارت صنعت،معدن و تجارت معرفی شده اند را به این مبلغ اضافه کنیم میزان تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی به بیش از 30 درصد از کل تسهیلات می رسد.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برخی از استان ها ظرفیت بالایی برای جذب تسهیلات در واحدهای راکد و نیمه فعال دارند به طوری که بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط کشاورزی در استان های جنوب کرمان، خراسان شمالی بالای 60 درصد و استان های ایلام و کردستان بیش از 50 درصد تسهیلات بانکی را جذب کرده اند.
وی درباره شرایط دریافت تسهیلات بانکی در قالب طرح تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: براساس دستورالعمل این طرح، بنگاه های کوچک و متوسط نیمه فعال که ظرفیت پایداری و بازار فروش برای تولیدشان دارند و همچنین طرح های تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد، می توانند برای اخذ تسهیلات بانکی اقدام کنند.
خالدی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت بر چگونگی مصرف تسهیلات بانکی توسط بنگاه های تولیدی نظارت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پنجشنبه هفته گذشته در این رابطه گفته بود، فعال سازی هفت هزار و 500 واحد صنعتی که تعطیل هستند و یا تولید آنها زیرظرفیت است، از مهمترین برنامه های امسال این وزارتخانه است و پرداخت تسهیلات رونق تولید با همین رویکرد صورت گرفته است.
علی یزدانی خاطرنشان ساخت: برنامه ریزی برای تعیین تکلیف و فعال سازی واحدهای راکد و یا تعطیل شده در حال انجام است و هم اینک حدود هفت هزار واحد تعطیل شده در شهرک صنعتی کشور شناسایی شده که 58 درصد آنها مربوط به دولت گذشته است و یکی از مهمترین رسالت های دولت یازدهم، فعال سازی این واحدهاست.
(یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵) ۰۸:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها