یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۱۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بررسی ظرفیت های بالقوه کشاورزی استان اصفهان / کشاورزی بر بستر خشکیده زاینده رود

نوشتن از کشاورزی در اصفهان یعنی نادیده گرفتن چشمان نیمه باز زاینده رود منتظر تدبیر و امید. اما آمارهایی وجود دارد که نشان می دهد با همه کم آبی ها و خشکیدگی های زاینده رود، کشاورزی هنوز هم در اصفهان نفس می کشد و رونق دارد.

براساس این آمارها اصفهان حدود 57هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که با توجه به محدودیت های منابع آب طی سال های اخیر حدود400هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار گرفته است. گفتنی است تعداد شاغلان بخش کشاورزی این استان به 16هزار نفر می رسد.

در این گزارش به بررسی ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان اصفهان خواهیم پرداخت.

اختصاص بهترین رتبه های تولید به استان اصفهان

سیدمحمد موسوی، رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه طی سال های اخیر پروژه های مختلفی در استان اصفهان افتتاح و به بهره برداری رسیده است، به «فرصت امروز» می گوید: در سه ساله دولت یازدهم در این استان در بخش کشاورزی 1785پروژه با اعتباری بالغ بر 6936میلیارد ریال افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این استان یکی از مهم ترین استان های کشور در حوزه تولیدات کشاورزی و دامی است، به طوری که در تولید گلرنگ، مینی تیوبر سیب زمینی، پیاز، سیب زمینی، ذرت علوفه ای و جو، به ترتیب رتبه های اول، اول، چهارم، چهارم، پنجم و هشتم کشوری را به خود اختصاص داده است.

استان اصفهان همچنین با داشتن حدود 1850 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت نزدیک به 35 میلیون قطعه و تولید سالانه بیش از 170هزار تن گوشت مرغ رتبه نخست کشوری را در تعداد واحدهای مرغداری گوشتی و رتبه دوم تولید گوشت مرغ را دارد، همچنین با دارا بودن تعداد80 واحد پرورش بوقلمون گوشتی به ظرفیت 600هزار قطعه و تولید 8000 تن گوشت بوقلمون در سال مقام اول و باتعداد 180 واحد مرغداری تخم گذار به ظرفیت نزدیک به 9/2میلیون قطعه و تولیدحدود 95 هزار تن تخم مرغ درسال رتبه دوم و در تولید گوشت و محصولات شترمرغ نیز رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان همچنین در تعداد کلنی زنبورعسل با 821هزار کلنی مقام اول کشور را داراست. استان اصفهان به عنوان یکی از استان های پیشرو در تولید گوشت مرغ ویژه (گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک) با تولید حدود سالانه 2هزار تن گوشت مرغ، یکی از پنج مرکز اصلاح نژاد وتکثیر مرغ بومی کشور است. این مرکز با تولید بیش از یک میلیون و 100هزار قطعه جوجه یک روزه و توزیع در سطح کشور مقام اول را به خود اختصاص داده است.

قطب دامی کشور

موسوی در رابطه با تولیدات دامی این استان می گوید: استان اصفهان یکی از قطب های مهم تولید محصولات دامی در کشور محسوب می شود. از نظر آمار دام سبک و سنگین این استان دارای 2/9 میلیون رأس گوسفند و بز (به جز دام عشایری) و 430هزار رأس گاو و گوساله و بالغ بر 10 هزار نفر شتر است که از نظر واحد دامی معادل 6/8میلیون واحد دامی (دام سبک و سنگین) دارد.

این استان همچنین با وجود 1623 واحد صنعتی و9060 واحد نیمه صنعتی و سنتی، توانسته از نظر تولید شیر خام در کشور رتبه اول را با تولید سالانه بالغ بر یک میلیون و 100هزارتن و همچنین رتبه اول در زمینه تولید شیر به ازای هر رأس گاو شیری را کسب کند و با تولید 65هزار تن گوشت قرمز در سال رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص دهد. این استان از نظر تعداد گاوداری های شیری و ارزش اصلاحی گاو شیری اصیل و همچنین از نظر افزایش بهره وری در گاوداری های صنعتی رتبه اول کشور را داراست.

استان اصفهان برای نخستین بار در سطح کشور توانسته در زمینه صادرات تلیسه شیری اصیل متناسب با استانداردهای بین المللی و همین طور صادرات شیر خام و تولید شیر حاوی امگا3 موجب ارزآوری شود. در این استان نخستین مرکز تخصصی پرورش تلیسه شیری در سطح کشور وجود دارد که تامین کننده تلیسه ممتاز برای سایر استان هاست.

واحدهای تولید قارچ و اشتغال زایی

استان اصفهان با حدود 70هزار هکتار کشت محصولات باغی آبی و دیم درسال 1394، 14درصد از اراضی خود را به کشت محصولات باغی اختصاص داده است که میزان تولید محصولات باغی از این سطوح حدود 500هزار تن است.

در بین محصولات باغی استان «میوه به» با سطحی برابر 2200هکتار 20/85درصد سطح کشور و با تولید 17هزار تن رتبه دوم کشور و سیب با سطحی برابر21 هزار هکتار 9/44 درصد سطح کشور و با تولید 22هزار تن رتبه سوم و انار با سطحی برابر 8 هزار هکتار10/5درصد سطح کشور و با تولید 110هزار تن رتبه سوم کشور و گل محمدی با سطحی برابر 2هزار هکتار 13/68درصد سطح کشور و با تولید 3هزار تن رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اشتغال زایی واحدهای تولید قارچ می گوید: از مهم ترین مزایای تولید قارچ بحث اشتغال زایی بالای واحدهای تولیدی، استفاده از پسماندهای کشاورزی (کاه، کلش گندم، زل مرغی، ملاس چغندر قند، سبوس) در پروسه تولید و خواص غذایی و دارویی قارچ است. سطح این محصول در استان 55هکتار با تولید 10هزار تن در سال است.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر استان اصفهان رتبه دوم کشوری را در این بخش به خود اختصاص داده است.
(یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵) ۰۹:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها